Male gl. køkkenlåger (lakeret eg)

Hejsa,

Vi har netop købt hus, hvor de gamle låger i køkkenet er ved at se lidt slidte ud, samt er blevet lidt mørke.

Er der mulighed for at male/hvidte eller på anden måde lysne dem lidt? Der er lidt fyldninger i lågerne.

Hejsa, Vi har netop købt hus, hvor de gamle låger... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder til, at der er lidt uenighed med, om jeg skal have alt den gamle lak af. Nok lidt besværligt, når der er lidt fyldninger i lågerne.

Vil man kunne få et godt resultat, kun ved at slibe det let? Og hvad bør jeg bruge af maling?
Du behøves ikke tage det gamle lak af hvis det skal være en heldækkende acryllak... Slib det grundigt... Evt køb en billig rystepudse. Har selv købt en billig en til 80kr i harald nyborg for et par år siden, og den har slebet rigtig mange meter uden problemer
Hvis det skal være sådan at du kan se træet igennem skal du nok havde fat i noget lasende.
Alternativt, kan du slibe lågerne grundigt, og så give dem 2-3 gange gulvlak/klarlak så vil de godt nok ikke blive hvide, men så kan du få dem sådan rimelig pæne med lidt glæd igen

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er... Hvad skal man sige... Gennemsigtigt, men stadig noget farve i.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej Jacko,

Jeg tænker på noget ludbehandling/hvidpigmentering - eller noget med et lignende resultat. Dvs. malingen ikke er heldækkende - skal jeg så ikke have alt lak af, som Henrikhp skriver?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, det ville jeg nok gøre

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Ok, så vil jeg forsøge følgende:

Fjerne hængsler og greb
Rense med grundrens og vand
Slibe lakken væk
Give dem spærrende grundmaling

Hvad jeg så skal vælge til sidst er jeg forsat i tvivl om:
ludbehandling/hvidpigmentering eller noget helt tredje?
Altså, ludbehandling har jeg generelt ikke den store erfaring i, må jeg tilstå så hvis en anden kunne komme på banen her?
Men det er da ikke nødvendigt at give spærrende grundmaling, hvis du skal se træet igennem....
Ludbehandling, giver man da så vidt jeg husker direkte på det rå træ.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hmm, var for at der ikke skulle trænge noget mørkt ud igen.

Hvad kunne jeg ellers bruge?

Så lige dette på et andet forum - gælder det mon for mit også - hvordan ser man om det er bejset:

Vi har et mørkt egetræs køkken(lakkeret) som vi godt kunne tænke os at få lyst. Men så man stadig kan se træstrukturen. Er der nogen som ved hvor eller hvordan man gør det?

Svar:
Nej dine egetræslåger er bejdset, så farven er trukket ind i træet, og derefter er der lakeret, det kan du ikke gøre lyst, så du stadig kan se træstrukturen (uden at slibe 1-2 mm af over det hele - og det er urealistisk). Du kan male lågerne - Eller købe et nyt køkken
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også