Male gl. køkkenlåger (lakeret eg)

Hejsa,

Vi har netop købt hus, hvor de gamle låger i køkkenet er ved at se lidt slidte ud, samt er blevet lidt mørke.

Er der mulighed for at male/hvidte eller på anden måde lysne dem lidt? Der er lidt fyldninger i lågerne.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mikkelsen1980

Du kan sagtens male dine køkken låger selv, har du en malersprøjte og kompressor med en vand udskiller på, og har du plads ude eller er hobbyrum er det forholdsvis nemt at male dine låger selv.

Du kan også bruge pensel/malerrulle eller pudseklods med fint sandpapir.

Afvask først evt. med grundrens og lad tørre inden du pudser, på langs ad årene på lågerne kan du få et godt resultat af dine anstrengelser.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej

Jeg står i samme situation omend jeg er lidt længere.... Jeg har pillet lågerne af skabene og fjernet alle beslag, knopper osv, hvorefter jeg har "nusset"/slebet dem med sandpapir korn 120.

Jeg overvejer i øjeblikket at indkøbe en sprøjtepistol til trykluft, men er lidt i tvivl om hvad der er godt og hvor jeg kan købe det henne (grundet dårlige erfaringer er værktøj af dårligt kvalitet bandlyst). Håber der er nogen der kan hjælpe os begge....

@OP Alt efter pris kan du jo også vælge at få en autolakerer til at male dem. Det giver klart det bedste resultat.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Et tillægsspørgsmål:

Jeg har planlagt at male lågerne med en panelmaling fra flugger (glans 40). Skal den også kun fortyndes 10%?
Henrikhp.

Har lakeret køkken låger og skuffet selv med en billig sprøjte fra Jem &Fix med godt resultat.
Men det kræver lidt øvelse at lakere/male for at undgå løbere og appelsinhud.
Så er ikke så bange for at købe den billige, du skal bare huske at trykket ikke må være ret højt (står på embalagen) for ikke at ødelægge din sprøjte, huske endelig vandudskilleren og din blanding skal naturligvis være af passande viscositet, afhængig af hvilken maling/lak du bruger.

Men en dyrere sprøjte har jo nogle flere indstillings-muligheder (bredere vifte) og mængde, og dermed et bedre slutresultat.
Ang. fortynding, står det ikke på embalagen?

Ellers må du prøve dig lidt frem for at få den rette blanding.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Her er opskriften. Laver mange låger.

1. Vask grundigt af med grundrens, ISÆR rundt om håndtage. Evt skrue håndtagene af.
2. Vask efter med rent vand. (Der må helst ikke sidde grundrens/sæbe tilbage, da det kan få maling til at skalle af)
3. Slib grundigt over det hele, med sandpapir korn 120. Brug en plansliber/rystepudser hvis du har adgang til en.
4. Støv af/tør støv med en fugtig klud.
5. Grund det hele med en grundmaling. Evt hvis det er gamle egetræs låger, der er lidt gulnet i det, kan det være en ide at bruge noget spærrende grundmaling (f.eks Sigmas spærrende trægrunder), da man ellers risikere at der kan komme små gule/mørke gennemslag.
6. Spartel ujævnheder ud med en spartelmasse til træværk, evt ad 2-3 gange. (brug en såkaldt japanspartel til det, da de er beregnet til det)
7. Slib spartlen lidt let så den bliver jævn og plet de steder hvor der er spartlet med grundmaling.
8. Derefter kan du lakere/male lågerne med en acryllak minimum 2 gange. (Nogle fortrækker alkydlak, men acrylmaling holder lige så godt, hvis man har gjort forarbejdet ordentligt)¨

Når du skal male lågerne vil det være en god ide at købe en ordentlig lakrulle, og rulle malingen på og så selvfølgelig en ordentlig pensel.
Når du ikke er øvet, vil jeg anbefale du tager lågerne af, og maler 1 side ad gangen


Kan selvfølgelig også sprøjte dem Wagner w180p er okay til formålet. fåes fra 400 og op efter


http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/19949/afv/topic

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
nu er jeg ikke så meget inde i termerne for maling :-)

fluggers panelmaling glans 40; er det en acrylmaling?

Ellers ser det ud til at vi er enige om fremgangsmåden (skulderklap til mig)....
Jeg vil gerne kunne se årerne igennem stadigvæk. Så hvad skal jeg bruge?

Kan jeg undgå at fjerne lakken?
Hvis det er for at kunne se træet skal lakken HELT af. Derefter kan du give det noget bejdse (toning efter humør), hvis de skal være mørkere eller ludbehandle/hvidpigmentere dem, eller nøjes med klarlak....
Jeg har heldigvis 3 ekstra låger, som er sat op i et skur, dem kan jeg jo teste på

Jeg må forsøge med noget sandpapir - men bliver nok en hård opgave.

Ok, så er det lige at vælge hvad der er bedst på køkkenlåger, skal jo være noget der kan tåle lidt skidt og hyppig rengøring.
mikkelsen1980

Hedder det ikke laserende når man skal kunne se årene igennem en overfladebehandling, jeg ved ikke hvad det er men synes jeg har hørt ordet i forbindelse med maling, ret mig hvis jeg  har uret.

Du du behøver ikke at fjerne lakken bare mat-slibe det så din maling kan hæfte på dine køkkenlåger.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også