Rapsolie - HHJJÆÆLLPP!!

Jeg har ledt efter oplysninger om rapsolie og afbrænding af dette i et alm. fyr, men kan ikke finde nogen oplysninger. Er der her nogen som kan hjælpe mig?

Jeg har læst at man kan bruge rapsolie uden paraffin på et alm. fyr men er i tvivl og vil gerne høre om der er nogen der har erfaringer.

Mit fyr er et Lamborghini SEL 33 B.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at Google: Rapsolie Biobrændsel, så får du et hav af mulighedder og svar.

V.h.  Håndværkeren
Det er fordi det ikke lader sig gøre.
Du skal bruge en speciel brænder, hvor olien forstøves ved hjælp af en kompressor.
Og så skal du være opmærksom på, at rapsolie er hygroskopisk. Altså det suger vand. Derfor er det ugodt i en gammel olietank. Men dem er der vel snart ikke flere af.


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
man kan ikke brænde rapsolie af i en alm oliebrænder da det først skal forvarmes og derefter forstøves ved hjælp af en kompressor for at dette kan lade sig gøre skal man have en speciel oliebrænder.
hvis at du vil brænde andet end fyringsolie af kan du evt prøve med noget biodiesel i stedet. Dette kræver ikke nogen ombygning med mindre at der ingen forvarmer er monteret på brænder så skal man enten montere en eller have en anden oliebrænder
Dog skal man være opmærksom på at man skal rengøre sin støvskive på brænder ca engang om måneden og at oliepumpen på brænder kan går i stykker pga manglende smøring af denne. Biodiesel skal helst opbevares ved en temp over3 grader
Biodiesel kan købes her http://www.greenii.dk/Default.aspx?ID=1 men de har det ikke på deres hjemmeside i nu men de sælger det dog ikke til alm oliebrænder men til biobrænde men der skulle ikke være nogle problemer i at brænde det på en alm oliebrænder( jeg har selv brændt biodiesel på en alm standard oliebrænder)Greenii levere desuden gratis hvis at man tager 1000 literjeg mener at prisen er på ca 5,95+moms

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Der er ingen problemer med at bruge rapsolie i et alm. oliefyr, du skal bare ikke gå højere end 50% blanding dvs. 50% rapsolie og 50% fyringsolie. jeg har kørt på det i 3 år nu og det eneste er en skift af en dyse til en med lidt større hul igennem. Jeg har en gammel oliepumpe til at holder cirkulation i tanken (står indedørs) få at sørge for at olie ikke skiller og det er meget vigtigt at du ikke har tanken udendør så det bliver under 0 grader (prøv bare at stille olie i køleskabet og se hvad der sker). Start i det små med eks. 20% blanding og øg forholdet sålænge din brænder køre pefekt  

Du kan evt købe olie i her i danmark via http://www.rapsol.com/

Annonce
Øv, min tank står udendørs, og har ikke mulighed for at stille den et varmere sted.
så kan du godt glemme det har lige skifted en raps olie brænder det var noget lort den var ikke til at indstille så den kørte økonomisk der var alt for højt tab og kedel var ikke gammel
Har kun dårlige erfaring med raps olie fyr lå og skilte mit ad og rensede dyser støvskive osv 2-3 gange om ugen.vent nogle år så kan det være det er bleve udviklet lidt bedre..

hellere skide det ud end at smide ud..

du kan sagtens brænde det i din alm. brænder ! BASTA !

men du kan ikke tænde det .... altså starte op på rapsolie med mindre du indskyder en forvarmer !

hvis du har en brænder af nyere årgang så er der forvarmer på den med stor sandsynlighed .... men du er så nødt til at forlænge forvame perioden med et relæ i 2-3 min inden brænderen starter op ! og så fortsætte med varme under hele forløbet !

så skal du sikre dig at din olie er så ren at du vil stikke en finger i det og slikke den ren ! for vil du ikke det er ppm tallet med garanti for stort og din pumpe vil være slidt op inden 100 liter olie og dine dyser vil stoppe til i løbet af en 50-60 liter

hvis det er en nyere brænder og du løser forvarme problemet , og olien er "ren" så skal du også gå ned i dyse størrelse , sandsynligvis .40 eller .50 dyse i model S og så skal du have din lufttilførelse skruet godt ned !

er alt ovenstående i orden og det ikke vil tænde så er det pga. for meget luft fra blæseren ! raspolie har selv ilt med ....så ned med tilførelse ! du kan så give den masser af luft når det tænder (blue flame princippet)  men så kan det ikke tænde igen uden at blive lukket af for !

Mvh
JCBX

Mvh
JCBX
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis