Genbruge gammel skorsten?

Hey...

Ville hører om det er muligt på en eller anden måde at genbruge en skortsten, der er en skortsten i vores hus der går ned igennem stuen lige i hjørnet, perfekt plads til brændeovn.
Jeg tror der har været et fyr i kælderen i "gamle" dage, huset er fra 1953.
Men der er trukket div. strøm kabler, datakabler og antenne i skorstenen, og er det så på nogen måde muligt at genbruge den?
Skorstenen virker sådan okay "stor", har ikke målt den, men tænker om man evt. kan sætte en form for stål skorsten eller andet smart ned i den gamle skorsten?

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ork ja da  ! Men pil lige alt det der ikke har noget at gøre i skorstenen ud. Inden du sætter en isokern ind i den, så kan du få den godkent igen af skorstens fejeren.

V.h.  Håndværkeren
Lige bestemt. Det er nogle løse, isolerende elementer, man sænker ned i skorstenen, så man får et indre, tæt rør. En glimrende foranstaltning. Det er nok ikke smart med deciderede elektriske kabler inde i skorstenen.
Søg på Google og der kommer mange hints.

Med venlig hilsen
ktm

 

ja og der er en anden løsning men den kræver til gengæld at man betaler et firma for det

man kan få støbt en isolerende inderkærne i skorstenen som kommer til at passe så den fungere korrekt med den varmekilde som du vil have instaleret men så er du nok nødt til at finde en ny måde at få trukket dine kabler på

måden er dog speciel god hvis der er nogen form for knæk på skorstenen

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er ingen knæk på skorstenen. men det med at lægge kablerne om kan ikke lade sig gøre desværre... :/ Men hvem skal jeg kontakte for at få lidt prof. hjælp? En skorstensfejer?

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Annonce
niks
men lad lige min såkaldte hukommelse få lidt tid så skal jeg nok finde ud af hvor jeg læste om måden
men hvis det er en lige skorsten så er det en isokern du skal bruge hvis din indvendige hulstørelse
er stor nok til at du kan dumpe elementerne ned i den men så er du alså lige nødt til at finde ud af hvordan
en tommestok er indrettet og bruges :--))

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

haha en tommestok kan jeg skam godt håndtere... men så samler man en skorsten og sænker den ned i skorstenen?
Har googlet det lidt... hvor stor diameter skal jeg have? Det kun til en brændeovn...

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

ja det er det du skal bruge tommestok til at finde ud af
nemlig om isokernen kan være inden i din nuværende skorsten
men jeg ville selv lade et firma få opgaven
hader at kravle i højden (læs højdeskræk næsten uden grund)

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

den hul diameter inde i isokernen skal passe til ovn
eller rettere sagt din ovn skal passe til hulet inde i isokærnen

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Det er nu ikke bare lige sådan at man kan dumpe elementerne ned i skorstenen, der skal et specielt spil til der monteres på toppen af skorstenen, hvormed man hejser elementerne ned efterhånden som de bliver limet sammen. Der skal hugges ud i bunden af skorstenen for at indsætte nederste element der også virker som rensested fra skorstens fejningen. Når alle elementer står på den nederste blok, fyldes hulrummet imellem elementerne og den gamle skorsten op med lecanødder. Endelig monteres en topplade.
Det kan godt gøres som LDS. arbejde men det er for recikabelt at ligge og rode oppe på taget, og du har heller ikke det rigtige grej til jobbet, så lad hellere en skorstens fejer fortælle dig dine mulighedder. Her hvor jeg bor er det skorstens fejeren der bygger sådan nogle isokerns skorstene.
En ting er dog 100 % sikkert, der må overhovedet ikke være kabler eller andet i skorstenen. Heller ikke selv om den ikke bliver brugt til sit oprindelige formål.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis