Genbruge gammel skorsten?

Hey...

Ville hører om det er muligt på en eller anden måde at genbruge en skortsten, der er en skortsten i vores hus der går ned igennem stuen lige i hjørnet, perfekt plads til brændeovn.
Jeg tror der har været et fyr i kælderen i "gamle" dage, huset er fra 1953.
Men der er trukket div. strøm kabler, datakabler og antenne i skorstenen, og er det så på nogen måde muligt at genbruge den?
Skorstenen virker sådan okay "stor", har ikke målt den, men tænker om man evt. kan sætte en form for stål skorsten eller andet smart ned i den gamle skorsten?

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Hey... Ville hører om det er muligt på en eller... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har monteret en Isokern inderforing i min skorsten for nogle år siden.
Min skorstensfejer var autoriseret Isokern installatør, men havde dårligt tid. Og mente, at det kunne jeg sagtens selv lave.
Efter hans råd brugte jeg en bundblok der passer fint ind gennem renselemmen i kælderen. Ingen grund til at hugge hul, og den gamle renselem bibeholdes. Min skorsten havde to knæk over loftet, hvilket nødvendiggør, at man hugger hul deroppe for at få rørene ind og tilpasset korrekt. Gennem dette hul sænkede jeg rørene et ad gangen med "lim" (som fliseklæb) imellem. Jeg lavede et improviseret hejseværk i form af et kraftigt rør fastgjort til et spær. Da rørene var oppe i højde med hullet i skorstenen fyldte jeg leca-cement blandingen ned omkring.
Herefter var det bare at skære næste rør i smig (vinkelsliber), lim og en til formålet beregnet jernring omkring samlingen.
De sidste par rør kunne sænkes ned oppe fra taget ved håndkraft.
Tilmuring af hullet, efterfyldning omkring de sidste rør, Isokern skorstenstop muret ovenpå. Færdig.
Man kan få specielle tyndvæggede Isokern rør, som er lettere at håndtere. Anbefalet af skorstensfejeren.
Dem brugte jeg dog ikke, da tømmerhandelen kun havde de almindelige på lager.

Men du må nok lave en ny kanal til dine kabler.
Eller lave en anden skorsten. Stålskorsten?


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tror jeg prøver se om jeg ikke kan finde en skorsten fejer der har lidt forstand på det her i Esbjerg området...
For skorstenen går helt nede fra kælderen, op i stuen og videre op på loftet og ud...
Huset er med kælder, stue og 1 sal...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis