Mahogni eller valnød

Jeg skal bruge nogle lister i enten mahogni eller valnød, omkring 15x80/100 men kan ikke finde nogen som umiddelbart har noget der ligner.

Hvad er løsningen, at gå direkte til savværk, eller findes der en hemmelig forhandler?

Hvordan tér valnød sig forresten ude i vejret, sammenlignet med mahogni, er der nogen som ved?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det billigeste er helt klart at købe det direkte hos en maskinesnedker.
Lister i valdnød, det har jeg aldrig hørt om. Og kan det fås er det med garanti noget der er specielt fremstillet. Valnød er iøvrigt en hård træsort i modsætning til mahognig det er en blød.
Det er muligt du skal bestille lige den dimention du vil have. Det koster nok ikke ret meget mere end halvanden Bondegård at få speciel fremstillet.
Nu er det her jo en Lav Det Selv side, så hvad med om du selv købte nogle planker og skar dem selv.

V.h.  Håndværkeren
Mahogny er nok det bedste til udendørs brug. Hvor meget skal du bruge? Jeg har noget liggende som kan høvles ned.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Karsten, den dimension, på det træ du ønsker, er ikke noget man som standard har på trælasterne. Det er derfor et eller andet snedkeri, du skal henvende dig til.

På det mindre snedkeri jeg er i, laver vi ret ofte specielle opgaver i Sipo-mahogni. Når det drejer sig om bredder på 80-100 mm bliver der anvendt noget standardtræ, som vi har stavlimet. Vi stavlimer, fordi sådan noget som Sipo-mahogni jo er en noget 'levende' træsort - og fordi vi meget tit laver fyldinger, tilsætninger, dækbrædder osv. Men kunne man finde noget træ, der var tangentialopskåret, ville det absolut det bedste, hvis du ikke kan leve med det stavlimet træ.

Valnød er jeg ikke bekendt med bruges til udvendigt brug. Derimod bruger vi meget tit Sipo-mahogni til det udvendige. Mahognien giver nu og da reklamationer fra folk pga. revner, vridninger osv. men ikke værre end at vi da stadig laver forskellige opgaver.

Så Karsten, det lille snedkeri kan være den, der skal hjælpe dig :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

el sporto

Har du Googlet Hårdt trælasten, der komme nogle muligheder.

Valnød er vist ikke så almindelig i danske snedkerier. måske i møbelindustrien.

Savværket er selvfølgelig også en mulighed.

Angående træets egenskaber kan jeg anbefale:
Thomas Thomasen     Træ og træmaterialer
ISBIN 87-7511-076-8

Mvh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
hej Svend-Erik
den lyder interressant den bog
viser den også hvordan træsorterne ser ud når de har fået noget overflade behandling

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Man kan jo få køkkenbordplader, gulve og finér i valnød, og træerne står derude, så nogen må da have lidt på lager - det er det jeg mener? Men tak for hjælpen, nu har jeg lidt inspiration at gå videre med.

Træet skal bruges til vinduesrammer, det er ret korte stykker på 65, 100 og 130cm. Jeg kan sagtens "nøjes" med mahogni, jeg synes bare valnød er fantastisk flot, så hvis det kan lade sig gøre (til en pris der er til at betale) ville det være fantastisk. Siden det er til vinduer skal træet nok være ret formstabilt, selvom de skal limes på en 21 mm birk krydsfinér?

Mht LDS faktoren, synes jeg det er nok at skulle bygge vinduerne selv, jeg behøver næsten ikke gro, fælde og skære træerne op selv?

Desuden har jeg _desværre_ ikke udstyret til at udføre de opgaver.




mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Dennis, den bog jeg har af Villy E. Risør, er ikke den nyeste udgave, og den har ikke så mange farveplancher. Måske den nyeste?

Men der er en anden bog, som kan lånes på biblioteket. Her er der flere farvebilleder af div. træsorter. Om træet så er behandlet med olie, kan jeg ikke lige lugte :-)

Jeg kan desværre ikke linke til bogen, men titlen er: 58 træarter af forfatter Ths. Thomassen. Prøv på biblioteket.

Svend Erik

Bygningssnedker

fordi jeg spurgte er at jeg temmelig tit ser nogle projecter hvor de ikke er behandlet endnu
og kan derfor ikke se slut resultatet for mig men det ville også være rart at kunne se hvordan
træsorterne ville se ud med forskelige behandlinger før man indkøbte og inden man besluttede
sig for en slutbehandling uden at man var nødt til at lave nye prøver hvergang :--)

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis