Mahogni eller valnød

Jeg skal bruge nogle lister i enten mahogni eller valnød, omkring 15x80/100 men kan ikke finde nogen som umiddelbart har noget der ligner.

Hvad er løsningen, at gå direkte til savværk, eller findes der en hemmelig forhandler?

Hvordan tér valnød sig forresten ude i vejret, sammenlignet med mahogni, er der nogen som ved?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Jeg skal bruge nogle lister i enten mahogni eller... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dennis, jeg kan love dig for, at jeg i den grad har eksperimenteret med forskellige træsorter og især overfladebehandling.

Altså træ opfører sig vidt forskelligt. En høvlet overflade kontra en pudset udarter sig meget forskelligt i udtrykket - og især når det drejer sig om oliebehandling. Så er der yderligt om træet er rent kernetræ eller splint. Også det har betydning for, hvordan træet ser ud med olie.

Personligt synes jeg, at træ der er pudset godt og omhyggeligt, derefter en omgang olie, hvor overskuddet tørres af efter ca. et kvarter, som får lov at tørre til næste dag ... Næste dag pudses med fint sandpapir, så fibrene der har rejst sig, fjernes. Så gives påny olie, som tørres af efter et kvarter. Efter grundig aftørring/gejling fås noget af den fineste overflade, som man kan give træ, hvor strukturen rigtig træder frem i træet. Olie kan noget med at gøre træet rigtig smukt, som lak ikke i samme grad kan. Sådan synes jeg.

Jeg vil anbefale at eksperimentere med overfladebehandling, som jo ligefrem er sjovt. Noget jeg har været så priviligeret at få lov til i forbindelse med mit arbejde :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Svend Erik
ja de ting ved jeg godt og er da oså godt klar over at man ikke lære hvordan man bliver fortrolig
med den slutbehandling som man finder ud af er sagen for en uden at experimentere men det
kunne nu være rart at få en idet om det inden man gik igang speciel når det var en træsort
man ikke kender
og jeg syntes nu at en rød træsort gør sig specielt godt når den er behandlet med shellack
og det med olie ser heller ikke så ring ud for dem der kan
men jeg er stødt på et udtryk som jeg ikke kender som dansk product "danish oil"
og når det bruges bruger de tit en voks oven på som slutbehandling
er det noget du ved hvad er

og hvad laver du til daglig

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

med tanke for dine vinduer så er der enorm forskel på mahogni og valnød. Jeg har leget lidt med at lave forskellige ting i teak. jeg syntes selv det er blevet ret godt. og teak bevæger sig lige som ikke når det først er "dødt"

Jacob
Nu har jeg kun prøvet at arbejde med valnød én gang, det var på teknisk skole i hin dage og det var intarsia, så at oversætte erfaringer (kan man kalde det det?) til vinduesrammer er nok lige modigt nok. Men det er stadig flot.

Jeg læser inde på hårdttræ.dk at valnød "holder godt på søm og skruer og limes tilfredsstillende". Jeg vil have noget der skruer og limer fremragende. Jeg troede måske at siden valnød er hårdere end mahogni at det kunne være bedre, men hvis det kan betyde at skruehuller "splintrer" med tid og brug er det ikke optimalt til gående vinduer.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis