Støjisolering

Hej alle kloge mennesker!

Vi har et hus som ligger tæt op ad lukket vej med forbindelse til et stisystem. de senere år er kørsel med extremt larmende knallerter tiltaget, til stor gene for os når vi opholder os i stuen.
Følgende tiltag er foretaget: Nye vinduer med trafikruder. Ekstra isolering af brystninger under vinduer så der nu er 300 mm. rockwool og 2 x 13mm. gipsplader indvendig.
Vi har konstateret at hvis vi lukker de 2 ventilationsriste som vender mod gaden så reduceres støjen, fylder vi rockwool i hullerne reduceres støjen væsentlig.
Nu er det jo stdan at kun uintilligente lukker for ventilationen, derfor er mit spørgsmål. er der nogle som har prøvet at støjdæmpe sådanne ventilationsriste. Jeg tænker på foreks. at beklæde kanalen, som er lavet af plastmateriale, med 10mm. flamingo, har også spekuleret på om man kunne lave en eller anden for for barierre ved at sætte 2-3 stk. flamingoplade som dækker ca½ af arealet, pladerne sættes tværs i hullet så luft og lyd skal forcere pladerne.

Er der nogle som har prøvet dette eller noget lignende?

Den støjplagede.

NB: har ikke i sinde at gøre noget ved knallerterne da jeg selv borede, tunede og køret uden udstødning for 45 år siden ( kik altid i spejlet inden du brokker dig)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan da godt isolere dine riste det løser bare ikke problemet
med støj
en mulighed for dig var at lukke dine kanaler i væggen permanent
(og nej jeg er ikke skør eller måske )
og så lave nogle nye i loftet der udmunder til den anden side af huset

og så er der selvfølgelig den store forkrommede tur med et udluftnings
system med varme genindvindning men det koster jo en bondegård

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

at du selv kørte ulovligt for 45 år siden gør det da ikke mere lovligt i dag
en ting er at de slet ikke burde have lov at køre på de knallerter hvid de ikke er gamle nok til at se fornuften i at køre lovligt ( eller ihvertfald nogenlunde )
prøv da at snakke med dem , og forklar dem problemet , og se om de ikke kan dæmpe sig lidt , når de er i områder hvor det er til gene
hvis du prøver på en pæn måde , mon så ikke det vil hjælpe lidt , hvis de er for dumme til at forstå det , skal du da ikke have dårlig samvitighed af at anmelde dem
bare pas på hvordan du snakker med dem , ellers risikere du at få den modsatte virkning , mange unge i dag har desvære slet ingen opdragelse
Jooo ideen med at flytte udluftningen er god nok, men jeg er sikker på ar dem som har kontor på 1. sal ikke er med på ideen. Flytte ventilation til modsatte side ja, gennem køkken og sovevlelse eller ind til naboen!
Snakke med op mod 100 kanallertkører og der kommer flere til santidig med dem som jeg har talt med får bil - måske er projekt når jeg bliver pensionist.
Har æstetikken noget at sige? - hvis ikke kan der måske monteres noget på aftrækket udenfor som er dæmpende samtidig med at det tillader ventilation? - f.ex en lidt aflang kasse hvor siderne er foret med rockwool indvendig, hul i bunden til fri luft og i siden hvor aftrækket kommer ud?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

aaah endelig et rigtig LDS project  hvor de små grå skal på arbejde

problemet med støj er at så længe der er et hul kommer støjen igennem

men hvad med at bruge en ventilator i midten af et rør som du kan tænde
og slukke og så have en låge indvendig du kan åbne og lukke samtidig
skal den så styre ventilatoren
på lågen skal du så have isolering som passer nøjagtig til røråbning

lågen kan også laves udvendig tophængslet og så åbnes og lukkes med
snoretræk hvor den øverste er ført ud fra væggen med en lille galge hvor
der sidder en trisse for enden

den udvendige løsning giver mindst svineri i stuen
det kan lillemor da kun være tilfreds med

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Du skal lave en indsats til din ventilationskanal med et antal baffler (lyddæmpene barrierer) der dels dæmper og dels leder lyden skiftevis op og ned.

Det giver lyddæmpning men tillader ventilation.

Bafflerne kan du lave af f.eks. af et terrænbat som du skærer i passende stykker og så limer i din indsats. Baffelerne skal hver dække ca. 2/3 af kanalens tværsnit.

Flamingo er ikke specielt dæmpende - du skal bruge et tungere materiale som f.eks. terrænbats.

http://www.hoppes.dk/670_lyddampning.htm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis