Projekt Kælder

Jeg har nu taget hul på renovering af vores kælder...
Der er ikke noget fugt, kun en lille smule afskaldning af malingen på ydrevægge.
Der har aldrig været vådt på vægge eller gulv, så fugtindtrængningen er minimal.
Jeg har nu boet i huset i 5 år og det er fra 1966.

Jeg er igang med at banke det gamle botongulv op, da der ikke er isolering under dette.
Planen er at grave ud og rette af med sand, lægge 300 mm. G60 isolering (Sundolitt) og så 100 mm. beton med gulvvarmeslanger (med 20 mm. kantisolering).
Der skal efterfølgende lægges laminat trægulv samt klinker.

1. Skal der lægges dampspærre lige før vi støber de 100 mm. beton?

Ydervæggene er vist nok lavet i 300 mm. fundablokke, pudset og malet.
Planen er efterfølgende, når gulvet er støbt, at rense ALT maling af vægge, så der kun er rå beton/puds tilbage (for at forhindre skimmelvækst). Herefter lave en forsatsvæg af 75 mm. multiplade (gasbeton), rykket 20 mm. udfra ydrevæggen.

Tidligere ville jeg lave forsatsvæggen i træskelet (evt. trykket træ), med 50 mm. isolering, dampspærre og to lag gips. Men jeg har læst, at dette er en dårlig idé i en kælder.
I det der er for mange organiske materialer, som kan være grobund for skimmel.

2. Skal jeg vælge multiplade løsningen eller træskelet med isolering, dampspærre og gipsplader?... Træskelet er nok den nemmeste løsning for mig og også nemmere at trække strøm osv. i.

3. Bagved multiplade løsningen ville jeg sømme 20 mm. sundolitt evt. med en dampspærre klæbet uden på. Er det en god løsning eller kun ekstra omkostninger?
Idéen med dette ville være, at multipladerne samtidig havde noget støtte bagfra og det ville være nemmere at sætte dem op af en "fast" væg.

Er der andre idéer inden jeg får købt materialer...?
På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Lasse
Jeg har nu taget hul på renovering af vores... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Råber alle altid "PAS PÅ", når der nævnes ordet kælder?
Jeg "tror" ikke, at min kælder er et problem.
Der er pt. 21,4 grader og en fugtighed på 34%.

Sneen smelter udenfor og jorden, har været meget fugtig de sidste par dage.

Viser fugtige vægge sig ikke ved en forhøjet luftfugtighed?

Jeg havde været mere nervøs, hvis væggene var klamme, fugtige og luftfugtigheden lå over 50-60%. Men det er altså ikke tilfældet.

PLANEN ER NU:
- Banke resten af gulvet op og grave ud og rette af med sand.
- Lægge 300 mm. G60/S60 isolering, støbe 100 mm. beton med rionet og gulvvarme.
- 20 mm. kantisolering, som føres helt op af alle ydrevægge (op til loftet).
- 100 mm. Lecablokke uden på flamingo, pudset og med glasvæv
(kælder skal bruges som klinik, så den skal ikke fremstå kælderagtig).
- Lige nu er der ikke udluftning i vinduer, men dette bliver lavet (giver vel lidt).
- Der er monteret vinduer med energiglas (4 år gamle).

???
1. Jeg er stadig i tvivl om jeg skal sætte dampspærre mellem flamingo og Lecablokke (på væggen).
2. Jeg vælger at undlader dampspærre i gulvet, men lægger en Icopal under trægulvet (der blev nævnt en speciel en med "dupper", som leder evt. fugt fra betonen ud til vægge og ud i rummet). Andre steder skal kun være klinker. Der er kun trægulv i selve "behandlerlokalet".

Er du sikker på at din sokkel går under den dybde du vil grave ud til for at få plads til din isolering? ...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det finder jeg ud af om kort tid...
Jeg banker op i hjøret og graver ned og mærker/tjekker.

Hvis ikke, så er situationen helt anderledes.
Jeg gider ikke begynde at understøbe én meter af gangen!

Hvis det kniber med pladsen, så ryger der 150 mm. G80/S80 i istedet.
Så må jeg nøjes med det, trods alt.

Lasse,
Hej lasse

Hvis jeg må komme med et godt forslag til dine kældervægge...
Byg dem i 95mm stål med 95mm rockwool med dampspærre 0,20my(mellem de 2 lag gips), og efterfølgede 2 lag gips. det er en super løsning hvor du får godt med isolering i ydervæggene og en dampspærre. træk vægene 3-4 cm fra de eksisterende vægge så der bliver plads til ventilation, og husk ventilation ud til det fri, 2 huller pr. væg sektion ø110mm. ved denne løsning som måske er den dyreste får du også chancen for at få trukket el til nye installetioner og evt til radiatorer. jeg har renoveret hele kælderen på denne måde. det skal lige siges at i vinters var varmen ikke tilsluttet endnu og den laveste temperatur har været 13 grader!
Hej Lasse

Det er rigtigt at fugt normalt ikke "vandrer" i leca, men det gør det i det mørtel/puds du "limer" dem sammen med. Det vil være svært HELT at undgå fugt i en kælder (arbejder selv med det som du kan se www.fugt1.dk) men hvis du sørger for at lave en fugtspærrer mellem væg i leca, så er risikoen nok ikke stor.

Fugt er også ofte forekommene i kældre der har så lidt som 1 meter udner terræn. Hvis der ikke er lagt tagpap mellem fundament og murstensvæg i et hus UDEN kælder så kan fugten blive suget op igennem hele murstensvæggen (jeg har set flere tilfælde af det)

Det der sker er at fugten bliver suget op af kapillar effekten, den samme effekt som en badesvamp har når man lægger den på noget vand, eller du kan se den effekt ved at tage et glas vand og stille et sugerør i midten, vandet inde i sugerøret vil stå højere end i glasset. Dette er kapillar effekten.

Mvh

Ole Thiemer

 Mvh

Ole Thiemer

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også