Koks koks koks koks koks koks koks koks

Hej Forum.

Jeg har besluttet mig for at prøve at fyre lidt med koks, men er nu kommet til en masse spørsmål.

Jeg har købt et par sække i tyskland og prøvede igår at få gang i det..

Det gik over alt forventning, men da jeg så imorges kommer ud, er mit fyr gået ud og der ligger bare en bunke koks i bunden? jeg kan nok regne mig frem til at jeg har lukket alt for meget for luften og derved kvalt ilden/gløderne.

Ikke noget problem, jeg prøver bare igen.. Jeg starter mit fyr op med en ordentlig gang brænde og smider et par skovlfulde koks på efter lidt tid.. Jeg kører væk fra mit fyr i omkring 3 timer og da jeg kommer hjem er fyret gået ud igen? Nu forstår jeg ingenting..

Jeg havde jo bare fyldt min mørtelbør med koks og stillet den i mit fyrrum hvor det jo konstant er temmelig varmt.

Jeg får så at vide af en bekendt at koks skal være lettere fugtigt for at kunne brænde ordentligt.. Er det korrekt?

Kan man opbevare koks i den fri luft eller skal det stå i læ?

Hav en super god weekend

Mvh Mærsk

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg eksperimenterede med kul, koks og energikoks, kunne det kun lades ig gøre, hvis der virkelig var bål på. Det med at fedtfyre duede ikke for mig, og det brændte ud, med en stor rest sjat, som ikke kunne holde sig i live.
Jeg kunne simpelthen ikke aftage så meget varme, at jeg kunne have tilstrækkelig bål. Materialet skal ligge ret højt og dvs brændkammeret skal være betydelig mindre i grundareal end til brændefyring, fandt jeg ud af, men om det er rigtigt generelt set, skal jeg ikke klåge i.
Kan man få gode, store stenfri stenkul, er det et fantastisk brændsel, så kan det ellers bare komme an med frost og storm
Man skal dog have nogle forstående naboer, idet nogle synes det lugter ilde. Jeg synes det er en hyggelig duft, der minder mig om min barndoms damplokomotiver.
Det er nok et lidt rigeligt "livligt" brændsel at have med at gøre uden den store fyrpassereksamen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmm kom til at tænke på hvilken kedel du bruger til at brænde koksene i.Det er ikke helt lige meget hvilken kedel du bruge.
Jeg brænder selv koks og har ingen problemer med at de går ud heller ikke på helt lavt blus.Jeg kan nemt få ild i koksene selvom at der kun er gløder tilbage det tager bare lidt længere tid.
Koks kan nemt ligge udefor og skal helst være fugtige ellers er de ikke til at få ild i.Jeg har selv haft koks til at ligge løse udefor i nogle år og det har aldrig givet problemer.Jeg er dog gået over til at få dem i sækker nu da det ikke sviner så meget.Når at jeg fyre med koks plejer at komme ca 10-12 kg koks på af gangen det giver ingen problemer

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Er det energikoks eller gammeldags gasværkskoks vi taler om??
Energikoks er væsentlig lettere at tumle ift. gasværkskoksene.
De sidste eksperimenter jeg har lavet ligger 12-14 år tilbage i min Salamander. Den var ikke velegnet til fedtfyring, sikkert pga for stort et brændkammer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lars ON: tak for linket

KTM: Jeg kan godt lugte det når jeg åbner for fyret, men ikke i nabolaget, heldigvis

Golf1985: det er en Roca-P30-8 http://www.sydjyskstoker.dk/?id=19475

Jeg gav dem en gang vand i min mørtelbør, og fik rørt lidt rundt i det hele så de alle blev fugtige.. Og så skal jeg lige love for der kom gang i dem Men jeg syntes jeg har problemer at få dem til at brænde længe, for efter hvad jeg kan læse på et tilsendt link kan han nøjes med at fylde op ca. 1 gang i døgnet!

Da jeg fyldte koks på igen igår aftes, på de koks der allerede lå og glødede gik det ud? og det var ikke fordi jeg fyldte vanvittigt meget på. Kun 2-3 skovle.. Så må jeg jo ærligt tilstå at jeg blev lettere irriteret! Men, da jeg derefter smed 2-3 kævler i fyret og så kom der gang i det.. Jeg tror ikke det er et problem med at aftage varmen da jeg har en akku-tank på 1000 liter koblet til..

KTM: det er energikoks. Jeg overvejer lidt, som du siger, om det kunne være pga brændkammerets størrelse, da det er temmelig stort.

Men status er nu: jeg har 23 grader i stuen og massert af varmt vand, men jeg mener jo bare ikke det er nødvendigt at skulle smide træ ind for at kunne få det til at brænde.

Mvh Mærsk

Annonce
skal koks og briketter ikke have luft nedefra? Jeg mener de skal liggr på en rist med fødder. Da jeg var dreng, var der et trækrum nedenunder fyrrummet i vores kakkelovn. Dvs askeskuffen havde "højt til loft" det er ikke muligt i roca kedlen, da spjældet sidder i brændkammet eller tager jeg fejl?l?

 

Hvordan er roca p30 kedel bygget op indvendigt hvor at den tager luft ind.
Koks kræver at der er kommer en del luft ind under dem for at få dem til at brænde ordenligt hvis at der ikke kommer nok luft under dem er de næsten umulige at få til at brænde.
Jeg tror ikke at problemet ligger i at brændkammeret er for stort. Jeg har ingen problemer med at får koksene til at brænde pga for stort brændkammer og min kedel har mindst lige så stort et brændkammer som en roca p 30 kedel. Min kedel er en gammel salemander kedel som mindst er 3 gange for stor i forhold til huset og der er ingen akku tank tilsluttet så der vil være en del lav last fyring men det giver ingen problemer.Hvis at jeg kun fyre med koks skal jeg fyre ca 2 gange i døgnet ca 10-12 kg af gangen
Det eneste problem jeg kan se der kan blive med et for stort brændkammer må være vidst være at man ikke kan aftage varmen fra koksene men så kan man da bare lade være med at fylde så mange koks på af gangen.

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

hej jeg har for år tilbage fyret med koks det er dejligt nemt,

sekundær luft spjæld skal næsten ikke være åben. det uforbrændte koks kan du evt samle sammen med det koks smuld i din askeskuffe sind lidt oven på nar du fyre der er stadig energi i det

Koks er jo 2 vidt forskellige ting: http://da.wikipedia.org/wiki/Koks of altså gasværkskoks og så petro koks.
Måske findes gasværkskoks slet ikke mere? Derfor går jeg ud fra at vi her taler om petro koks.

Når jeg er inde på at brændkammeret kan være for stort, skyldes det mine erfaringer med at fyre med dette produkt.
Tidligere havde jeg en gammel, dårligt isoleret industriejendom, hvor jeg skulle varme 12-1400 m2 op og brugte i nogle år petrokoks i en stor gammel kedel. Den kunne jeg fylde helt op og der var ingen problemer med at aftage varmen via nogle solide 2½" rør . Her brændte de utrolig godt især hvis der ikke var for meget smuld i skidtet.
Men i mit nuværende hus lykkedes det mig altså ikke at fedtfyre. Ilden gik hele tiden ud og det var en ynk. Bålet var simpelt hen for "fladt".
Det var imidlertid noget værre svineri at have med at gøre og en oliebrænder blev sat på i stedet for. Det var dyrt.

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM: det er petrokoks. Jeg har jo også en ide om hvordan det skal gøres, men kan bare ikke få det til at brænde når der fedtfyres.. Jeg bliver nødt til at smide træ ind for at få det igang igen, hvis jeg smider ekstra koks på..

Kim V: hvordan tænder du op med koks og hvor tit tænder du det op?

Roca kedlen er specielt bygget til koks og har et luftindtag i bunden så luften kommer op nedefra.

eg kan bare ikke få det til at brænde længe.. Hvis jeg lukker lidt ned for luften bliver det kvalt, og hvis jeg åbner for meget giver det meget varme men brænder forholdsvis hurtigt ud.

Hvor tit tænder I op i fyret når I bruger koks?

Tak for folks interesse for at afhjælpe mit problem..


Mvh Mærsk

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis