Koks koks koks koks koks koks koks koks

Hej Forum.

Jeg har besluttet mig for at prøve at fyre lidt med koks, men er nu kommet til en masse spørsmål.

Jeg har købt et par sække i tyskland og prøvede igår at få gang i det..

Det gik over alt forventning, men da jeg så imorges kommer ud, er mit fyr gået ud og der ligger bare en bunke koks i bunden? jeg kan nok regne mig frem til at jeg har lukket alt for meget for luften og derved kvalt ilden/gløderne.

Ikke noget problem, jeg prøver bare igen.. Jeg starter mit fyr op med en ordentlig gang brænde og smider et par skovlfulde koks på efter lidt tid.. Jeg kører væk fra mit fyr i omkring 3 timer og da jeg kommer hjem er fyret gået ud igen? Nu forstår jeg ingenting..

Jeg havde jo bare fyldt min mørtelbør med koks og stillet den i mit fyrrum hvor det jo konstant er temmelig varmt.

Jeg får så at vide af en bekendt at koks skal være lettere fugtigt for at kunne brænde ordentligt.. Er det korrekt?

Kan man opbevare koks i den fri luft eller skal det stå i læ?

Hav en super god weekend

Mvh Mærsk

Hej Forum. Jeg har besluttet mig for at prøve at... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nu er det vel ikke så naivt, at du ikke har luft nok i lokalet til fyring med koks? Der skal meget til!

 

jeg startede op med lidt tyndt kløvet træ og fyldte koks på 2-3 gange i døgnet kunne fyre over uden problemer i den gamle salemander
Enhver form for at tilsætte vand er et skud i foden.
Dels giver det løbesod, hvilket er kilde til skorstensbrand. Har man oplevet en gang at skorstenen ligner et romerlys er man vaccineret mod det for livstid, vel vidende hvad der kan ske med skorstenen ved overophedning, for slet ikke at tale om, risikoen for brand i hytten.
For det andet skal det tilsatte vand fordampes. Det giver en lavere forbrændingstemperatur, og dels et varmetab til skorstenen. Hver liter vand, der skal fordampes kræver ca 78 g koks. Energi, der går ret op i skorstenen.

Da koks stort set kun består af kulstof skal luften (ilten) tilfører næsten udelukkende som primærluft. Træ, der brænder, afgiver en masse gasser (brintforbindelser), som skal have sekundærluft, men det skal koksne ikke.
Det gælder om, at luften kan komme forbi eller gennem koksene, hvis der skal holdes liv i forbrændingen. Jeg kender ikke din kedel, så jeg kan ikke sige om det er der problemet ligger, men det er da en mulighed.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Uldal: jg syntes da jeg har luft nok i fyrrummet, men kunne evt. prøve at lade en ekstra luftventil stå åben i fyrrummet!

KTM: det kan godt være at jeg dropper det, men efter hvad jeg kan høre på det er der jo nogle der snildt kan få det til at virke. Så skal jeg f*ndeme også kunne

Kim V: Jeg har set mig nødsaget til at fyre helt vildt op i fyret med træ, for at derefter at smide koks på, så brænder der også fint, lige indtil det går ud Jeg vil have det til at lykkes!

Chr.: Jeg kan bare ikke få det til at brænde hvis det ikke er fugtigt. Luften kommer nedefra i fyret, og det er beregnet til koks. Men, det kan være at JEG ikker beregnet til at fyre med koks

Jeg kunne se at en genbo havde et par paller stående med koks. Det kan være jeg lige skulle smutte forbi og se hvordan de gør?

Endnu engang tak for interessen


Mvh Mærsk

Annonce
koks skal være fugtige ellers brænder de enormt dårligt.

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Det er også den konklusion jeg er kommet frem til

Mvh Mærsk

Lige som en update, kan jeg nu fortælle at det virker

Det var simpelthen mængden af koks der var problemet.. Jeg fyldte ikke nok på fyret under opfyldning og det resulterede så i at fyret gik ud.

Men det korte af det lange er at nu virker det og jeg fyrer 1 gang om dagen og min akku tank lagrer varmen..

Jeg har en konstant temperatur på 65+ grader i tanken og det virker bare..

Men jeg siger endnu engang tak for hjælpen fra alle der har vist interesse for emnet..

Mvh Mærsk

Glæder mig at høre, og det svarer ganske til mine gamle erfaringer. Jeg havde bare ikke nogen akkutank, og skulle passe meget på, hvad jeg gjorde!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis