Isolering af 28 år gamle rør

Hej

Jeg uvidende menneske har brug for lidtt rørskåletermoteori .
Vi har mange meter isolerede varmerør og varmtvandsrør i vores ingeniørgange. De er isoleret i 1982 med en tyk muffe med noget ståltråd omkring. Vi har behov for at gennemgå nogle af dem for tæring, er det fornuftigt at udskifte dem med moderne rørskåle (á la dem fra Silvan) eller ville det øge varmetabet? Er moderne rørskåle bedre end gamle?

Hilsener
/Janus

 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja de nye skumrørskæle er meget bedre end de gamle, så gå bare i krig med at rive de gamle ned. Men i skal være ifort noget der nærmest ligner rumdragter for er den gamle isolering med asbest har i virkelig et problem af dimentioner.
Jeg har lige isoleret, nogle af mine varmerør, under gulvet, med skumrørskåle, først brugte jeg en størrelse som passede korekt til røret, derefter med endnu en skumrørskål uden på den første (som havde hul som passede på den første)
Jeg købte dem hos vvs-experten de har dem i to meters længde...
jens
Lyder ultrasikkert, Jens

Hvordan genkender man asbest-isolering?
/Janus
tjae det ved jeg ikke lige men da jeg for nogle år siden skulle have ændret
på nogle rør gjorde vvs manden isoleringen våd med en vandforstøver
efterhånden som han skar hul og blev ved med det indtil at han havde det nede
i nogle poser der blev lukket med samme
den fremgangsmåde brugte de for at der ikke skulle være støv i luften selv
om de brugte masker
men de skulle jo også arbejde efterfølgende i rummet så undgik de at virvle
noget op fra gulvet

så det er da i hvert fald en ide at have i baghovet

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
Hvis der er tale om rør skåle så er de nye helt klart bedre. men er det rigtig isolering og det er det sikkert så er rørskåle bare ikke lige så gode. det er grundet tykkelsen af isoleringen.
Få eventuelt en pris på hvad det skal koste af på isoleret rørne proff. man skal bare komme med den højde de sidder i, dimension og antal meter.

Jacob
Hej,

1. For 28 år siden brugte man ikke asbest til rørisolering, da var det allerede forbudt.

2. Skumrørskåle har for lille tykkelse, til at yde en effektiv isolering, og så er det en meget dyr løsning.

3. Man kan købe mineralulds-rørskåle, men det er stadig en dyr løsning.

4. Lad hellere en isolatør se på det, og komme med et fast tilbud.

Hilsen

MTI

Isolatør

rask
Det var ren besked, mange tak
Hvis rørene er let tilgængelige, og man bruger to x skumrørskåle, som jeg har gjort, så er der nu ingen grund til at få det lavet af en isolatør.
Foraet heder af uransagelige årsager også LAV DET SELV

mvh jens
Foraet heder af uransagelige årsager også LAV DET SELV

mvh jens


Lige bestemt!
Ellers hed det vel noget med: "Den Store Håndværkerguide!"

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis