Een gang til for prins knud, Højebede hvilke materiale...?

Ja jeg har spurgt herinde tidligere, men syntes ikke der var noget helt konkret svar... Hva materilale skal jeg lave det i?? Jeg ved at lærk er kanon til formålet, men for pokker hvor er det dyrt... Jeg er noget nervøs ved at bruge trykimpreneret træ, og har en ide om at plast på bagsiden heller ikke er smart pga PVC..?

Jeg har fundet et savværk der alver dem fix og færdige for 1750 inkl moms for 3x1 meter bed.. men jeg vil gerne have 4 af den størrelse så det er noget at en udskrivning.. Gode foslag modtages meget gerne.. også gerne med lidt økonomi for øje

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pris og kvalitet hænger lidt sammen måske kan disse give noget? www.robinie.dk - www.champost.dk under produkter
med lærk til ca 20 kr/m i 25x150 kan du da lave et ret højt højbed selv for 1750 kr.
en "omgang" på 8 meter koster ca. 160 kr og giver 15 cm højde.
selv med lidt penge til skruer og stolper er der vel stadig råd til mindst 1 m høje bede for 1750 kr. så lærk bør da ikke udelukkes.

men eternitplader er da et uforgængeligt og billigt alternativ uden pvc, phtalater, parabener el. lign. dog næppe så "klædeligt" som en trækasse.
Hej M. Andresen,

jeg har lavet en slags højbed, som bare en en "kasse" uden bund - 170 x 170 x 40 cm i højden. Den er lavet af træ, som jeg fandt i garagen og sat sammen med skruer. Meget simpelt. Jeg malede den hvid bagefter, med alm. indendørs træ-maling.

Den er rigtig flot, men det ka da godt være, den ikke holder særlig længe - men hold da k... hvor er den flot, og hvor gror persillen godt - og hvor var den billig !

jeg så osse på lærketræ og diverse behandlinger til træ, men besluttede mig for, at det altså ikke måtte være så indviklet og så dyrt...
det er jo ikke indviklet.. det er bare fordi jeg skal lave i alt 5 højbede af 3x1 meter og gider ikke lave dem igen om 3 år.. desuden er maling udelukket pga talater og kemikalier.. Træet skal kunne behandles med linolie.. derfor bliver det lærk.. og 20kr/m har jeg ikek set til før, og det giver jo en rimelig pris for det hele...


Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Skrevet af M. Andresen på 28 feb 2010 18:40
  Træet skal kunne behandles med linolie..


Husk at linolie udendørs uden svampemiddel er meget udsat for skimmel- og evt. svampeangreb. Skimlen er for så vidt ikke så nedbrydende, men du vil opleve at træet bliver grønt og/eller sort.
Annonce
ja det er korrekt.. jeg har flere steder fundet noget olie der er beregnet til det lærk udendørs Men pt går jagten på at finde træet i lokalområdet til rimelige priser..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

jeg gætter på at olie beregnet til lærk indeholder både opløsningsmidler og svampemidler. jeg nævner det bare da jeg kan se du lægger stor vægt på at der ikke udskilles giftstoffer fra bedkasserne til jorden.
true men jeg læste et sted at man kunne få et eller andet der skulle være godt til formålet uden alle de giftige herligheder vi elsker at smørre alting ind i

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

det med at give lærk olie er alså kun for syns skyld du skal gøre det
lærk i sig selv holder min i ti år og når det ikke skal bruges længere
kan det hvis det er ubehandlet ryge direkte i komposten så det genbruges

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

oki.. tror du de holder 10 år med direkte jordkontakt ... for det er det der bekymre mig lidt...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også