noget om fisk :-)

jeg har mig et lille hygge akvarie på 200L med lidt blandet fisk (siclider og skalarer)
et par af min scalarer har valgt at lægge æg, pt. 2 gange og hver gang på min pumpe, første gang blev æggene ædt da jeg ikke lige var ops på at få dem beskyttet, nu her anden gang har jeg sikret æggene mod de andre fisk, sagen er den at en del af dem er ved at blive hvide, er det som de er ubefrugtet?

jeg har været meget omhyggelig med ikke at sænke dem længere ned end der hvor de blev lagt og de har heller ikke været over vand.

er der nogen her der kan give en go "sang" om opdræt af skalarer?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en god ide er at når (hvis) man opdager at en fisk skal til at lægge æg er det en god ide
at have et seperat akv. til parret så de kan gøre det i ro og fred + at det er lettere at
styre hvornår de har og hvornår man kan fjerne yngel eller voksne så man har et sepereat
akv. til yngel ellers går der for mange til
nu kan jeg ikke huske hvordan det er med scalare men der er nogle fisk der selv vogter deres
yngel der må du ikke fjerne de voksne
men hvis jeg var dig ville jeg enten gå på¨biblo eller købe nogle bøger om emnet + at
din lokale dyrehandel hvis de handler med fisk højst sandsynlig vil hjælpe dig langt hen ad vejen
da du jo er en kunde der kunne finde på at komme igen

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

den gang jeg var knægt havde man en plastik dims man satte ned i akvariet så der var et akvarie i akvariet. det var så lavet sådan at rognen faldt ned gennem en tragt så de voksne fisk ikke kunne komme til den.

Jacob
Scalarer har yngelpleje... Det vil sige at de passer på æggene og jager andre fisk væk. De skal dog "lære"at passe på æggene. Det kan tage nogle gange. Det er en god ide at sætte dem i et akvarie for sig selv. De hvide æg er skimlede.
Men istedet for en længere forklaring vil jeg henvise dig til:

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/

Der kan du enten finde en artikel om opdræt af scalarer eller spørge om råd.
Æggene skal være tilgængelige, så forældrene kan holde dem fri for døde æg, og de voksne har lagt æggene på det mest egnede sted, så lad dem blive der.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
så er der trivsel og yngel i akavariet, første sæt æg flyttede jeg uden forældrene, og der blev 12 unger som stille og roligt døde men allerede inden den sidste var død havde forældrene lagt nye æg i det store akvarie, der kan æggene ikke blive for de andre fisk æder dem, så jeg flyttede forældre og æg over i det lille, og nu er der 30-50 yngel og et par forældre der passer voldsomt godt på dem

mvh

Gert Møller

Annonce
Så kom der alligevel en god afslutning på historien!

Med venlig hilsen
ktm

jamen det håber jeg det bliver, nu er der jo stadig lang vej fra yngel skravl til rigtig fisk

man kan lige skimte de små

mvh

Gert Møller

godt at høre mere endnu bedre at se billeder af det når projecter
er undervejs men også når det færdige resultat vises

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis