Tagbeklædning - næsten fladt tag

Hej

Jeg har et næsten fladt tag med en hældning under 10 grader, den nuværende bekædning er et gammelt eternit tag.

Jeg er lidt i tvivl om, hvilke muligheder der er for et nyt tag. Det eneste jeg har kendskab til er tagpap med et undertag af krydsfinerplader, men der har jeg læst, at der kan være et problem med skimmelsvamp på undersiden af pladerne, hvis man ikke sørger for tilstrækkelig ventilation.

Er der et alternativ til tagpap, når hældningen er så lav?

I givet fald det bliver tagpap, hvorledes sikrer man sig, at man får et tilstrækkeligt ventileret loftrum?

På forhånd tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mug og skimmel er ikke et problem vedmindre der ikke er god nok udluftning.

Jacob
Der er desværre ikke 10 grader, men et stykke under. Så det går vel ikke?
Jamen, så skal du bare have tagpap på taget, monteret pladerne på lægter og benyt antimug behandlede plader, så skulle du ikke opleve samme problemer med skimmel, ellers kan der i stedet for benyttes rupløjet brædder som underlag frem for krydsfiner.

Elles kan taget jo nemt hæves med kiler eller andet, så der opnåes min. 10 graders taghældning og teglene kunne oplægges i stedet for.
Jeg står med et tilsvarende problem: Vores gamle garage har nogle gamle asbestplader som nu går totalt i opløsning i tøvejret (mosset overlevede ikke denne vinter)!

Vores garage er ikke noget værd på papiret (i kroner/øre), men vi bruger den til opbevaring af alverdens ting og sager. Jeg er derfor ikke nødvendigvis interesseret i at overholde bygningsreglementet m.h.t. valg af tagbeklædning, da det alligevel ikke har været overholdt indtil videre.

Er tagpap den eneste mulighed, eller er der andre alternativer?

Hvad er det billigste (uden det skal larme som ind i h.... i regnvejr ---- læs: ståltag)?

M.v.h.
Morten
Annonce
Det billigste alternativ er onduline plader, men disse skal også helst have en lidt større taghældning jo.

Men de larmer da i det mindste ikke så meget som ståltag.

Tagpap er den bedste løsning, hvis der er meget lidt fald.
Hvis det ikke betyder så meget med hvordan det ser ud, så er ondulineplader / bitumen et godt bud.
Til ondulineplader skal lægterne bare være rimelige friske, så sømmende kan sidde fast, der for kan man ofte genbruge en del af de gamle.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM på 27 feb 2010 11:55
Hvis det ikke betyder så meget med hvordan det ser ud, så er ondulineplader / bitumen et godt bud.
Til ondulineplader skal lægterne bare være rimelige friske, så sømmende kan sidde fast, der for kan man ofte genbruge en del af de gamle.

Den vogn er jeg ikke så meget med på.

Hælder nok mest til tagpappet. Icopal er vel det dyreste....

Phønix er lidt billigere: 56 m2 koster ialt ca. 8500 i overpap (PF 5000 SBS) og underpap (3500 SBS). Fandt noget "noname" tagpap på www.lavpristrae.dk hvor jeg kan spare i omegnen af 2300,-

Skal jeg gå efter mærkevaren, eller er det ét fedt?

Også: Hvor tykke plader skal jeg smide nedenunder. Kan man (80 kg) gå på et tag med 15mm OSB plader uden pladerne knækker?
det med at gå på et givet underlag er et spørgsmål om dine spær ligger tæt nok til den tykkelse af plade du agter at anvende

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af Høvlebænk på 27 feb 2010 13:22
det med at gå på et givet underlag er et spørgsmål om dine spær ligger tæt nok til den tykkelse af plade du agter at anvende

Ok. Det finder jeg så først ud af når jeg piller det gamle tag ned. Er der nogle tommelfingerregler for afstand mellem spær for de forskellige pladetykkelser?

Er OSB plader meget dårligere end alm. krydsfinér til tag? (Der er jo stor prisforskel.)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis