Facade afskalning - reparation hvordan og hvorledes?

Hej Forum,
Jeg har problemer med afskalning af sydvendt facade.
Væggen er behandlet med Cempexo og skulle vær hulmursisoleret.

Jeg synes det er slemt, se billeder.

I løbet af vinteren er der vokset iskrystaller (i frostperioder, ikke pgra nedbør) som skubber overfladen af og eksponerer pudset og enkelte steder mursten. Det ser ud som om det kommer indefra. Kommer kun på et bestemt område af væggen.

Hvad kan det skyldes?

Hvad er den bedste måde at reparere på?

Alle idéer er velkomne!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er bange for at de vedhæftede billeder forsvandt, så jeg prøver igen.
Som udgangspunkt: hvis maling med eller uden puds skaller af udvendigt så er der brugt en diffusionstæt maling (og det må man ikke). Det suspekte er at det kun sker på et begrænset område (dine billeder er ikke til at se). Er der tilfældigvis et brusebad lige indenfor på netop dette sted, og et gammelt utæt badeværelse? Eller er der inden cempexo malet med plasticmaling eller kalk?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Beklager de manglende billeder, prøver hér på en anden måde.

Cempexo er godt nok diffusionsåben i nogen grad; men er cementbaseret og kan have svært ved at arbejde sammen med pudsunderlaget. Hvis huset er gammelt ( før 1900 ) har det nok været pudset med kalkmørtel og problemet kan ligge her.
Hvordan er pudslaget? Pudslaget ser efter billederne ud til at være mørke. Hvis der er pløret meget cement i mørtelen, vil denne uanset hvad du gør efterfølgende skydes af.
Det ser umiddelbert ud til, at der er en del reparationer i forvejen. Problemet er altså af ældre dato og ikke bare opstået i år.

Mit eget hus (fra 1872) har først været kalket, sidenhen malet med silikatmaling, herefter kalket igen. Da jeg flyttede ind, kunne jeg spule skaller af maling ned med haveslangen. Kun der hvor man havde malet på reparationer eller bar mur sad malingen bare nogenlunde fast. At en "murer" havde lappet med stærk cementmørtel gjorde ikke sagen bedre.

Alle reparationer er hakket ud og erstattet med kalkmørtel.
Facaden er højtryksrenset.
Fremover vil der kun blive brugt kalk.

Huset har massive mure uden hulmur og har heller ikke nogen dampspærre.

Huset har i flere generationer været bolig for graveren ved kirken: Kirkeministeriet anerkender kun kalk til landets gamle kirker.
Jeg bakker denne beslutning op og behandler graverboligen i overensstemmelse hermed.
baadsen
Tak for svarene. Det er også lidt af et mysterium for mig.

Der er ikke noget badeværelse i nærheden, der er en stue og et værelse.

Jeg bemærkede iskrystallerne i den lange frostvejrs periode hvor vi ikke havde andet nedbør end sne. Så jeg mistænker også at fugten kommer indefra.
Jeg læste et sted at udtrængning af fugt kunne ske i forbindelse med hulmurs isolering som kan gøre ydervæggen koldere og dermed samle kondens.

Ang. behandling af væggen. Vi købte huset for 1.5 år siden og fik at vide det var Cempexo behandlet, så desværre har jeg ikke noget kendskab til om det har fået andre behandlingerne (kalk, maling eller lign).

Udbedring. Vil det bedste være at banke revnerne ud og udfylde med grov-mørtel, derefter finpuds og tilsidst Cempexo ?
Forslag til mørtel og puds så det ikke bliver for stærkt og giver de problemer I omtaler ovenfor?

Annonce
Det er underligt at skaderne er begrænset til det lille område og ikke ses andre steder. Kunne det tænkes, at der trænger mere fugt op fra grunden her end andre steder omkring huset? Eller måske er det - som også nævnt ovenfor- pga. tidligere reperationer med en alt for cementholdig puds der nu får væggen til at flage lige netop der - forårsaget af frosten.

Jeg tænker, at en pudsblanding i forholdet 1/10 - 1/14 (cement/strandmørtel 9%) ville være værd at gå efter, men her må murerne komme mig til undsætning hvis det lyder helt tosset ;-)

Jeg er spændt på at se hvad der ellers kommer af bud! Men held og lykke med det indtil videre

Morten

 

Jeg er overbevist om at dine fugtskader kommer udefra, da det er så begrænset et stykke du har problemer med. Der er ikke andet at gøre end til sommer at grave ned og se hvad der evt. kan forårsage denne skade.

Du skal have fundet årsagen, da skaden ellers vil gentage sig.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også