teknisk hjælp til lampe søges

hej fandt lige en diodelampe i gemmerne, der satår følgende på den 230v 50hz
dc350ma led max.3w. betyder det helt simpelt blot at den max kan klare tre watt og kvit og frit kan kobles på et lysnet?  ledningerne er udstyret med sådan en plasticdims i enden som kan klikkes i en anden dims med tilslutning til lysnettet, denne del mangler og jeg tænkte på blot at klippe plasticenden af og samle de to ledninger i hver sin muffe med en ledning der forbindes til lysnettet. den skal ud at sidde i mit isolerede skur
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja den er til 220  volt. Men drop ideen med samlemuffer og monter en ny ledning fra apparatet til et hanstik og den længde ledning der er brug for.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af michael80 på 26 feb 2010 07:11
hej fandt lige en diodelampe i gemmerne, der satår følgende på den 230v 50hz
dc350ma led max.3w. betyder det helt simpelt blot at den max kan klare tre watt og kvit og frit kan kobles på et lysnet?  ledningerne er udstyret med sådan en plasticdims i enden som kan klikkes i en anden dims med tilslutning til lysnettet, denne del mangler og jeg tænkte på blot at klippe plasticenden af og samle de to ledninger i hver sin muffe med en ledning der forbindes til lysnettet. den skal ud at sidde i mit isolerede skur

Det passer ikke det der.
230V 50Hz er en ac spænding.
dc350mA er en DC strøm
3W er den max effekt enheden tåler vedvarende.
giver man dioden 10VDC og der løber 350mA er effekten 3,5W
giver du den 8,75V er effekten 3W.

Jacob
hej jacob, det er sort snak alt det der, de ting der er oplyst stod pålampen, men kortfattet, den kan gå på almindeligt lysnet uden problemer ikk???
Skrevet af michael80 på 27 feb 2010 06:58
hej jacob, det er sort snak alt det der, de ting der er oplyst stod pålampen, men kortfattet, den kan gå på almindeligt lysnet uden problemer ikk???

Nej.
dioden er ikke til lysnettet. den er til en dc spænding på ca 8,5V.
Men måske sidder der en strømforsyning i lampen til dioden og så er det ok at gå på lysnettet.
Men helt basalt set så burde et stykke udstyr med et stik til 230V bare kunne jokkes i kontakten uden at tænke. selv de unge mødre og deltagerne på paradis hotel har jo lys. så det kan umuligt være svært.

Jacob
Jeg har forstået det spørgsmål således at det i lampen er indbytgget en transformer der kører på 220 v. ved 50 hzt. og afgiver så et mindre antal volt i jævnstrøm til en lysdiode.
Så stik du bare lampen til stikket.
Annonce
jamen takker for svarene. jeg forstod også ummildbart det som at den bare jokkes i lysnettet, men også træls at tage fejl, den så brænder sammen og måske ødelægger noget der.
Det vildeste der kan ske, er at der et eller andet sted i dit hus siger "klask" (HFI relæet)
Arhh.... Håndværker!!
Jeg har engang i en brandert forsøgt at montere en lampe med spots og trafo. Jeg kom så til at bytte rundt på ledningerne, så den fik 230V ind hvor der skulle have været 12V ud... Det giver altså et pænt skrald og blændede øjne... Og der var hverken sikring eller Hpfi sprunget!

Og jo, da jeg skrev i en brandert var det rigtigt nok! Og for at det ikke skulle være løgn, stod jeg på en ølkasse der stod på en stol på sofabordet...
Nuuiijjj en indflytterfest :-O Den bliver vist aldrig glemt...

Men mht. lampen, kunne det jo være skægt at vide hvordan stikket ser ud. Der er visse trafoer der har en ledning ala sådan en man sætter i en radio (Ved ikke lige hvad det kaldes) Men prøv evt. at tage et billede af det.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Kære Næsten formand.
Du får mig til at tænke på en episode for omkring 45 år siden !
Jeg havde af en camping lampe lavet sådan en fin lampe min Far kunne bruge i sin båd, i båden var der anbragt almindelige stikkontakter med 12 v.
Jeg ville så vise min Mor hvad jeg havde lavet til min Far, hun jog lige stikket i 220 v. kontakten, derhjemme, og så klappede fælden. Hun fik et godt rap over fingrene, HÆ HÆ og camping lampen blev aldrig til lampe igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis