220 volts nødstrøms generator

Hej
Jeg har lige købt en nødstrøms generator i bilka til 1000 kr som kan levere 2000 w, kan man plotte sådan en i stikkontakten i sit hus og sende strømmen den vej ind til sine forbrugs kilder. kan man evt få måleren til at rende baglæns.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal jeg ikke kunne sige, men det er nok nogle dyre kw med sådan en benzingenerator...
Dessuden er det dybt ulovligt, at tilkoble generatoren på existerende instalation, også(især) ved strømsvigt fra nettet.
mvh jens
Du må godt tilkoble din generator som reserve forsyning til din faste installation - men der skal laves lidt flere ting ved din installation inden det er muligt... (Og bestem et arbejde for en elinstallatør)

Der skal være gensidig spærring som sikre at der kun kan være forsyning et sted fra. Enten "by forsyning" eller din generator. - Så dermed må du heller ikke forsøge at få måleren til at løbe baglæns ved at forsyne ind på nettet.

http://efagbog.dk/pt/hft-0680.pdf

Hvis der skal produceres ind på elforsyningen vil det også kræve at din generator bliver synkroniseret ind på nettet, for at spændingen kommer til at ligge i fase med nettet - så det er ikke muligt med en alm. hobby generator. (Og kræver selvfølgelig også en tilladelse fra elforsyningen)
Det kan jeg ikke forstå,så er syghuse,telecentraler og 112 der har nødgenerator og dem der har en lille vindmølle ulovligt. Hilsen Allan
Hej Knallan
Som du selv skriver er det "NØDGENERATORER" som sygehuse - teleselskaber med flere har og du kører jo så kun når der  IKKE  er strøm fra nettet.
I små private vindmøller bliver generatoren magnetiseret med spænding fra nettet og dermed er de altid i korrekt fase og kan uden problemer sende strøm ud på nettet !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
ja man ved det jo ikke hvis man ikke spørger. desuden er det i sverige jeg gerne vil bruge den, jeg ved ikke om det gør nogen forskel, jeg har også læst at der er noget som heder en ensretter vil det gøre at det er mere sikkert at gøre det . jeg har også lige læst på www.plindberg.dk = de sælger landbrugs ting og sager bla nød generator. hvis man vil bruge en sådan skal man bare slå sin hoved sikring fra så der ikke kan komme strøm ind fra nettet lige pludselig. er det rigtigt eller forkert ???
Hej Polobjørn. Det var det Jens skrev,især når der ikke er netstrøm.Hilsen Allan
Skrevet af finnjuul på 25 feb 2010 20:13
generator. hvis man vil bruge en sådan skal man bare slå sin hoved sikring fra så der ikke kan komme strøm ind fra nettet lige pludselig. er det rigtigt eller forkert ???


Forkert... Det er ikke nok kun at afbryde ved hovedsikringen. Installationen skal laves således det er fysiks umuligt at have to forsyninger ind samtidig - se den skitse i den PDF jeg tidligere linkede til... Det kan være en omskifter som sikre at der kun er mulighed for forsyning et sted fra ad gangen, eller kontaktore med gensidig spæring... Eller en stikprop som fysisk flyttes fra et udtag til et andet.
Skrevet af polobjørn på 25 feb 2010 19:19
Hej Knallan
Som du selv skriver er det "NØDGENERATORER" som sygehuse - teleselskaber med flere har og du kører jo så kun når der  IKKE  er strøm fra nettet.
I små private vindmøller bliver generatoren magnetiseret med spænding fra nettet og dermed er de altid i korrekt fase og kan uden problemer sende strøm ud på nettet !
Hilsen Polobjørn

Det første er ganske forkert.
vi kan starte med at sygehuse ikke har nødgeneratore men no-break anlæg. det betyder at der står en generator med hulde omdrejninger på 24/7 på et sygehus. den er driftvarm men den sprøjter ikke diesel ind og ventilerne er løftet.

Tele firmaerne har dels et ups anlæg og et 48V batteri anlæg. der til har de en omgang generatorer.

begge typer af anlæg kan synkronisere ind på nettet igen når strømmen kommer tilbage så der kan laves en blinkfri indkobling.

Kan generatoren synkronisere ind på bystrøm KAN den også sende strøm ud på nettet. det skal selvfølgelig være godkendt af de rette før man må. men man må godt have et anlæg der kan. man må bare ikke benytte det.

det med at sende strøm ud på nettet er noget som elselskaberne kan rekvirere hvis de har et ønske om et andet flow i elnettet. Jeg ved at DONG har brugt nogle af TDC's generatore på den måde hvor TDC strømforsynede en del af københavn hvor de ellers ville have haft strøm afbrydelse i forbindelse med noget planlagt arbejde.

og så en sjov ting. i gamle dage var det ok at teste sin dieselgenerator engang hvert halve år før man ved at den virker. med moderne generatore kræver man opstart hver 14 dag for at kunne give samme drift sikkerhedsmæssige garanti.

Jacob
Hej Jacob antenne
Du lyder som om du har meget forstand på den slags ting. mener du også at det er rigtigt som de andre siger. jeg undrer mig jo over at en der sælger disse maskiner siger at man kan bruge dem på denne måde hvis han kan risikere et erstatningskrav pga fejlindformering af kunden. ER DET MULIGT at tilslutte sådan en hvis man slukker sin hovedafbryder eller vil man ødelægge noget ved det, man kan jo lade være med at tænde sin pc når den kører resten af forbrugerne så som køleskabe og frysere og lamper tager jo ikke skade. jeg spørger ikke om det er lovligt eller om man skal have andre sikkerheds ting for ikke at komme til at sende strøm ud på nettet man kan jo bare tænke sig om når man tænder for sin hovedafbryder igen.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis