Køkkenknive - hvad holder du af?

Jeg har fødselsdag her i Maj...Og jeg har længe set mig godt gal i skralden på vores OBH knive.. For det første kan de ikke købes mere og for det andet er håndtaget lavet i noget plastic-slip-let-opvaskemaskine-venligt noget...Som så til gengæld bliver glat som bare pokker efter længere tids brug.. Den ældste af knivene er vel 6-8 år gammel og er lige så glat som en smørrekniv af "stål" (iøvrigt en urtekniv) Så allerede nu ved jeg med mig selv at jeg gerne vil have et træskæfte. Hvad bruger I derhjemme?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah ! Mine Køkken knive er købt hos Søstrene Greene i 1992 og holder sig skarpe meget længe, det til trods for at den store kokkekniv kun kostede 12,53 Kr. Skafterne er af birk og tåler ikke opvaskemaskinen, det er dog heller ikke et sted jeg ville anbringe gode knive.
Har du eventuel overvejet at rufle håndtagene op med et stykke groft sandpapir.

 V.h.  Håndværkeren
Endeavour og tojiro knive - de koster en bondegård, men du har knive for livet..
/Thomas
Hvis man vil være med på "rockwell bølgen" har Twin Cermax knivene jo en hårdhed helt oppe på en 66 - 67 stykker mod de mere almindelige knive, der ligger nede i 50'erne.

Billige er Cermax knivene ikke, men hysterisk skarpe og holder længe, hvis kniven ikke misbruges. 

På bløde knive bøjer æggen ved misbrug og kan rettes op igen med strygestål og slibning hvis nødvendigt. På hårde knive kan misbrug slå chips af æggen, som kræver meget slibearbejde at rette op igen.  

Så er der pil- og fummelfingre i køkkenet bør du holde dig til knive med normal hårdhed. Men glædes du over at kniven glider ubesværet igennem selv den sejeste skosål, så prøv en hård kniv.
jeg ville også være med på kniv vognen.

en af mine fortrukne kokkekniv fra ryall raadvad med ebonit håndtag
(køkken sabel) øgenavnet på kniven.! den har en længde fra skæfte ende til blad spids
på 420 mm. hvor af bladet er 295 mm.
og tvilling stål fra sollingen. også ligeledes kokkekniv med sort håndtag
med tre nitter
og en santuko kniven fra raadvad sensei. den kan skære papir tynde
tomatskiver i et træk.!
Annonce
en pillekniv fra raadvad med rosentræskaft. en god klassiker.
som den ligger godt i selv i store hånd.
Det er en lidt gammel tråd, du har fat i Hans2tal!
Pas nu på, at du ikke kommer galt afsted med de knive!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Knægten keder sig, og finder så gamle tråde han kan skrive noget i, bare for at få tiden til at gå.

Jeg har ellers hørt at intelegente menesker aldrig keder sig
til tider er det sjovt at læse de gamle tråde på sitet.
som jeg ikke har læst. og lige skal støves af.!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis