Styrhus. Hjemmelavet..

Efter nogen skiven frem og tilbage med bredgaard har jeg besluttet mig for at lave et styrhus selv. I østenfiner som ikke er beklædt med glasfiber.

Bredgaard står fast på at de vil have 50.000 eks moms for et styrhus og det synes jeg nu alligevel er for meget.

Jeg lægger lige nogen billeder ind .
De første er af båden nu.
Det næste er af båden som jeg kunne tænke mig det kom til at se ud når jeg er færdig.
De sidste er 3D tegninger jeg har lavet med Google SketchUp 7.1.

Jeg bygger styrhuset oven på reglingen og så lukker jeg det af i bag med en stor plade.

Første spørgsmål :
Jeg har tænkt mig at bruge 15mm østen finer uden at bygge et skelet op indvendig. Men kan det holde. Jeg skal ikke stå oven på det men for at komme ud på snuden skal jeg støtte på af det. Og skruerne skal jo skrues ind i limningen af træet.

Andet spørgsmål : (Det vigtigste)
Hvordan hulen sætter man vinduer i krydsfiner. Jeg har søgt og søgt men jeg har ikke fundet noget svar. Det foreste ville jeg gerne have så det kunne åbnes. Helst med hængsler i toppen. Så jeg kan skyde ud af det når jeg er på jagt og ikke kommer til at svinge geværet ind i ruden og smadre den. Kan det laves så man ikke smadre det hele første gang man kommer ud i noget sø.

Treide spørgsmål:
Er der nogen der har en ide til en dør der kan lukkes nogenlunde tæt. Kan man godt lave det som en almindelig skur dør med hængsel på så den kan låses. Og få det bare sådan tilnærmelsesvis tæt.


<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De sidste billeder


<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>

vi tager dem lige en af gangen

a) vinduer til både kan du købe ved massnedø tror jeg det hedder
    eller andre der handler med skibsudstyr de har som regel gummilister
    der medfølger så vidt jeg husker og har vinduesramme der består af to
    dele    men der følger monterings vejl. med men ellers kan læse om det
    i bådmargazinerne under tips sektionen der dukker det spørgsmål op
    om montering af vinduer både de faste og de oplukkelige 

b) med hensyn til dør så kan den godt laves hængslet men jeg vil nu da foreslå
    dig en bedre løsning især fordi du vil have styrehus foran evt. med sovelukaf
    kombineret det du skal gøre er at lave en skydedørudvendig der overlapper
    i begge sider og for oven og for neden. døråbning for neden laves som om
    at du skal træde opover en kant 

c) med hensyn til hvor tykt er et spørgsmål som du nok selv kan vudere bedst
    men jeg vil seriøs foreslå at du sørger for at man træde på det og hvis det 
    bliver for tykt i forhold til de vindues rammer så fræser du bare indvendig
    langs med vindues åbning i træpladen til du når den rigtige dybde så du kan
    montere vinduet

kom vi hele vejen rundt om spørgsmålene ellers må du råbe op 

Dennis


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hvis din nuværende forreste overbygning kan afmonteres uden skader med henblik på genmontering på denne:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/9/aft/150967/afv/topic

hører jeg gerne fra dig da jeg står for at skulle lave en her til foråret.
enig med høvlebænk.

Dog ville jeg aldrig bruge almindelig finer hvis det Ikke beklædes med fiber. Der ville jeg nok bruge en marine finer.
Derudover ville jeg bygge et skelet (selvfølgelig afhængig af størrelse på huset og tykkelse på fineren, men limningen i fineren er i forvejen et udsat sted og hvis du borer skruer i bliver der lommer hvor vandet vil opløse limen). Forstår godt du ikke vil poste 50 killo i styrhuset (hvilket jo er helt forrygt) men går ud fra at du gerne vil ha at det holder mere end 1. sejl tur ;-)

Der er sikkert mange der bare bruger øskenfiner og uden skelet og det kan sikkert også virke men jeg syns lidt det er noget klamp.

Jeg synes det er et flot projekt og flot tegnet så det ville da være en skam hvis det ikke bliver ordenligt.

Dette er nu bare min mening andre er sikkert uenige ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
ja jeg ved godt det hedder gør det selv men noget af det sværeste at gøre selv er at lave bygninger på både der skal en dygtig bådbygger til at lave noget der ligner.har set flere dygtige tømre der har lavet en solid overbygning meeeen det ligner altså et legehus der er tabt ovenpå en båd.så pas på du ikke får et hønsehus i havsnød istedet for det du drømmer om

der er altid solskin bag skyerne

det på trickfotoet går an, men det tegnede ligner ikke rigtigt noget til en båd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja der er nok flere dårlige, end gode eksempler på vellykkede styrehuse, som er hjemme gjorte.
Jeg ville lave en model i skumplade, og så støbe glasfiber, oven på den, og så fjerne skummen bagefter.
Sådan har jeg lavet vindspejl, fordæk, og forhøjet ræling på min jolle.
Alt over den sorte fenderliste er lavet på den måde.
Ikke super flot design, men jeg synes det går an..

Hej igen problemet for mig er at det helst ikke skal blive til et støre brød end jeg kan bage.

Derfor har jag valt det fra der nemmest kunne gå galt for mig. som feks glasfiber støbning. det er svært at få til at blive rigtig pænt hvor imod en flad plade i træ der er godt behandlet og malet meget nemt kommer til at line en million.

Det kan godt være jeg skal arbejde lidt med designet. Det var ellers en nem løsning uden rat mange problemstillinger. Nu bliver jeg nok nød til at have noget tømre værk ind over. Da de fleste der støber glasfiber tror at man er millionær bare fordi man ejer en båd. Jeg kan jo heller ikke skære båden op hvor det passer mig jeg skulle jo gerne bevare stivheden. Specielt når den nu skal løftes med kran..

Jeg arbejder lige på en nyt design i google s

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Men jeg må sige du er sluppet rigtig godt fra dit arbejde Jens.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også