Filosofi over, bygge eget hus.

Mit ønske hus er på 56 m2. indvendigt i stue plan, der er et badeværelse et køkken alrum et soveværelse, entre og et lille rum hvor trappen til en lige så stor kælder med tre rum. Kælderen skal kun ligge 1,5 m. nede i jorden så der er mulighed for at have større vinduer i til lysindfald. Den er støbt i beton med 300 mm. isolering i vægene og en teglstens mur indvendigt. Under gulvet er der 600 mm. flamingo som isolering.
Selve huset er bygget udelukende af træ, udvendigt af lodret stående brædder af Sibirisk lærk sat på et skelet af fyr, der er 400 mm. isolering i vægene og igen sibirisk lærk på vægene indvendigt. Ca. midt i huset er der en murstens skorsten til en stor Masseovn som er husets vigtigste varmekilde og fyres fra kælderen, der er dog en 500 w. el radiator på badeværelset. Taget er med græs som øverste beklædning og så er der 500 mm. isolering. Kælderen skal også indeholde en garage derfor skal der være en godt isoleret port.
Se det var lige mit ønskehus, hvis i ved nok !

V.h.  Håndværkeren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for et græstag skulle du overveje et stenurt-tag, det er det jeg vil have på mit drømmehus. http://www.vegtech.dk/
Det vil gøre din tagkonstruktion lettere, og du slipper for at pleje og vande græsset.
Men ellers er det ret tæt på at være mit forhåbentligt kommende sommerhus. Let enkelt og overskueligt, ikke en masse nonsens og spildplads, til at veligeholde og sundt indeklima.

Syntes at det lyder som et dejligt hus...

Green

56m2 det var da beskedent.
hvis jeg giver los og tegner så ender jeg på ca 350m2 fordelt på stue og huld kælder.
der er så garage og værksted, depot samt teknikrum i kælderen. energitank, solceller på taget og jordvarme i haven. gulvvarme under indkørsel op terasse med glykol holdigt vand så man om sommeren kan give terassen et skud varme så man kan sidde længere ude.

Jacob
Hej igen Green og Jacob.
 Green der findes en græsart der gror meget langsomt og som kan tåle total udtørring, det er den jeg tænkte på, kan bare ikke huske hvad den hed.

Jamen Jacob, grunden til at mit hus er i den størelse, ligger i at udgiften til opvarning bliver minimal. Og når man som jeg der er "ungkarl" og havde tænk sig at forsætte med det, så er behovet for plads ikke større. Jeg har i flere år boet i en lejlighed hvor der kun var 52 m2. derfra ved jeg at det er passende.
Med græs på taget må man ikke håbe for jer at gåsebillerne finder på at sværme i jeres område - hvor svært er det at anlægge nyt græs når det er oppe på et tag...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Medens jeg restaurerede vores nuværende hus. boede vi i sommerhuset ikke langt herfra.
Det var på ca 50 m2, og med skam må jeg erkende at det var faktisk tilstrækkeligt og det var ikke de dårligste år vi havde, medens vi primært boede der. Vi havde lejlighed i Kbh, hvor vi kun meget nødigt kom pga nabo- og vejstøj.

Hvorfor det nuværende hus så skulle ende på 300 m2, har jeg svært ved at forklare, men nu stod bygningen der, og det var jo meget spændende at bygge.

Så jo, et totalt vedligeholdelsesfrit hus på ca 60 m2 og en tilsvarende garage med 2 og 4søjlet lift, en betonbelagt have med havemøbler boltet fast i betonen og et flot hegn hele vejen rundt i rustfri stål og ingen snerydningspligt. Det er drømmehuset!

Varme skal være noget der passer sig selv totalt, f.eks. elektrisk til at holde det frostfrit og så ville jeg eller dampe sypå med campingvognen hele vinteren. Campingvognen kan så bruges som gæsteværelse om sommeren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af BOFH på 24 feb 2010 09:32
Med græs på taget må man ikke håbe for jer at gåsebillerne finder på at sværme i jeres område - hvor svært er det at anlægge nyt græs når det er oppe på et tag...

/BOFH
Det lægges op i ruller som færdiggræs. Gåsebiller vil være en lækker bidsken for stærene.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis