Forkert blandingsforhold for universal mørtel?

Hej alle

Vi har lige købt et hus og jeg har været igang med at rillefræse samtlige el-installationer, da jeg laver nyt. Her drejer det sig om alt, men det er der styr på!

Problemet ligger i at jeg faktisk regnede med at pudse riller op var et mindre problem. Det tror jeg nu stadigvæk, men tror bare min blanding af mørtlen har været forkert. Hver gang jeg har prøvet at skulle udfylde en rille, faldt mørtel ud af rillen igen. Jeg har brugt en forstøver med vand til at få materialet til at binde bedre.

Det universal mørtel jeg bruger er fra JEM & FIX, en gul 25kg sæk hvor kun vand skal tilsættes. Mener det er af mærket Cempexo eller noget i den stil. Er der nogle som kender et blandingsforhold når det skal bindes på gasbeton?

Der står intet på sækken, andet end det skal blandes til rette konsistent, bare man nu kendte til det :o)

Håber der er nogle som kan vejlede.

Mvh
Jesper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg plejer at bruge strandsandsmørtel, cement og betonbinder når jeg reparerer sådan nogle ting. svummer det godt med vand blandet med en smule cement og betonbinder. og så på med mørtlen lige bagefter. mørtlen blander jeg 1 til 6 og så en slat betonbinder. til 5 liter mørtel er det ca. 1,5 deciliter betonbinder. Det HOLDER!!! og er dejlig let at arbejde med.
jeg kender ikke til det produkt du beskriver.
håber du fik noget ud af min forklaring!

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

hej kender heller ikke det nævnte produkt bruger også strandsandsmørtel og cement.
og ja tror også du bruger for ledt vand, vis vægen er for tør suger den vandet ud af mørtlen og tøre der ved inden det når at binde.
jeg pleger at bruge en kalk kost den er god til at fordele vandet med, med et lille sving men håndledet kan du få vandet til at sprøjte ind i alle jørner, du kan nesten ikke give det for meget vand.

mvh nicolai
Hvordan får du mørtlen i rillerne ? Kaster du den ind, eller trykker du den ind direkte fra skeen ? Jeg har set for mange elektrikere gøre sidstnævnte, med dårligt resultat til følge.. Murearbejde skal svine lidt.

/ Claus

jeg lægger en klat mørtel på en stor murerske og holder den lige under den ske jeg presser det ind med. og nej det skal ikke svine når man laver sådan noget, at kaste det på er ikke nødvendigt hvis du har svummet godt og evt. også bruger beton binder. når pudsen har tørret lidt kan du gi det en tur med et pudsebræt. det er en fordel at pudsen kommer til at ligge ca. en millimeter under væggen så er der plads til at fylde op med spartel på det sidste.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce
Jeg ville bruge noget vådmørtel (strand eller bakke) cement 1:6

Rillerne ville jeg vaske godt ud med en kalkkost, og så ellers "klaske" mørtlen på så hænger det bedre fast, og kommer ind i alle sprækker...

Sådan har jeg selv lavet det, har aldrig haft problemer med at det ikke binder.

mvh jens
Hvis det er svært at få det til at binde så tag og kast alle rillerne ud først med noget meget tyndt opblandet universalmørtel. Hvis du blander det tyndt i første omgang og kaster det på kommer materialet også om bag dine rør/kabler, det gør det altså ikke hvis du bare trykker det ind i rillen med en fugeske. Når det har tøret nogle timer blander du noget af din mørtel i normal konsistens, så skal det nok binde. Rillen skal selvfølgelig lige forvandes inden du kaster ud.

God fornøjelse.
rart at vide man gør det rigtige tak Carsten

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

En havesprøjte er rigtig god at vande ud med, den kan komme ind i alle huller/sprækker.
hvis du stadig har besvær
kan det være dine riller ikke er brede nok

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også