Hej alle i kloge hoveder.
Her er ugens nøddeknækker. Jeg har en Astra med en C 14 NZ motor fra 1992. Motoren har jeg lige renoveret med nye stempelringe, lejer, renovering af topstykke, osv.
Efter at have sat motoren i igen er der opstået et problem, med motorgangen.
Motoren går perfekt i tomgang ca. 850 omd/m, så roligt at der kan stå en dåseøl på ventildækslet uden at falde ned. Når du så giver den gas, ubelastet, tøver den en sekund, men tager så omdrejninger. Problemet er at når den er belastet (ved igangsætning på veje) så sætter den ud og kan ikke tage omdrejninger, ved at give den gas MEGET langsomt kan man få den til at trække igang. Når den så er kommet op i fart (mellem last - fuld last) kører den igen upåklageligt.
Jeg har skiftet tanken ud, og benzin pumpen sidder korrekt og virker. Jeg har skiftet indsprøjtningsdysen, den har et Multec indsprøjtningssystem med en dyse, jeg har skiftet tomgangsregulatoren, positionsgiveren til speederakslen, vaccum måleren der registrerer vaccummet i indsugningsmanifolden, samt endnu en vaccumventil der sidder på bagpladen mod kabinen (jeg er ikke helt klar over hvad den er til). Jeg har kontrolleret at den ikke tager falsk luft ind nogen steder, og jeg har skiftet tændrørene ud (ikke med NGK som nogle opelmotorer har problemer med) Tandremmen er udskiftet og sidder korrekt, tændingen er indstillet til mærket, 5 grader, ved 850 omd/min. Lige meget hvad jeg skifter hjælper det ikke....
SÅ HVAD FANDEN ER DER GALT ????????????????
PS. og så skulle jeg havde været til syn for snart en måned siden for Fa....... da