Astra C 14 NZ motor med knuder

Hej alle i kloge hoveder.
Her er ugens nøddeknækker. Jeg har en Astra med en C 14 NZ motor fra 1992. Motoren har jeg lige renoveret med nye stempelringe, lejer, renovering af topstykke, osv.
Efter at have sat motoren i igen er der opstået et problem, med motorgangen.

Motoren går perfekt i tomgang ca. 850 omd/m, så roligt at der kan stå en dåseøl på ventildækslet uden at falde ned. Når du så giver den gas, ubelastet, tøver den en sekund, men tager så omdrejninger. Problemet er at når den er belastet (ved igangsætning på veje) så sætter den ud og kan ikke tage omdrejninger, ved at give den gas MEGET langsomt kan man få den til at trække igang. Når den så er kommet op i fart (mellem last - fuld last) kører den igen upåklageligt.

Jeg har skiftet tanken ud, og benzin pumpen sidder korrekt og virker. Jeg har skiftet indsprøjtningsdysen, den har et Multec indsprøjtningssystem med en dyse, jeg har skiftet tomgangsregulatoren, positionsgiveren til speederakslen, vaccum måleren der registrerer vaccummet i indsugningsmanifolden, samt endnu en vaccumventil der sidder på bagpladen mod kabinen (jeg er ikke helt klar over hvad den er til). Jeg har kontrolleret at den ikke tager falsk luft ind nogen steder, og jeg har skiftet tændrørene ud (ikke med NGK som nogle opelmotorer har problemer med) Tandremmen er udskiftet og sidder korrekt, tændingen er indstillet til mærket, 5 grader, ved 850 omd/min. Lige meget hvad jeg skifter hjælper det ikke....

SÅ HVAD FANDEN ER DER GALT ????????????????

PS. og så skulle jeg havde været til syn for snart en måned siden for Fa....... da

Proff-fusk

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med tændspolen?
Hvis sekundærsiden har et brud fungerer den udmærket ved lille motorbelastning, - gnisten springer bare over, - men ved større motorbelastning får man øget tryk i forbrændingskammeret, og det kræver en større overslagsspænding.
Har selv oplevet det.

Frem med ohmmeteret og mål tændspole og alle ledninger igennem.
Fejl er i tændings kablerne.
Har oplevet mange gange.

www.husegracaninauto.com

www.husegracaninauto.com

Har målt tændspolen igennem både primær og sekundærsiden, alt efter foreskrifterne rotor, kabler samt tændrør udskiftet. Det gav ingen foreskel. MEN på en af mine utallige prøveture gik den så endeligt HELT i stå og kunne ikke startes igen. Jeg fik den slæbt hjem på værkstedet og fandt til min overraskelse så ud af at benzinpumpen var helt død, har nu købt en ny og skifter den i morgen, JEG HÅBER AT DET VAR DER FEJLEN LÅ. Fortsættelse følger i morgen...

Proff-fusk

Er du opmærksom på at tændingen skal indstilles med tændingsreguleringen slået fra?!

Du kan kun slå tændingsreguleringen fra med en TECH1 tester. Findes på ethvert Opel værksted.

Mvh. K.Davidsen

Hej Davidsen
Ja jeg ved godt at man skal blokerer for styringssystemets tændingsregulering for at kunne indstille tændingen, foruden det autoroiserede værltøj kan det også gøres ved at luse to klemmer i connector boksen.

Nåå men jeg har stadig ikke fået skiftet benzinpumpen men, jeg er (næsten) helt sikker på at det er der fejlen ligger, ellers er det relæet til pumpen og i sidste ende styreboksen. Men jeg håber at det er benzinpumpen.

Proff-fusk

Annonce
Kan lige tilføje at ventilen bag på torpedopladen er vacumstyringen til recirkulationen i kabinen ;o)

Tror ikke på at fejlen ligger i benzinpumpen, men du har da lov til at prøve

Mvh. K.Davidsen

Hej Davidsen

DET VAR BENZINPUMPEN .. Den kører helt normalt efter at jeg fik skiftet benzinpumpen, men sikke et bøvl át skulle havde den ud igen (efter at hele området er blevet sprøjtet ind i Pava), Men jeg kan ikke rigtig få plads til benzinmåleren i den nye tank. Den slange der går fra bagsiden (inde i tanken) af målerinstrumentet og ned til bunden af den "llille" indvendige beholder som pumpen suger fra, blokerer for svømmeren der giver signal til instrumentet. Kan man eventuelt korte den (slangen) af eller strippe den fast så den bliver holdt til siden og fri for svømmeren ??

Og så en sidste ting.. når motoren går i tomgang ligger Co normalt lavt men i perioder øger den omdrejningstallet en smule og co går straks i vejret. Når jeg fjerner stikket fra tomgangs regulatoren, øger den omdrejningstallet en smule, men går stadig helt stabilt, når jeg sætter stikket i igen falder omdrejningstallet igen til det normale, men med de korte øgninger i omdrejningstallet, jeg har prøvet at skifte tomgangs regulatoren, med en anden gammel jeg fandt hos en ophugger, og det kan jo være ar det er samme fejl de begge har, eller hvad ???.

Peter

Proff-fusk

Det med at montere pumpen, og undgå at slangerne sidder i vejen kan godt drille lidt..

Ang tomgangsregulatoren, så er der sjældent fejl på dem.

Har du kontrolleret pakningen under monopointen?

Mvh. K.Davidsen

Ja det kan være pakningen under monopointen, jeg tror heller ikke rigtigt på at det er tomgangsregulatoren, så nu piller jeg hele monopointen af og får den renset og skifter alle pakninger.  Bilen blev i øvrigt kasseret til syn delvist på grund af det høje co-indhold i tomgang, men også de sædvanlige knækkede bagfjedre (kun en), + de to bremseslanger foran, og nogle andre småting.

Jeg skifter også lambda sonden, da den har været udsat for lidt af hvert med den gamle oliespisende motor, samt temperaturmåleren (til styreenheden). Så må jeg da for pokker få den ned i CO i tomgang.

Det bliver snart en dyr bil   nå hvad pokker jeg gav kun kr. 2000 for den da jeg købte den, mest fordi der overhovedet ikke var rust i den.

mvh Peter

Proff-fusk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis