Hjælp til formstøbning.

Har en bagende på min downhill mtb som jeg kan tage af.
Den kunne jeg godt tænke mig at lave en formstøbning af og tror at det ville være bedst med en 2 sides formstøbning.

Der er nogle små detalier på bagende og dem ville jeg osse gerne have på støbeformen.
Når støbeformen er færdige så ville jeg gerne have lov til at arbejde med det.(bor,slibe etc.)

Har set hvordan det gøres men ved ikke hvad det hedder some man bruger til det eller hvor man køber det.

Er der nogen der har en ide og tusind tak for hjælpen.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg godt nok ikke hvad en Downhill mtb er for en dims ! Men det mest almindelige at lave afstøbninger med er Gips, som fås i pulverform, skal blandes med vand og lægges på som var det cement eller lignende. Det skal gøres rimeligt hurtigt for gipsen tørre hurtigere end cement. Du laver den så delbar ved at skære den igennem og lægge det på som du har tager med saven, en almindelig nedstryger er udmærket som sav. Og så kan du let slibe i afstøbningen

V.h.  Håndværkeren
Til at lave formen skal du nok bruge det som hedder Formenhartz på tysk. Sort epoxy masse. Det er så kun overfladen af formen, som skal forstærkes med glasfiber og epoxy. Formen skal poleres og vokses. Så kan du støbe med kulfiber og epoxy.
www.r-g.de
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lade os sige at jeg bruger gipsen uden på min mtb bagende,
når den er tør så skære jeg den op og tager min mtb bagende ud af.

Samler gipsen sammen igen men hvad fylder jeg så i for at tage den støbning hvor mtb bagenden lå i.

Pointen er at jeg for en kopi af min mtb bagende som jeg kan bor, banke og slibe i etc.

Det her er en Downhill mountainbike hvor bagenden kan tages af.
Skrevet af DLG på 24 feb 2010 02:14
Til at lave formen skal du nok bruge det som hedder Formenhartz på tysk. Sort epoxy masse. Det er så kun overfladen af formen, som skal forstærkes med glasfiber og epoxy. Formen skal poleres og vokses. Så kan du støbe med kulfiber og epoxy.
www.r-g.de

Jeg laver skallen af Formenhartz og forstærker med glasfiber og epoxy, men den skal osse poleres og vokses.?

Når det er gjordt så hælder jeg kulfiber og epoxy i skallen for at få min kopi af mtb bagende.?

Kunne finde Formenhartz men ikke det andet og du må meget gerne linke de andre ting hvis du har mulighed for det.

Tusind tak for hjælpen.
Hmm ! Det var da godt nok en heftig Cykkel du har der Quantom.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du skal bruge mange ting. Det er ikke helt billigt at komme i gang. Kulvæv er også dyrt.
Jeg skal prøve et finde mine gamle billeder, hvor jeg har støbt kroppen til et modelfly, men ikke lige nu.

Du skal lave en udskæring i en plade, som din bagende kan ligge i, max 1 mm luft imellem bagenden og udskeringen. Pladen skal helst være glat på overfladen. Jeg har brugt de brune xfiner plader fra Silvan eller bagsiden af min "klikgulv" plader, som en nødløsning.
Både pladen og bagenden skal vokses.
Bagenden skal understøttes, så kun 1/2 af den stikker op over pladen. Denne 1mm luft skal lukkes med modellere voks og glattes med et eller andet, så det er plant med resten af pladen og tæt. Vokses igen.
Så smører du Formenhartz på, først meget tyndt så eventuale luftbobler popper og så smører du lidt mere på så der er ca 1,5 - 2mm af det sorte stads på.
Så drysser man "glasfiber snitter" på inden formenharts bliver alt for tyk. Formenharts er ret glat så glassnitter danner ligesom et koblings lag.
Så skal du have noget Corttonfloks - bomuldfnuller, som man blander med epoxy og smører på i kanterne ( det bliver tykt som en tandpasta), så glasvæv kan følge formen - det er svært at lægge glasvæv på uden at det rejser sig i de skarpe 90 grader kanter.
Det er bedst at starte med tynd glasvæv og så noget tykere til sidst.

Nu har du en halv form:-)

Så efter et par dage vender du det hele om, fjerner pladen og modellerevoks, vokser det hele og starter forfra.

For at spare lidt, i stedet for at købe styretappe, så de 2 form dele passer sammen når man lukker formen, har jeg boret/undersænket spidsen af et 8mm bor i formen, så jeg få 4 koniske fordybninger i hvert hjørne af den første del af formen.
Jeg har så besluttet i forvejen hvor det skulle bores og havde smurt mere formenhartz på, de 4 steder.

Jeg ved ikke om din bagende er massivt eller hult indeni. Jeg har ikke så meget erfaring med at støbe cykler og kan hellere ikke regne ud hvordan de kan støbe en hel hul ramme i en form.

Det med at linke til produkterne må du vente med. Men det er bedst hvis du lærer dem at kende aligevel.
Jeg har brugt Epoxy L og Hærder L. Du skal nok købe mindst en 5 litter dunk Epoxy og helst 10. Og hærder ved siden af. Den skal du selv vælge mht arbejdstiden/hærdetiden. Det hele stå i kataloget.

Mvh Adam
Havde forstillet mig noget i den her stil. men ved  bare ikke hvor man køber det henne.
Der er jo bare flydende latex, det kan købes herhjemme, bare ikke som en tokomponent. Latexen kommer i dåser eller dunke og begynder at størkne når det hældes ud at den luftætte pakning.
Prøv at søge på Gummi eller Latex til formstøbning.
De har også noget 2 komponent gummi hos R-G, men jeg kar kun brugt deres silikone. Det tror jeg er for tykflydende.
1 komponent latex kan købes i Panduro, men det duer ikke nåe der skal så meget på. Det vil tage 100år at smøre så mange lag på.
Jeg ved ikke hvordan du vil støbe med kul og epoxy i sådan en blød form.

Mvh Adam
Du kan godt bruge gips i stedet for formenhartz og glasvæv. Når gipsformen er tør skal du smøre epoxy på et par gange, så det kan sive ind i gipsen. Det tager nok en uges tid, inden du få en "glaseret" overflade på gipsen.
Så kan du bruge voks og noget der hedder PVA mittel på tysk. Det kan sprøjtes eller smøres på. Når det tørrer ligner det ligesom husholdningsfilm på overfladen så din bagende nemt slipper formen.
En af mine bekendte har brugt konens hårlak ovenpå voksen i stedet for PVA. Jeg tror det står for Poly Vinyl Alcohol - eller deromkring.

Mvh Adam
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også