Afrunde brædder, hvordan gør du ?

Hej Alle,

jeg har fundet mig en rigtigt lækker knagerække som jeg tænkte, wow, sådan en må jeg have. Desværre var prisen omkring hele madbudgetet for en måneds tid eller to, så jeg tænkte at den må jeg da kunne lave selv.

I princippet er det eneste der ikke bare er hårdt arbejde, nogle brædder afrundet i enderne. Jeg har nu skåret nogle stykker, men er ikke HELT tilfreds med mit resultat.

Jeg laver en markering med bagsiden af et kopbor og en blyant, så skærer jeg hjørnerne af, og så sliber jeg brædde enderne med min dremel helt ind til afmærkningen. Men det er svært at få helt jævnt. Jeg kan få de 10 brædder ens ved at sætte dem sammen med en hurtigtvinge og så slibe dem, men så bliver de bare lige "skæve".

Hvad er tricket ? Hvordan får i andre dem afrundet ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du må komme med et billede.
men et bur kunne være en passer til at tegne afrundingen med og en stiksav til at save den med. en overfræser kunne så bruget til at tage afrundingen på den anden led.
skal afrundingen være ellipseformet så brug en computer eller en passer på et papir der sidder på en tromle. jomindre tromle diameter jo mere aflang bliver ellipsen.

Jacob
hej et lille fif, streg op på bække sider af brattet sav 1-2 mm fra stregen så der er ledt at slibe af.
prug en slibe klos med sandparpir, og hold så godt øje med stregerne på begge sider af brattet så kan det ikke gå helt galt.

mvh nicolai
Jamen gutter, jeg TEGNER jo på livet løs, lidt som nicolai også siger, men det er bare ikke godt nok. Stiksaven er helt håbløs, det er jo umuligt at komme helt ind til stregen, og selvom jeg sliber så bliver det stadig ikke helt lige.
Overfræseren er måske en mulighed, med hvordan ? Det kan jo heller ikke gøres i hånden. Der må da være en mekanisk måde at gøre det på ?

At lave den lille U-form i enden af et brædt må der da være et trick til, så de professionelle kan få deres brædder nogenlunde lige lange ?
Annonce
Du skal bruge en skabelon og en skabelonring til overfræseren - så bliver alle udfræsninger helt ens
Jeg har ikke kopiring i min overfræser, findes der ikke alternativer fra "gamle dage" ?
Skrevet af Twist på 23 feb 2010 18:13
Jeg har ikke kopiring i min overfræser, findes der ikke alternativer fra "gamle dage" ?

tegn buen hvor den skal være. og skær den ud med stiksav. man har specielle klinger til stiksav der er beregnet til kurveskæring. er dens radius lav så skal du skære den af flere omgange. sidst tager du noget slipe papir og spænder på et bræt. med det laver du det sidste.
en rimelig overfræser der kan køre efter skabelon koster fra ca 500kr. alternativt kan du lave et cirkel anslag på din eksisterende overfræser.

Jacob
hvis du vil have en af de gamle metoder så for min skyld ingen alarm
du opstreger to bræder med rundning som du vil have derefter spænder du
de ti bræder sammen dog med de to du har streget op på hver sin side
og den bagerste skal vende modsat så de to opstregninger vender udaf
derefter saver du først 45grader af hjørnerne og derefter nok engang
på de nye 4 hjørner du har fået derefter kan du vælger om du vil bruge
en håndhøvl (ikke pudshøvl kan dog bruges hvis ikke anden forefindes)
eller en cabinetrasp/lige bugthøvl til at færdig gøre afrundningen ind til du
når ydersiden af din streg derefter skifter du til en slibeklods med korn
100 for at fjerne sporene og der efter med korn 150 og nok engang med
korn 220
hvis du bruger rasp så brug lige et trin mere før sandpapir nemlig en
alm. halvgrov rasp det vil halvere dit slibearbejde
husk nu lige at holde øje med dine streger på begge sider

men inden du når så langt skal du lige huske at måle op til
og bore huller til selve knagerne de bores mest precist på en
søjleboremaskine
men du kan også bruge et borsving og sneglebor hvor du enten
bruger et spejl (hvis det skal være 90 grader) eller som det højst
sandsynlig skal hælde lidt så bruger du en vinkel og en smigvinkel
som du stiller på det antal grader du vil bore med

håber dette hjælper dig
lad os høre og se(bileder) hvordan det går

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis