Afrunde brædder, hvordan gør du ?

Hej Alle,

jeg har fundet mig en rigtigt lækker knagerække som jeg tænkte, wow, sådan en må jeg have. Desværre var prisen omkring hele madbudgetet for en måneds tid eller to, så jeg tænkte at den må jeg da kunne lave selv.

I princippet er det eneste der ikke bare er hårdt arbejde, nogle brædder afrundet i enderne. Jeg har nu skåret nogle stykker, men er ikke HELT tilfreds med mit resultat.

Jeg laver en markering med bagsiden af et kopbor og en blyant, så skærer jeg hjørnerne af, og så sliber jeg brædde enderne med min dremel helt ind til afmærkningen. Men det er svært at få helt jævnt. Jeg kan få de 10 brædder ens ved at sætte dem sammen med en hurtigtvinge og så slibe dem, men så bliver de bare lige "skæve".

Hvad er tricket ? Hvordan får i andre dem afrundet ?
Hej Alle, jeg har fundet mig en rigtigt lækker... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


Ok, sådan kom den til at se ud. Jeg droppede den planlagte hattehylde i toppen, og afrundede også de brædder i stedet. Det tror jeg passer bedre i min entre.

Nu er der både en børne- og en voksen knagerække, og brædderne sidder lige præcis tæt nok til at man kan sætte en hue i klemme.

Min fremgangsmåde var som følger:

Finde 10 (blev til 9, da det ene var alt ALT for skævt) brædder af nogenlunde samme længde. Sætte dem sammen med et par hurtigtvinger, høvlede afrundningerne nogenlunde indtil et identisk niveau, slibe resten afrundet med en båndsliber, og til sidst med en dremel og lidt sandpapir.
Nu burde jeg så have boret huller til knager, men da mit længste 3mm bor kun var ca. 10 cm, så var det ikke helt nok. Så istedet lavede jeg en skabelon jeg lagde over hvert brædt for at bore hullerne ens på alle brædder.
Siden blev hvert brædt slebet pænt og flot, kanterne fik en lille facet, og så lagde jeg alle brædderne ud på et bord, med pæneste side nedad side ved side, og så slog jeg et par lige streger henover alle brædderne. Siden røg der nogle klodser mellem brædderne, og et par tværgående lister at en noget mindre størrelse ovenpå. Så blev der boret for, og hvert "kryds" fik to skruer, så det hele kan holde formen.
Til sidst blev det vendt om, klodserne fjernet, møblet vasket og lakeret, og så blev alle knager og kroge monteret, og dyret hængt op.

Jeg er selv ok tilfreds med resultatet, der kunne gennemføres for ca 3 afteners arbejde samt ca. kr. 1000,- i materialeudgifter.

flot lavet
selv med den lidt grove metode med båndpudseren


ser rigtig nydelig ud som den hænger der i brug

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Flot resultat - det ligner noget du har købt.

Når jeg sætter en knagerække op gemmer jeg altid skruerne under nogle af de knager der er- så kan man ikke se skruehovederne - men det er kun en lille detalie.
@fartilfire: Jeg overvejede det også, men så skulle jeg have flyttet vægmonteringen hen i en samling mellem de vandrette og lodrette brædder. Der er der i forvejen 2 skruer i hver "samling", plus 2 skruer til messing krogen, hvis der også skulle være plads til en fornuftig størrelse skrue til montering i væggen, så var jeg bange for om det ville flække. Men det er nok også derfor snedkeren ville have en bondegård for det han havde lavet. Det er jo nok sat noget pænere sammen end mit.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis