Volvo 425 krabat med B16 motor

jeg står for at skulle skifte toppakningen på min gamle volvotraktor, den har haft en meget hård vinter og stod ellers til udskiftning, men økonomiske årsager gør at den får lov til at leve lidt endnu ;-)

men desvære er toppakningen strøget (den presser olie ud i køler) nu har jeg så fået(købt) et pakningsæt komplet til B16 volvo fantastisk hurtig levering fra et volvo firma oplyser gerne til dem der vil vide navnet.

nå men i bund og grund vil jeg gerne vide hvad moment bolte i topstykket skal spændes med og hvad afstand ventilerne skal have af afstand og ellers om der er andre fælder jeg skal være obs på :-)

på forhånd tak

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fandens ...uops skrev jeg det
nu har lige for et par måneder siden lagt haynes volvo værkstedsbog
på flyttelager ellers havde du haft svaret nu
momentet kan jeg ikke huske men en grov regel
for ventiler er at du kan justere efter din fingernegl som nødløsnig
og pas nu på med at du får sat tændrørsledningerne på i rigtig rækkefølge igen

og kig lige på om ventiler skal slibes nu du har toppen af og hvad med stempelringe
bruger den olie

når du spænder boltene skal du gøre det i rigtig rækkefølge lidt af gangen
og ikke bare mase på

men der er nok nogle mekkerpå siden som ved mere end mig

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

står i over skrift B16

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Det er jo en ganske simpel støbejernsfætter, der ikke er særlig kritisk.
Jeg kender ikke de eksakte tal, men jeg ville spænde den med 60-70 newton i tempi 20, 40, 60 og lidt til. Spænd inde fra midten og gå gradvis ud mod enderne.
Ventilerne ville jeg sætte til 0.30- 0.35 mm.
Læg lige en retteskinne over topstykke og blok, for at se om der er for meget skævhed.
Håber du har et lunt sted at stå med det! Men sneen luner vel!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nåååå han har vel hevet den ind i stuen
som enhver prof. perlegrus mekker altid gør
så må vi jo håbe at hans SWAMBO ikke er hjemme

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
Høvlebænk ....havde regnet med at slibe ventilerne når nu jeg aligevel havde den ude, men det er typisk man får pakket tingene væk

Huse ... den er ikke pakket i papir men plast folie og er af hmm messing eller kobber leveret fra en classic volvo forhandler motoren er som nævnt en B16 og er fra 1957

KTM... takker næ det bliver desvære udendørs og håb på godt vejr.

Høvlebænk... he he man hiver ik lige en traktor ind i stuen og man demontere heller ik lige motoren eftersom den er en delvis bærende del af traktoren.

sagen er den at jeg ikke kan undvære den lille volvo i disse snetider, så der var krise da det ene bagdæk skød slangen ud gennem siden, og banke ikke var med på ideen om en ny traktor. så tingene skal laves hurtigst muligt og mellem snebygerne

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg fornemmer, at I har fået den sne, I har brug for. Skulle du mangle lidt, kan jeg da godt afgive af det relativt lidt vi har fået.

Med venlig hilsen
ktm

 

ja og skulle du virkelig mangle skal du lige se det her
Dagens tilbud ;-)
Zephirine
fra en anden tråd over hækken

og jeg føler med dig havde ikke lige styr på at det var en traktor
men en B16 er alså kun en B16 selv om den er langbenet
har selv haft B18-19-21 + en sekser
men jo jeg ved godt at den er en bærende del
been there done that med en MF 135 og en massey-harris pony 820
og et sprængt bag dæk tjae det er jo også en slat penge
og det med at slæbe motor med ind er da meget normalt
med otteproppers til amerikaner i vintersæsonen
incl. gearkasse

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

KTM næææ ellers tak vi har alt det vi skal bruge og mere til

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Høvlebænk ... spøjst du lige rammer det indlæg det er min søster

ja det er ikke sådan med de gamle traktore og motore men de er nu sjove at lege med

jo tak dæk koster dyrt også selv om jeg har fået en ganske god pris fra vores lokale dækpusher

men fruen ville slagte mig hvis jeg slæbte maskinen indendørs .. he he

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis