Tilbygning af 1. sal

Hej

Vi har et hus, hvor vi overvejer at bygge til, og indtil videre er løsningen 1. sal.

Vi er stadig i ide processen og der er en fremtids udsigt på nogle år inden vi vil kaste os ud i det. Og derfor er gode ideer til at gribe opgaven an:
- Er der nogen der har erfaring med dete.
- Er der noget vi skal være særligt opmærksomme på

Huset er lidt vanskelig for det er ikke rektangulært.

Rune
Hej Vi har et hus, hvor vi overvejer at bygge til... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen Iversen.
Hvor mange timer du kan afsætte til projektet afhænger af rigtig mange ting.
Har du en kone der skal holdes i hånden et par timer hver aften og 3-4 børn, der hver især skal have læst godnathistorier og puttes længe og grundigt hver aften, og du hver weekend skal have svigermoder på besøg og du skal spise med kniv og gaffel med hende og være høflig, ja så kan du godt opgive på forhånd!

Men kan du slippe for disse kvindeopgaver, er du jo frisk når du kommer hjem fra arbejde, og det er ikke noget problem i at give den en skalle i 3-4-5 timer hver aften og så 10-12 timer om dagen i weekender og ferier i et års tid. Så er du kommet godt langt.

Selvfølgelig kommer det an på projektets omfang, men der skal virkelig lægges flid for dagen, men det er spændende og synes jeg, morsomt.

Med venlig hilsen
ktm

 

hej ktm og tak for velkomst :-)

Det er bestemt ikke noget problem at rive en 20 timer ud af ugen til et tilbygningsprojekt, og slet ikke når det nu er nye børneværelser der bliver bygget ;-) ;Men er det nu nok, hvis man gerne vil færdiggøre projektet på overskuelig tid (inden for max et år med alt!) Ud over det selvfølgelig er sjovt at skrue og save i træ, så er der jo et økonomisk aspekt i det også. Er der nogle seriøse penge at spare hvis man selv køber og monterer f.eks. gulve, isolering og gibsvæge og hele finishen med filt, maling, paneler, montering af døre m.m., eller kan man ligeså godt købe en total interprise og så undgå alt bøvlet? :-) (sikkert et dumt spørgsmål i et selvbyg forum hehe)


Mvh, Fam. Iversen
Helt klart er der mange penge at spare! (Undskyld Koluda! )
Jeg vil foreslå dig at oprette en ny tråd, hvor du skitserer dit projekt. Det vil give mere oversigt og ikke få rodet tingene sammen med denne tråds starter!!
Det er et emne som der traditionel kommer mange gode input til.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 23 feb 2010 18:46
  (Undskyld Koluda! )
Det skal du skam ikke jeg laver selv meget gerne medbyg, hvor folk så selv laver det mindre besværlige og overskuelige og derved sparer penge...

Denne besparelse giver jo også tit plads til at der så kan bruges lidt flere penge på taget, dvs. tegltag med x antal tagvinduer, frem for eternittag eller ståltag....

Skrevet af Dalager på 22 feb 2010 20:49


Når jeg ser dette her, så tænker jeg da at der kan skabes noget utroligt flot indrettet 1.sal i den forbindelse, forventer at den hak i venstre øverste hjørne kan fjernes helt, så ville jeg lave 1 sal der dækker over resten af bygningen i bunden, også med en vinkel udover bygningen der er bredere i midten.

Ville man ofrer lidt plads indvendigt, ville jeg faktisk lave det hele afvalmet, dette ville klæde huset rigtigt godt.

he he, lidt grov skitseret med tog også kun 20 sekunder med paint..
Annonce
Jeg tror ikke det vil være noget problem at fjerne plads indvendigt. Hvis lokalplanen er udformet efter gamle forskrifter er bebyggelsesprocenten 25% - dvs der kan bygges 90m2 på for at nå de 309m2.

Nu er det lidt svært at lægge noget oven på huset når man ikke kender det der er nedenunder, men man skal lave sadeltag og holde sig til de omkring 90kvm kan man gøre det simpelt som så. Det er ikke så ophidsende, bare stille og roligt..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Jeg har snakket med teknisk ad. i Skjern-Ringkøbing kommune og de siger der ikke er nogle problemer for tilbygning af 1. sal, så længe vi holder os indenfor 30% af grundarealet som er 1236, der er mulighed for dertil at bygge 35kvm carport.

Vi er så kommet til endnu et problem, der står skrevet i BBR-ejermeddelsen:
"bebygget areal for bygningen: 218kvm" og "samlet boligareal i bygningen: 254 kvm"
Vi er nu i tvivl om hvilket tal vi skal gå ud fra, er bolig areal med carport?

Der er en regel om at man skal være 5 m fra vejskeld og 1,4 m fra skeld til nabo, ellers ingen servitutter

Jeg mener du at reglen er, at din mur højde maks må være 1,4 gange antal meter til skel.
Så hvis du har 2 meter til skel må din mur være 2,8 meter høj inden tager begynder at hælde.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også