Mindre stigning på propel til sejlbåd efter råd fra mekanikker

Lige et kort resume.
Sommeren 2008 køber vi en Maxi 77 hos Bådkommissæren i Kerteminde. Båden lå ved deres butik i Nyborg.
Da vi havde købt båden og skulle flytte den, stod der damp ud af kontrolstrålen på den Mariner 9.9 hk 4 takt der var på.. Motoren er en 2004 model solgt i 2005.
Vi fik forklaret at det var normalt at der kun kom vand når termostaten var åben.. Jeg påstod at det var en gang vrøvl, men de var hver til at hugge eller stikke i.
Vi sejlede så hjemover, men kom kun en halv sømil ud af haven og så stoppede motoren. Med sved på panden sejlede vi så tilbage for sejl.
Vi brugte en uge på at de fik lavet motoren og vi fik en lang historie. Lige fra at motoren altid var passet og plejet til at der ikke var noget galt med motoren..
De fik endelig lavet motoren og de talte om en lille gummibøsning der manglede ved vandpumpen?????
Nå vi sejlede til Svendborg og alt virkede godt.. Motoren blev næsten ikke brugt.
Næste weekend var det så gal igen. På vej ud fra Skarø for motor og lige foran færgen slukkede motoren igen. Denne gang røg den til Gnisten i Svendborg - og det lå lidt meget i luften at jeg var hysterisk og det bare var tang.
De havde tjekket den og den fejlede intet.. sagde de.. Men den ville jo først starte igen da den var kold..
Nu har motoren været til service hos K-marine i Svendborg og de er da godt nok seriøse.
Først fandt de olie i vandet og jeg blev spurgt ud om alt muligt og jeg forklarede hvad vi havde oplevet med motoren. Hvis vi sejlede meget i tomgang og den aldrig blev varm så kunne det være det der var galt ellers kunne toppakning være gået eller topstykke.. (til 6.000 kr. + moms og arbejdsløn)
Jeg ærgrede mig meget, især fordi der stadig skulle være garanti på motoren men Bådkommissæren er jo gået konkurs i mellemtiden.
Jeg bedte ham prøve at finde fejlen og forklarede det med at den blev varm da vi købte den og han kunne ikke forstå at den ikke blev ordenlig varm når den arbejde. Det viser sig så at man havde fjernet termostaten og derfor blev den aldrig varm og derfor var det sikkert at den lavede kondensvand i olien.

Min tillid til mekanikere kan normalt ligge på et meget lille sted, men hos K-Marine i Svendborg fik jeg en stor del tillid igen..
Vi talte en del sammen og jeg nævnte at den brugte lidt rigeligt med benzin og så kiggede han lidt på den og sagde at det sikkert var fordi vi sejlede med for stor propel??
Den er udstyret med standart propel og jeg mener det er 9 tommer. Mindre stigning kan fås i størrelser 5 - 7 - 8 mener jeg, men kan ikke finde det på nettet. Har elles ledt længe.
Jeg fik at vide at jeg skulle bruge enten den mindste eller næst mindste.
Hmm de koster jo i nabolandet af 1.000 kr pr stk og jeg har ikke lyst til først at købe den forkerte og så den rigtige..

Det blev en lidt lang historie men jeg vil bare lige høre om der er nogen af jer der har sejlet i en ca. 2 tons sejlbåd med ca. 10 hk på og hvor stor propel i har haft på.
Eller hvordan jeg finder du af hvor stor propel i mener vil være godt.??


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har så god erfaring med K marine, så lad dem finde en propel til dig.
En ting er stigningen, en anden ting er diameter, du vil jo sikkert også gerne have en propel som er effektiv til at bakke. (jeg mener der er specielle propeller til sejlbådspåhængsmotore)
Hvis din motor ikke kommer tilstrækkeligt langt ned i vandet, er køleproblemer velkendte.
Derfor findes påhængsmotore med XL langt ben til sejlbåde...

Prøv evt at se her på Bådsnak, her er et regneark med en propelberegner, som er ret god.
http://www.baadsnak.dk/forum/showth...beregneren

mvh jens
Skrevet af grandoldman på 21 feb 2010 16:53
Lige et kort resume.
Sommeren 2008 køber vi en Maxi 77 hos Bådkommissæren i Kerteminde. Båden lå ved deres butik i Nyborg.
Da vi havde købt båden og skulle flytte den, stod der damp ud af kontrolstrålen på den Mariner 9.9 hk 4 takt der var på.. Motoren er en 2004 model solgt i 2005.
Vi fik forklaret at det var normalt at der kun kom vand når termostaten var åben.. Jeg påstod at det var en gang vrøvl, men de var hver til at hugge eller stikke i.
Vi sejlede så hjemover, men kom kun en halv sømil ud af haven og så stoppede motoren. Med sved på panden sejlede vi så tilbage for sejl.
Vi brugte en uge på at de fik lavet motoren og vi fik en lang historie. Lige fra at motoren altid var passet og plejet til at der ikke var noget galt med motoren..
De fik endelig lavet motoren og de talte om en lille gummibøsning der manglede ved vandpumpen?????
Nå vi sejlede til Svendborg og alt virkede godt.. Motoren blev næsten ikke brugt.
Næste weekend var det så gal igen. På vej ud fra Skarø for motor og lige foran færgen slukkede motoren igen. Denne gang røg den til Gnisten i Svendborg - og det lå lidt meget i luften at jeg var hysterisk og det bare var tang.
De havde tjekket den og den fejlede intet.. sagde de.. Men den ville jo først starte igen da den var kold..
Nu har motoren været til service hos K-marine i Svendborg og de er da godt nok seriøse.
Først fandt de olie i vandet




Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg ka' sgu da ikke finde ud af det der med citater, olie i vandet ????????????????????
Du må jo prøve om dine max omdr. svarer til det forventede.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
vedr. citat så er det dårligt kodet.. du skal ned på sidste linje før du skriver.. altså i det tomme område under citatet.

Jeg men det med max omdrejninger kræver en omdrejningstæller.. jeg har en laser omdrejningstæller der er lidt besværlig at bruge men må lige prøve den når jeg engang kommer i vandet.. Men det ville jo unægtelig være lettere hvis en anden havde sådan en båd og motor.

Og der findes ikke en sejlbåds propel til den motor.. det undersøgte han med det samme.. han var bare i tvivl om den skulle være den mindste eller næst mindste.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

olie i vandet ??????????????????

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja en mindre tastefejl.. vand i olien... ca. 2 cl..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis