Udvendig efterisolering

Før vi er færdige med alle andre projekter i huset, begynder vi selvfølgelig at tænke på nye!

Vi står og overvejer en efterisolering i løbet af året, noget jeg sikkert selv skal stå for. Huset er muret op af beton-hulblokke, dvs. nul isolering.

Jeg har tegnet på en del forskellige løsninger og den jeg har troet mest på indtil videre er en opbygning planket fra Rockwools Flex Systemvæg. - Hovedsagligt fordi der er en simpel arbejdsgangs, få trin og "ingen" kuldebroer - desuden styres systemet ikke af bagvæggen, men af een ophængt planke i spærfødderne, dvs ikke noget med at rette op i timevis med Knudsen pga. skæv bagmur.

Det var så den gang jeg troede vi boede i et gasbetonhus, hvilket vi ikke gør. Dvs at jeg nok bør isolere ydervæggene med yderligere 45-95mm således at jeg når op på ihvertfald 195mm.

Er det smart som LDSer at benytte sig af Flex Systemvæg-metoden eller bør jeg bruge den gode gamle med opsætning af træ på kryds og tværs, på trods af de flere arbejdsgange?

Jeg har regnet på at gøre det selv - efterisolering af facade (145mm mineraluld og eternit/ivarsson plan), nyt tag (plannja pandeplader) og nye vinduer (bygge selv). Samlet er det i materialeudgifter 100.000. (Jeg prøvede at gøre det endnu billigere ved at bruge pandeplader på facaden (100 kr. m2), men der blev der sat en fod ned.).
Hvad er det billigste facademateriale man kan tænke sig? Jeg havde overvejet Silvans acryltrapez til 39 kr. m2 - det er da til at forstå - men heller ikke den vandt gehør, desuden er der vist noget med noget brand har jeg ladet mig forstå?

Hvad ville det koste, hvis vi bestemmer os for en tømrer til efterisoleringen af de 140m2 facade, 1000-1500kr. m2?


mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart har jeg flere løsningforslag til det, men som du sikkert ved er ikke alle lige heldige i forhold til husets stil.

Jeg havde faktisk en ide om at lige svinge ind forbi dig ved lejlighed for at se huset engang, også kunne vi lige tage en snak om mulighederne, for jeres byggeri og mit byggeri..

I har ikke overvejet faste isoleringsbats + pudsning eller ?
For kan ikke se den mulighed i dine egne løsnings forslag.

Jeg ville selv hellere selv have benyttet træ på facaden frem for pandeplader eller acry...

Du kan da beklæde det med træ for nogenlunde samme pris som pandepladerne vil stå dig i.

Hvad angår prisen for efterisolering af facaden, så kommer det meget an på hvordan huset ser ud, antal at vinduer osv..

Men du er nok ikke helt ved siden af, alt efter hvilken materialer og løsninger der vælges.

Hej

Min håndværker fortalte i tirsdags, om et 1-plans hus på Amager på 140 kvm, hvor ejeren havde fået et tilbud på kr. 160.000 inkl. moms på udvendig isolering med Rockwool batts. Ved ikke om det var fra en autoriseret Rockwool isolatør

Koluda: Du skal være mere end velkommen! Mht. til husets stil og efterisolering, vil huset jo blive et helt andet. PT er det pudset og rødt, med eternit på taget og de gamle vinduer (fra 50erne) heldigvis uden så meget sprosseri - men det er enkeltglas og forsats.
Tanken er at efterisolere og skære den resterende rest udhæng af. Facaden er eternit m. ventileret hulrum. - Jeg har desværre ikke den store fidus til pudsede vægge der siger "dokdok" når man banker på dem. Vinduer og døre trækkes ud og skal ligge plant med facaden.

Vi har overvejet en form for listebeklædning, men det er ikke vedligeholdesesfrit i en grad som eterniten. De brædde/listebeklædninger jeg har fundet er samtidig ikke kommet under 100kr. m2 (som pandepladerne), desuden skal de males og sættes op en efter en.
Acrylpladerne har jeg nok ment mere for at vække lidt følelser her i hjemmet. Selvom jeg dog seriøst overvejede om de kunne sættes op midlertidigt, indtil jeg fik besluttet mig for endeligt materiale.

Diske: 160.000, det er nok noget deromkring jeg forestiller mig, men så er det udelukkende efterisolering, ikke vinduer og tag (men det spurgte jeg jo heller ikke til)
Men ved du tilfældigvis om det er med pudsede facader, eller om det er med let facade?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Det er med pudset facade. Jeg skal selv igennem øvelsen på et tidspunkt (hvorfor vi snakkede om det) og hælder meget til http://www.hefa-facade.dk/. Fra dem har jeg fået et overslag for 1 år siden på kr. 42.000,- + moms for materialer for 100 kvm (vist nok 100 mm). Isover har jeg også talt med for 2-3 år siden. Han var autoriseret fra Isover og sagde dengang, at jeg skulle regne med 1200-1400 + moms pr kvm
Jeg fatter ikke at de systemer med facadebatts og puds er så dyrt!! jeg skal også ha lavet det på et tidspunkt på mit hus men jeg montere selv battsne og har tænkt mig at bruge terrænbatts, de er langt billigere og jeg kan ikke se eller mærke forskel på dem og så facadebattsne. når jeg har monteret battsne, net og lagt det første lag puds selv får jeg en murer til at pudse det pænt op, så det bliver en flot og lige overflade.

Hej Diske! kommer der så bladguld på hvis isover skal lave det?? hehe!! det lyder satme dyrt!!

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce
Ja, man skule næsten tror det  Og jeg kunne komme med flere horrible eksempler, f.eks. gesims, udført i flammingo af udenlandsk arbejdskraft, kr. 1000 + moms pr meter.

Jeg hørt/læst om mange, der vil bruge terrænbatts i stedet for, man jeg har aldrig hørt om nogen som så har gjort det, og hvordan resultatet er blevet, og hermed er en opfordring bragt videre
Jeg ville beklæde det med cedertræ klink og sort tagpap eller sorte tegl på taget, ville se rigtigt godt ud og rigtigt nemt at holde, men nok også lige en tand dyrere end du kan få planja plader til.



ser usandsynlig godt ud Koluda
selv om jeg godt kunne fristes
til en grøn løsning på toppen

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hvis jeg kunne få min vilje skulle det se sådan ud (huset t.v.).. Min kone er dog bange for at vi får problemer med flyvelederne på Kastrup.

Jeg er næsten 100% sikker på at vi har bestemt os for "sorte" cementplader på facaden og en blank pandeplade på taget, intet udhæng.

Hvis vi skulle vælge træ, ville det blive en lodret listebeklædning, sort.


mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Damm, det er ligner jo næsten et forsøg på at lave en container om til hus.... men det er da kønnere end det blå hus bagved, det røde hus virker til at være lidt anderledes, er det et område hvor der har været forsøg med forskellige konstruktions løsninger ?

Med sorte mener du flint eller rent faktisk sort ?

Skal det hele været sort, så skal vinduerne jo være mahogni det er rigtigt godt ud.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også