jeg har det her gamle hus.. og hvordan skal jeg indrette det

jeg har det her gamle hus som jeg har haft i snart 10 år..
og nu er det vel tid til at få sat det i stand..
og jeg tænker at det skal være et rent egoist hus med plads til 2.
til mit alderdom

huset er pt på 108m2 og med et udhus på 21m2 se fig 1..


http://billedeupload.dk/photo/2010-...1.jpg.html

tanken var at fjerne skuret og lave en 2bils's garage i den ene ende af huset.
og et lille værksted i enden af haven på 6X8m


http://billedeupload.dk/photo/2010-...2.jpg.html

det efterlader så 12X6m hus til at lave beboelse i. ja nogle vil sige at ca 70m2 er lidt..
men det er så også nemmere at holde..

tankerne var at der skulle være et køkkenalrum/stue,soveværelse,walkincloset og et badeværelse.
tænk luksus hotel værelse.

teknikmessigt tænker jeg.
12V belysning og og de fleste elektroniske ting i huset er efterhånden med omformer så de kunne ment køre på 12V via solceller og batterier..
og et ihc kan også sagtens køre på 12V og administere 12V og 220v til de ting som kræver det..

luft til vand varmepumpe til opvarmning og forbrug..
hurtig gulvarme under trægulv
en brændeovn..
og man slipper jo heller ikke for noget varmegenindvinding og ventilation.

regner med at genbruge de 3 facader der vender vest/nord/øst og have minimum vinduer i de fasader.
pga varme tab. disse er fuldmuret og vil fungere som klimaskærm og bag denne skal der konstrueres ny væg på ny sokel som lever op til lavenergikravne.
store vinduer mod syd
tag som falder fra syd mod nord i zink.



http://billedeupload.dk/photo/2010-...3.jpg.html
hvordan indretter jeg bedst når jeg helst vil ha så meget lys indfald i hver at rummene..
minus garderobe som skal have mindst 6m skabsplads og gulv plads til at klæde om..

og hva har jeg glemt....?????

 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg vil foreslå at du henvender dig til en arkitekt de penge vil være godt givet ud da de hellere end gerne vil
hjælpe dig med at opfylde dine drømme og så har de altså en anden måde at se tingene på istedet for os andre
der i de fleste tilfælde tænker for tradionelt ikke fordi der er noget i vejen med det
men da det er et egoist hus du ønsker skal der vil også inbygges en waaooow faktor i det
og husk lige et stor tluxus badeværelse da vi jo skal tænke på at det kan jo være at der skal mere end en til at
hjælpe når vi bliver tilstrækkelig gamle så vi ikke kan selv

men før dugår til arkitekt skal du skrive alle ønsker og ideer ned du har uanset hvor skøre de lyder og evt.budget
så forløber pingpongen meget bedre med ham/dem

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

har snakket med akiteker men syntes ikke at det vil være pengene værd...
det vil jo kun være ens mening her er det måske 100..

ønsker ikke en wow effekt da det mere skal være egoist i henhold til at mere ikke er bedre..
der hvor jeg bor nu har den wow effekt med massere af kvm og snedige løsninger..

men plads i bad/wc til hjælper er noteret...
og evt kørestol
det jeg mente med waow faktor var også i det inretnings mæssige og lysindfald men da jeg ikke er arkitekt
kan jeg ikke fortælle dig vilken mure du må flytte dermed nye løsninger og om du evt. kan gå til kip i nogen af rummene
for dermed at insætte enten ovenlys eller en kvist der går iforlængelse af mur og der kunne få et høj glasvindue i nogle
af rummene
og ud fra din plantegning over grunden kunne jeg da forestille mig en lidt større garage på 3 biler sideværts x 2 i dybden så du ville få enmulighed for at gå direkte fra hus og ud i værksted/garage i stedet for et seperat værksted i baghaven
det store rum kan så udnyttes hvis du en dag skal lave et større project i slutfasen når der samles/males

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg ville i hvertfald prøve at lave flere udkast til inddelingen at pladsen, så man har flere muligheder at vælge imellem.

Det er vigtigt at man får tegnet et par forskellige løsninger, og ikke fastlåser sig på en mulighed til at begynde med, specielt hvis man ikke benytter en arkitekt eller anden rådgivning, tager man måske tit bare den nemme og overskuelige løsning til at begynde med, og går derved evt. glip af muligheder som kunne være tilføjet til huset i forbindelse med en renovering.

Jeg ville i hvertfald satse på at få rigeligt med lys ind i hele huset, via ovenlys samt lystunneler.
Umiddelbart virker det her som et interessant projekt som også gjorde at jeg lige sendte dig en personlig besked, men jeg er kommet til at tænke over nogle ting som I nok også bør tænke på (hvis I ikke allerede har gjort det, vel at mærke), men...

Du skriver du vil have et egoisthjem, men hvad med overnattende familie - børn/børnebørn - venner som har drukket lidt for meget af den gode rødvin?
Mangler I ikke også en entré eller bryggers i rumprogrammet, til vaskemaskine, al grejet, garderobe etc.? Har I heller ikke brug for et sted hvor PCen står, et lille arbejdsværelse?
Et forslag kunne eventuet være at inkludere jeres værksted i huset og lave det til et fleksibelt "aktivitetsrum". Hvis I altså har mulighed for at snige biler forbi huset og rykke garagen ned bagved?

For at vi virkelig kan komme med idéer burde du i stedet for 3 overordnede plantegnnger som viser det samme, mere eller mindre, inkludere et par billeder af huset så man kan få en fornemmelse af bygningen og hvad den kan klare - og måske en plantegning af det eksisterende? Hvor kommer man forresten ind i huset?

Du skriver at det bliver for dyrt med arkitekt, men hvis det her er et reelt projekt burde du i det mindste snakke med en bygherrerådgiver, for et dyrere og mere urealistisk projekt tror jeg næsten ikke du kan komme i nærheden af.

Det virker som du vælger at fjerne 3/8 dele af din bærende facade til fordel for vinduer og garageporte. Samtidig laver du en ny tagkonstruktion, der oven i købet hælder den forkerte vej i forhold til solenergi.

Før du overhovedet er kommet så langt river du al indmad ud, hvad med dit vand, hvor kommer det op og løber ud? Har du centralvarme, hvis ja, hvor i huset er det placeret?

Du vil efterisolere for at møde gældende krav, det er sympatisk - men indvendigt? Din metode lyder dyr og besværlig og det spiser også af dine 70 m2? Du bliver også nødt til at etablere ny klimaskærm når du deler huset op i to med garagen, som nok ikke skal være opvarmet.

Den 1/3 du fjerner af husets boareal er nok, med salg for øje, økonomisk selvmord. Hvem ved, måske bliver en af jer alene før tid og huset skal sælges - eller der sker noget andet uforudset? Alt du står med er groft sagt en middelsstørrelse 2V'er med dobbelt garage?

Det virker som du behandler dit hus som et blankt ark papir hvor alt kan lade sig gøre - det er jo ret fantastisk og bemærkelsesværdigt.. men hvis det er tilfældet vil jeg næsten råde dig til at rive det ned og bygge nyt, det bliver nok ikke dyrere og til gengæld slipper du for de irriterende ydervægge som nu står hvor de står.

Hvis du virkelig står foran denne renovering vil jeg råde dig til:
- At efterisolere udvendigt.
- Ikke dele huset op med garagen eller hvis du gør, etablere nye m2, måske i forbindelse med en uopvarmet klimazone? Fra at være et luksus hotelværelse kan det let blive lidt klemt!
- At benytte dig af eksisterende installationer, om ikke andet så vand ind/ud.
- Udarbejde et par alternative rumprogrammer ud fra ønskede størrelser eller minimumsstørrelser, eks:
Entre 6 m2
Bryggers 6 m2
Køkken/alrum 30 m2
Soveværelse 15 m2
Badeværelse 6 m2
Walk in 6 m2
(arbejde/gæst 9 m2)
- At lave en planløsning over huset før du lægger dig fast på en ny tagkonstruktion, hvis det virkelig er nødvendigt? Altså ikke betragte taget som en hat, men som en funktion af planen og rummene under og efter solenergi og de lysindfald du efterlyser. Det kan let ende med at man smider noget dødssygt velux ind i en allerede fastlåst tagform, der hvor det bliver for mørkt.

Nu er jeg arkitekt, så jeg føler mig selvfølgelig ramt når du mener at vi ikke kan bruges til noget. Når jeg så er lidt mavesur bliver jeg nødt til at stille de her spørgsmål.
Jeg mener ikke de er totalt upassende eller provokerende, men det virker som du har sat dig ind i al grejet og de grønne aspekter, bestemt dig for en garage i huset samt en umotiveret tagløsning med allerede fastsat materiale, mens det vigtigste - rummene i huset, hvor man lever - måske har fået en mindre kærlighed behandling?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Annonce
Sådan dette er grunden til at en arkitekt eller rådgiver altså tit er det bedste penge man har brugt i forbindelse med nogle renoveringer...

velkommen til El sporto det var nogle gode spørgsmål

rart at vide vi har hele paleten med på LDS

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Ja, det er lækkert når de også deler ud af deres guldkorn engang imellem...
ja der kan du da sagtens være med uden at blive flov :-)

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

hvis vi starter med hva huset skal kunne for mig..
er lidt lige glad med gensalg..
og ja stiler efter et hotelværelse med opvarmet gagage.. hehe..

for at svare på el sporto ganske glimrende spg. tager jeg det lidt i punkt form..
overnattende gæster.. hvorfor skal jeg passe mig ind under andres behov..
entre.. regnede med at garage vill fungere som det..
vaskemaskine..placeres i badeværelset i skabsvæg fx..
arbejsværelse til pc fx.... ejer ikke en pc men en bærbar som kan alt et arbejdsværelse skal kunne, som jeg flittigt bruger over hele huset..
tag som hælder den forkerte vej i forhold til solvarme.. kun hvis man ønsker at placere panelerne på tag flade som jeg ikke har men ved værkstedet i haven..
central varme.. er der pt men skal bare hældes ud,varmepumpe luft til vand placeres i garage fx..
isolering/klimaskærm/opvarmetgarage.. ønsker at bruge eksisterende ydrevæge til klimaskærm og placere garage inden for klimaskærm, vælger at isolere inden fra og lave en let væg inde på ny sokkel for at undgå linetab i sokkel.. efter nye krav..
rive ned og bygge nyt.. da grunden ikke er så stor 698m2 og huset ligger tæt på vejen ville det skulle flyttes ved ny opførelse..

jeg skal nok lige udfærdigede en skidse over faste instalationer som el vand og kloark..
[URL=http://billedeupload.dk/][/URL]

tagkonstruktionen er tænkt ud fra at færre samlinger skaber færre utætheder og at komme zink på er fordi jeg kan selv..

prøver lige at lave et 3d billede af hva jeg forstiller mig huset kan bliver..
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også