Tagpap på ny carport

Jeg skal til at lave ny carport, formentlig 70m2. Taget skal være tagpap.

Men hvilke muligheder er der for smarte og nemme afslutninger langs kanterne?

Jeg har set et billede af nogle redskabsrum, hvor træpladen (underlager for tagpappet) "bare" fortsatte ca. 20 cm ud over væggene/siderne af bygningen. Tagpappet var bare bøjet rundt om tagpladen, og gik ca. 2-3 cm. ind på undersiden af tagpladen. Det så ret godt ud, og så egentlig simpelt ud at lave. På undersiden, hvor der car ca. 20 cm vandret udhæng (undersiden af tagpladen), var der monteret to rækker hvide høvlede brædder, nok 10 x 100 mm. Nemt, flot og umiddelbart ligetil. Men er det en god løsning?

Ang. tagrender, kan man så få en tagrende, som, inden tagpappet lægges på, skrues på oversiden af tagpladen? Altså nogle få cm. ind på taget (deretfer tagpap ovenpå), så kommer selve tagrenden ved tagets slutning, monteret på oversiden af tagpladen. Dermed kunne man ret nemt montere tagrender, som ville være en den af taget, og ikke være monteret efterfølgende.

PFT for jeres hjælp, og god weekend!

Mvh
Søren G.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen kommentarer...?
Skrevet af maskinsnedker på 24 feb 2010 19:41
Mr3xs

Hej.

Du bliver nødt til at lave en form for "dryp næse" for at få fugten til at "slippe" dit udhæng.

Prøv at undersøge hvilken form for allu. profil (fod-blik) du kan få til dette.
10x100 mm. høvlede brædder er alt for tyndt i mine optik, og bliver slet ikke stærkt nok. (vil udtørre og flække) og vil se lidt underligt ud (for mig) som afslutning.

Måske Ivar-plank 8-10 mm tykt (et eternit agtigt produkt som er vind og vejr/ bestandigt) kan fåes med og uden åre-struktur og indfarvet i forskellige kuløre.

Ang. tagrende kan du købe konsoller til dine tagrende til at skrue på dit stern (det lodrette stykke under taget, som fastgøres på enden af dine spær/lægter (gavle)

Det du er inde på med at montere rendejern under dit tagpap (hvis jeg har forstået dig rigtigt) bliver ikke godt med hensyn til at få det helt tæt og ikke mindst pænt (og dermed råd på længere sigt) jeg tror og mener at det giver problemer i længden.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Brug rupløjede tagbrædder. De er kun høvlede på den ene side for at holde ens tykkelse, og den ru side lægger man så opad. Og det er vigtigt, at bruge pløjede brædder, altså de skal være med fer og not, af hensyn til tagpappen. Og de er billige.
Alu tagfod er det nemmeste og mest benyttede og giver det pæneste resultat.
Den der med at bøje pappet indunder går måske på et kolonihave-redskabsskur, men er noget klyt!
Med hensyn til tagrenden, så er den "autoriserede" måde, at stemme rendejernene ned på oversiden af brædderne. Eller montere et bræt på kant, og så skrue konsoljern på brættet.
Det er det nemmeste, og efter min mening ser det bedst ud.
Men jeg skal da ikke afvise, at jeg på et tidspunkt kan have skruet rendejern på undersiden af et paptag. Af rent praktiske grunde.
Tak for jeres svar!

Jeg uddyber lige lidt: Jeg kan forstå at det med at bøje tagpap rundt on enden af tagpladerne, og så bruge det som afslutning, er lidt noget makværk. Ikke fordi det er noget kvalitetstegn i sig selv, men billeder af denne løsning kommer fra Politikkens store gør det selv bog, som i øvrigt ikke indeholder ret meget relevant information om at bygge en carport. De hvide høvlede brædder under tagkrydsfineren, var blot til pynt, og havde ingen funktion derudover.

Det med alu tagfodden kan jeg godt se, det bliver nok det bedste. Det jeg efterlyste var faktisk en tagrende med samme funktion/ide som alu tagfodden. Altså hvor en alukant ligger mellem tagpappet og tagkrydsfineren, men hvor tagfodden blot ender med et lodret stykke, så var ideen at tagrenden var der i stedet for det lodrette stykke. Så tagrenden blev sat fast mellem tagpappet og tagkrydsfineren med et vandret stykke alu evt. skruet ned i tagkrydsfineren. Håber det giver mening. Ved ikke om en sådan løsning findes, nu hvor jeg tænker nærmere over det, ´så skal der måske mere til at bære tagrenden end det vandrette stykke alu únder tagpappet.
Se her var jo lidt ideer.

Side 8 til højre:

http://www.icopal.dk/upload/Products/A0A7619EB5095A11C125726D0047F2BC/Aluprofiler_1016.pdf
Annonce
Eller denne...

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.billigbyg.dk/images/ALU-Profiler/Tagfod-p.JPG&imgrefurl=http://www.billigbyg.dk/shop/alu-tagfod-icopal-59806p.html&usg=__ukHdZtNr0eEROnF30Gd98xKu1sc=&h=294&w=301&sz=32&hl=da&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=QgwXNbicpfdJUM:&tbnh=113&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dalu%2Btagfod%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1
Man kan få et aluprofil, der egentlig er beregnet til vindskede i gavle. Den har en lille opkant inden den lange bukning nedad.
Nogle bruger den istedet for tagfods-profilet, og man opnår så, - ved lav taghældning - at vandet vil løbe langs denne kant ud til hjørnerne.
Det er ikke noget jeg bryder mig om, men på en carport kunne det måske gå an.
-> Vile. Tak for svar.

Den aluprofil du snakker om, den er ikke med i det katalog jeg linker til fra icopal, vel?
Hejsa....

Du skal montere din underpap på Krydsfineren først og 10 cm ud over hvor tagrenden skal sidde. Så monterer du dit fodblik bagefter og skærer så det underpap væk der stikker nedenfor fodblikket i tagrenden. Så monterer du en alu-vindskede i gavlene, så kan du påsvejse dit overpap som afslutningen på tagdækningen.

Det er vigtigt at foblikket ligger mellem paplagene som skrevet her,da du holder fugten væk fra trækonstruktionen med underpappen ude i tagrenden.

Her er fodblikket     http://www.jual.dk/dk/produkter/pro.../27001.asp

Her er Vindskeden  http://www.jual.dk/dk/produkter/profiler/40501.asp

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis