Forhandler vs Køber

Jeg har købt en lille Golf 3, 1.4 fra 1994 hos en brugtvognsforhandler. Jeg kunne godt se at der var en smule rust i skærm kanter - men det kunne man godt forvente på en bil af den alder og det har jeg forberedt mig pengemæssigt på at lave på et værksted. Efter handlen var afsluttet, kørte jeg bilen direkte på værkstedet.
Værkstedet kunne umiddelbart oplyse mig om at
- Der skulle laves rust for 4000-5000 kr i bunden af bilen alene, skærm kanter kommer oven i.
- Højre forskærm sku nok skiftes, fra 1000,-
- De kunne ikke finde info om hvornår tandremmen er sidst skiftet. Det koster så også 2000-3000,-
- Bilen trækker meget til venstre når man bremser (det havde jeg også lagt mærke til da jeg kørte hjem)
Der valgt jeg at tage kontakt til tidligere ejer.
Tidligere ejer har oplyst mig om:
- Bilen har tidliger været med i en ulykke og ejeren måtte afskaffe sig af med den (det mente hans forsikring).
- Tandstangen skal skiftes før den kunne gå gennem syn (ny del koster ca fra 4000 + montering)
- Tandremmen skulle skiftes med det samme - det var decidered dumt at køre videre med den, mente han, da den kørte langt over hvad den er beregnet at holde til.
Efter jeg fandt ud af at bilen har været med i en ulykke kunne jeg sammen med værkstedet konstantere at kofangeren sidder ikke på / hænger ikke sammen med venstre forskærm; motorhjelmen buler lidt op ved venstre side; venstre forlygte lyser forkert og kan ummidelbart ikke justeres på plads; kølegitter foran sidder lidt løs og den del af den der skal under forlygter er der ikke plads til; som sagt bilen rækker til venstre under nedbremsning (men det kan være andre ting også)
Så nu står jeg med for reparationer for godt omkring 15.000 bare for at den kan gå gennem syn, men det er ikke sikkert at den kan det, hvis fronten er blevet skæv.

Hvad gør jeg så nu? Jeg har haft bilen i 19 dage nu.
77 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo en tåbelig situation du har sat dig selv i, ved at købe noget du ikke har tjekket på forhånd
Det kan du så ærgre dig over nu, men det hjælper dig ikke videre.

Når bilen er købt hos en forhandler, så gælder købeloven.
Det betyder, at du har 2 års reklamationsret... også på brugt bil.
Læs denne artikel der er sakset fra en ADVODAN artikel i DBA:

Den korte historie er, at købelovens reklamationsret på to år også gælder for brugte biler - uanset om bilforhandleren siger noget andet!

- Da den nye købelov trådte i kraft den 1. januar 2002, var den største nyskabelse, at alle varer er omfattet af en reklamationsret på 2 år. Den to-årige reklamationsret er ofte blevet misforstået - eller tilsidesat, men reglerne er egentlig ganske enkle. Hvis den vare, man har købt eller modtaget, går i stykker inden for 2 år efter købet, så kan man klage til forretningen. Går der 2 år og 1 dag, ja så gælder reklamationsretten ikke længere - men reklamationsretten kan omvendt heller ikke tilsidesættes inden for de 2 år.

- De regler gælder også ved køb af brugte biler. Derfor er slagtilbud som "Køb bilen som beset" eller "Køb bilen uden reklamationsret" klart er en overtrædelse af købeloven.

Retten til at klage og garanti er ikke det samme
Som udgangspunkt kan man kun bruge reklamationsretten til at klage over en fejl ved en vare, hvis fejlen har været til stede allerede på leveringstidspunktet. I de første 6 måneder efter et køb af en vare, er det sælgeren, der har bevisbyrden, hvis der viser sig at være fejl eller mangler ved varen. Og efter det halve år bytter bevisbyrden plads - nu er det køberen, der skal godtgøre, at fejlen var til stede, allerede da man købte varen.

- Reklamationsretten skal altså ikke forveksles med en garanti, der dækker fejl og mangler, der kan opstå løbende. En garanti er en særlig service udover købeloven, som sælgeren kan tilbyde kunden. Ligesom returretten. For at noget kan kaldes en garanti, skal det stille forbrugeren bedre, end købeloven gør - og det må aldrig begrænse de rettigheder, man har ifølge købeloven. Selvom man har fået eller købt en ekstra garanti på fx 1 år, gælder reklamationsretten på de 2 år altså stadig.

Så i princippet, skal sælgeren udbedre de fejl og mangler der var på bilen, da du fik den.
Hvis han ikke vil det, kan du tilbyde ham, at handlen går tilbage.
Ønsker han heller ikke dette, så henvend dig til FDM´s juridiske afdelig, alternatvt til f.eks. http://www.advodan.dk/
De kan evt. hjælpe dig videre.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Bilen har kostet 9100 med plader. Så ja, at reparere for 15.000 er for meget.
Jeg har snakket med forhandler - han vil hverken lave det eller tage bilen tilbage.
der kan jeg godt forstå forhandleren , han har virkelig fået solgt den til overpris , det kan han nok ikke igen
til en anden gang , må du aldrig købe en golf3 fra 93-95 de har netop den sygdom som din har
men ellers skal du ikke være bange for at købe golf , en ret god og stabil bil , bortset fra de få årgange
Naturligvis vil han ikke hverken eller... derfor findes købeloven og FDM samt advokater og domstole.... men det har jeg jo tidligere beskrevet.

Så enten æder du regningen, eller også går du videre med sagen. Så er den ikke længere....
Nåh, jo forresten... vi skal da lige høre hvem forhandleren er, så andre ikke bliver bondefanget af svindleren....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Som jeg har skrevet før, har jeg fået oplyst at bilen har været med i en ulykke. Der er en række tegn der peget på at det var omkring venstre forskærm. Andre tegn peger på at bilens front er blevet en lille bitte smule skæv - men nok til at den ikke kan syn aldrig nogensinde. Så jeg æder ikke regningen og går videre med sagen.

Forhandleren er A1 Biler i Nørre Aaby på Fyn.

bredker: Med "de symptomer" mener du så rust i bunden eller at tangstangen skal skiftes?
det er rust der er problemet på de årgange
holder du dig til de årgange før 93 ( golf2 ) og dem efter 95 ( golf3 ) er der ikke noget problem med dem
Har også en gang købt bil ved A1 biler... Uha, det blev et dyrt bekendskab... Jeg kan forestille mig at han garanteret har skrevet nogle forbehold i købsaftalen, så han ikke kan gøres ansvarlig for bilens fejl og mangler. Om det holder i retten det skal jeg ikke kunne sige.
Jeg købte en Opel Astra til 17.000,- og det var billigt på daværende tidspunkt. Motoren stod af 14 dage efter jeg havde købt den, men han havde taget forbehold for at motor og gearkasse ikke havde det så godt, så folk inden for branchen, mente ikke at jeg ville komme særlig langt ved at klage.
Jeg kunne heldigvis selv skifte motoren, men det sluttede ikke der. Bilen var generelt slidt, så da jeg solgte den 4 år senere havde jeg ofret over 25000 på bilen. Og det var stort set kun på reservedele, da jeg lavede det meste selv.
Jeg var studerende da jeg købte bilen, så jeg var nok forblændet af prisen fremfor at kigge på hvor nedslidt bilen egentlig var.

Det var nok ikke den store hjælp for dig, men du er ikke den eneste der har stået med en skrammelkasse fra A1-biler.
Held og Lykke.
Mvh. Martin
Hvis man kigger indenfor på DBA og finder A1´ s biler, kan man se, at det generelt ser ud til at være, nogle gamle slidte/trætte kasser der sælges.
Da jeg selv skulle bruge en lille bil for et par år siden, blev denne forhandler fravalgt, alene på annoncerne på DBA.

Uanset hvad han har taget af forbehold i div. kontrakter, kan køberen ALDRIG, heller ikke med underskrift, sætte sig selv ringere end det der står i købeloven.
Også A1 Biler er underlagt loven, om han vil det eller ej!

Så jeg synes helt bestemt, at det er fornuftigt, at få denne forhandler "prøvet" ved domstolene.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja, jeg vil også gerne træke ham i retten. Og jeg kender også en fantastisk advokat. problemet er at det tager tid, lang tid. Og jeg står og skal til at bruge en bil til at komme på arbejdet. Jeg kører ca 2.000 km om måneden, der er ingen togstation der hvor jeg skal og der går ingen busser derfra når jeg har fri kl 12 om natten.
Så jeg vil gerne trække ham i retten, men jeg også have det afsluttet hurtigts muligt.

Der er yderligere 67 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også