vaskemaskine

Jeg har nedlagt et lille skabstoilet, og vil proppe en vaskemaskine derind istedet. Har købt en Gorenje som kører på 230v, og regnede så med, at det bare var "plug and play". Har tjekket op på "gør det selv VVS'en", og den del skræmmer mig ikke! Men jeg bliver sgu lidt småparanoid, når jeg læser om el. Har vist et forholdsvist moderne relæ, og hvis jeg forstår grupper ret, skal maskinen tilsluttes, en gruppe med 2 sikringer på 10A (den hedder "lys gade?"). Der er 4 kontakter og loftslys på gruppen. Har jeg problemer? Vil jo gerne ha' at kæresten kan tørre hår, uden at propperne ryger.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det du skal sikre dig er at den stikkontakt du sætter den i har jordforbindelse og så skal du lige sikre dig at hun ikke
bruger nogle stik til hårtøren på den samme sikring når du vasker da du højst sandsynlig vil overskride det som
sikringen kan holde til både varmelegeme i vaskemaskine og hårtørre bruger temmelig meget strøm og så er der
jo lige motoren på vaskemaskinen den bruger også helt pænt hvergang den begynder at rotere

hjalp dette dig ellers kom bare igen

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Tak for svaret Dennis
Har læst lidt mere på lektien, og fundet ud af, at der kan trækkes ca. 3000 watt, hvis jeg smider en 16A sikring i, istedet for en 10A . Må/kan jeg det?
Alle lejlighedens stikkontakter er "smileys", så jeg regner med at der er jord. Er der en måde at kontrollere det på?
Go' weekend til jer alle!
Skru den stikkontakt du vil tilslutte den ud og tjek at der er en gul ledning. Hvis der er det, skulle der gerne være jord i kontakten.
Den gul/grønne ledning er der. Kan jeg så bare gå ud fra, at der er jord?
Drop alt om at fuske med sikringerne.
Det er ulovligt... og livsfarligt.

Men hvis du er ligeglad med det, så kan du jo sætte et søm i, i stedet for sikringen, og så bruge ledningsnettet i boligen som sikring.
Når så ledningsnettet er smeltet sammen og huset er gået op i flammer... ja så skal du bare købe et nyt

Du kan trække ca. 2300W på en 10A sikring.
Regn lidt på, hvor meget du hiver fra sikringsgruppen og juster evt, ved at tage strøm fra en anden gruppe.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce

Oops, kan se at jeg har skrevet 16A...mente 13A!

Og tak for svaret Mr. el-betjent - Vil da bestemt huske at tilkalde en el-installatør, næste gang jeg skal have skiftet en sikring, nu da jeg ved, at det er ulovligt at gøre selv.
13A sikringerne har samme størrelse som 10A, og bliver allerede brugt på en 230v gruppe til køkkenet, så hvad skulle forskellen være? 

Hele mit system er under 10 år gammelt (kan se på andelsbeviset, at der er lavet køkken og el i 2001), og alle mine kontakter har jord - har tjekket at der er en gul/grøn ledning ved at rive hætten af et par kontakter. På kontakterne står der 13A/250v, og alle kablerne ser ud til at være moderne plastfiduser, med tre ledninger i hver. Jeg kan ikke tjekke hele systemet, da kablerne er blevet fræset ind i væggen - og det kan en el-installatør vel heller ikke? Men hvis alle mine installationer ellers er "up to date" - MÅ JEG SÅ!

Hvis det kniber med belastbarheden, kan du få elektrikeren til at skifte sikringen fra 10A til 13A. Fuldt lovligt.
Kræver ved visse gruppeafbrydere en udskiftning af bundskruen. Netop for at forhindre at folk sætter for store sikringer i.
Nu var det jo DIG der skrev 16A, ikke MIG....
Så skru bare ned for sarkasmen....

I øvrigt får man nok lidt svært ved at mokse en 16A i en 10 A socket.
Men alt kan jo modificeres.....

13A skulle være OK, som der allerede er én der har skrevet.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det var kun for sjov Jan! - er glad for alle svar jeg får ;-)
Har downloaded Sikkerhedsstyrelsens pjece om, hvad man må, og ikke må gøre selv. Og den indeholder Ikke et ord om sikringer.
Sikringerne har jeg allerede, da de bliver brugt på en anden gruppe - så det er bare at smide den i skuffen på mit hfi/hpfi relæ.
Men er det ulovligt eller uforsvarligt?
hvis du skal ændre sikringer vil jeg stærk tilråde dig til at bruge en elinstallatør
da du skal være sikker på at dine kabler er kraftige nok

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis