Papiruld luftning?

Efter et mårbesøg på loftet   er jeg nødt til at gøre noget ved isoleringen. Jeg har undersøgt højt og lavt og er kommet til den konklusion, at jeg vil gøre det selv med papiruld.

Nogen mener så, at man ikke selv kan "lufte" det komprimerede papiruld tilstrækkeligt, og derfor ikke opnår produktets optimale isoleringsevne.
 Andre fortæller, at det sagtens kan lade sig gøre - man skal blot "piske-lufte" det med den type piskeris, man sætter på boremaskinen.
Er der nogen, der ved noget om det - eller har gode forslag til hvordan. Hvor meget kan man "piske" ad gangen? Eller bør man hellere vælge at få et firma til at puste det ind?
Kan jeg lade den gamle, lasede glasuld ligge, og så lægge papirulden ovenpå - jeg har selvsagt fjernet mårens uhumskheder?
Er en pris på 248,75 kr. pr. balle/17,5 kg en ok pris?

På forhånd tak - Samsøpigen

Samsøpigen

Efter et mårbesøg på loftet   er jeg nødt til at... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og med hensyn til brandfaren ved papir uld,skal du også tænke dig om. For selv om det er behandlet brandhæmmende betyder det ikke at det ikke kan brænde. Og der er jeg sikker på at der bliver væsentligt mere fut i fejemøget med papiruld frem for stenuld der sådan set også kan brænde, der skal bare en væsentligt højere temperatur til.
Hej Skjoldmoe

Jeg tager hatten af for dit projekt. Kør endelig videre. Nordmændene og svenskerne har nemlig mange års erfaring med papiruld - de er jo heller ikke sponsoreret af Rockwool ... Tjek derfor svenske og norske hjemmesider, så er jeg sikker på at du finder masser af interessante oplysninger.

Du kan sagtens bruge papiruld på lofter, faktisk er det, det mange af vores naboer gør.

Rigtig god fornøjelse!

God fornøjelse med dit projekt.

Med venlig hilsen

Tibberup Høkeren

www.tibberuphoekeren.dk

Hej FWM!
Det var dog et dejligt konstruktivt svar - og tak for det!
En stænkpudsemaskine! aha! Ja, det var da en mulighed. Men du har ret, det er nok en god ide lige at få et tilbud på at få det gjort. Ofte bliver sådant bare så dyrt på en ø, når man skal ha` folk fra fastlandet. Men jeg vil undersøge sagen.
Tak og v.h. Samsøpigen

Samsøpigen

Kære Uldal!
Det er fint nok at høre en skeptikers erfaring, og tak for det. Det beroliger mig, at du ikke er hyret til formålet, og jeg tager naturligvis dine erfaringer med i mine overvejelser. Jeg synes ellers kun man kan læse sig til positive erfaringer med produktet., ligsom produktets data generelt tiltaler mig.
Og selvfølgelig kan jeg ikke bare lade være med at spøge - det er vel li`som det, dette forum er beregnet til, og jeg bliver faktisk klogere af svarene - også de skeptiske. Så tak - v.h. Samsøpigen

Samsøpigen

Kære Høker!
Tak, tak - har lige tjekket nogle af de anbefalede sider, og ja der er jo læsning til flere dage. Tak for dit opbyggelige svar.
Nyd dagen - glad hilsen fra Samsøpigen

Samsøpigen

Annonce
Jeg har selv udlagt en hel del papiruld i etageadskillelser.

Jeg skærer pakken op i fire dele og pisker den i en regnvandstønde.
Det tager sin tid, men det bliver fint nok.

Jeg kunne også have en lånt en maskine hos tømreren, men jeg skulle lægge det ud af flere omgange, så jeg valgte bare selv at piske det.

Er det et stort loft, ville jeg bestille et firma til det. Det er det nemmeste for dem at lave, så det koster ikke så meget. Jeg fik mange tilbud, men billigst hos semperlund isolering. Og han bruger noget rigtig godt papiruld.

Brandfare tror jeg absolut ikke du behøver frygte, det siger tests fra mange lande.
Hej Sælbyg!
Åh hvor rart!! Det var lige sådan èn som dig, jeg skulle høre fra, èn der selv har prøvet det. Fint-fint med oplysningen om, hvor meget du pisker,i hvad og hvordan. Har du så også benyttet en boremaskine-pisker? Det gør ikke noget, at det tager tid, jeg er gået på pension og har tiden for mig.
Du nævner papirkvaliteten - er der da forskel på den?? Hvad er bedst?? 
Nej, jeg tror heller ikke på den med brandfaren, for så ville det jo aldrig være blevet godkendt til formålet af byggemyndighederne.                                                                                                      Jeg har undersøgt lidt om priser for at få det gjort, og nej, det er ikke vildt dyrt, men det bliver altså noget fordyret af færge-billet tur-retur til Samsø+ selvfølgelig timeløn i transporttiden. - og så kan jeg godt li` at gøre tingene selv.                                              Tak og v.h. samsøpigen.

Samsøpigen

Uden at kende ret meget til papiruld, vil jeg nu nok mene at åndedrætsværn af en eller anden art også bør komme på tale selvom det bare er 'fredeligt papiruld' du skal lægge ud. Støv i lungerne er usundt, uanset havdd et måtte være lavet af, og der er jo sikkert rigeligt med støv på loftet i forvejen, der ikke behøver at være af den fredelige slags.

Har Du ikke den mindste ide om hvor jeres ven kom ind og ud?- det ville jo nok være klogt at træffe nogle præventive foranstaltninger, så en af fætrene ikke bare overtager den nu tomme, og snart nyrenoverede lejlighed...

/ Claus

Hej Claus!
Du har ret, vist støver papir også, og det tilrådes selvsagt at benytte årdedrætsværn også til papiruld, men asbestose giver det næppe. Det var blot for at sætte mit argument i relief, jeg skrev "fredeligt papiruld", og selvfølgelig er der fortsat støv og ufredelige fibre fra den gamle isolering på loftet.
Mht. mår-bassen, så har sneen i år vidnet om, at jeg IKKE har mår mere - ingen spor i sneen. Den mulige, synlige mår-hoveddør og bagdør er lukket, men der er vist ingen garantier alligevel, når man bor klods op af skoven. For en sikkerheds skyld vil jeg hænge klude op med hjortetak-tjære, når jeg forlader huset. Den stank kan måren ikke li` - og jeg kan heller ikke.
V.H Samsøpigen

Samsøpigen

Der er lidt forskel, det er noget med hvor groft det er revet, men til loft betyder det ikke så meget.

Boremaskinepisker, ja, men ikke en til maling.
Åndedrætsværn, ja.

Og forstøv gerne lidt vand ud over det hele, når du er færdig, så får det en hård skal i overfladen, så det ikke fyger rundt i kraftig blæst.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også