Papiruld luftning?

Efter et mårbesøg på loftet   er jeg nødt til at gøre noget ved isoleringen. Jeg har undersøgt højt og lavt og er kommet til den konklusion, at jeg vil gøre det selv med papiruld.

 Nogen mener så, at man ikke selv kan "lufte" det komprimerede papiruld tilstrækkeligt, og derfor ikke opnår produktets optimale isoleringsevne.
 Andre fortæller, at det sagtens kan lade sig gøre - man skal blot "piske-lufte" det med den type piskeris, man sætter på boremaskinen.
Er der nogen, der ved noget om det - eller har gode forslag til hvordan. Hvor meget kan man "piske" ad gangen? Eller bør man hellere vælge at få et firma til at puste det ind?
Kan jeg lade den gamle, lasede glasuld ligge, og så lægge papirulden ovenpå - jeg har selvsagt fjernet mårens uhumskheder?
Er en pris på 248,75 kr. pr. balle/17,5 kg en ok pris?

På forhånd tak - Samsøpigen

Samsøpigen

 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Samsing pige.
Det vil jeg råde dig til at lade et proff. firma gøre for dig, så får du det gjort rigtigt første gang, det forhindre dog ikke i Mårbesøg en anden gang.

V.h.  Håndværkeren
Hvorfor ikke bare købe noget mineraluld granulat... ?

Det skal hverken luftes eller noget.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar. Jeg er bare ikke så meget for mineral-granulat. Det er ikke rart at arbejde med. Mht. måren, så er synderen fanget, men det tog lang tid, og måske har den slægtninge. I hvert fald kan sådan èn lave hvad som helst til granulat.

Samsøpigen

 

Hej håndværker!
Ok, ja! Det ville selvfølgelig være det mest enkle at hyre et firma til det, men jeg gi`r nu ikke op så let. Og du sidder garanteret inde med svarene på det, jeg spørger om - kan de lirkes ud af dig?
V.h. Samsøpigen

Samsøpigen

 

Der må jeg desværre skuffe dig, jeg har ingen kendskab til papir granulat overhovedet, det eneste jeg har læst om det, er at det kan bruges til  hulmurs isolering.
Så er min logiske tankegang siger mig, at så kan det ikke bruges som isolering på et loft med mindre det er i hulrummet imellem loft og gulv, d.v.s. hvor det skal blæses ind imellem.
Jeg forstår ikke din modvilje mod stenulds bats, de er ikke så slemme at arbejde med som eks. glasulds bats.

V.h.  Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej igen Håndværker!
Bats skal skæres til, og der bliver kuldebroer, hvor de samles. Desuden er det usundt at indånde fibre fra stenuld/glasuld og det kan give hudproblemer. Papiruld er mere miljøvenligt. Endelig  noget lavpraktisk - lemmen i mit loft er ret lille, men jeg kan fint bære en 17,5 kg`s balle (lig en halv halmballe) komprimeret papiruld op på loftet, og uden at svine i hele hytten. Eller alternativt - hvis jeg f.eks lejer en indblæser til papir-fnulderet, så skal det, så vidt jeg har forstået , slet ikke slæbes på loftet, da det blæses ind. Men piskerisløsningen tiltaler mig mere, forudsat at den dur. Jeg kan nemlig ikke leje blæsemaskine på Samsø.
Ellers er der meget klogt at læse om emnet i tidligere indlæg her - blot ikke svar på mine spørgsmål, som jeg fortsat håber at lirke ud af èn eller anden.
Men tak alligevel -Samsøpigen.

Samsøpigen

 

Du kan godt udlægge papiruld selv. Desværre bliver resultatet også derefter. For at opnå besparelsen ved selv at udlægge, skal man kunne udlægge ulden maksimalt udluftet. Det gør man altså ikke med en flødepisker. At det er usundt at indånde glas/stenuld - ja, men der findes åndedrætsværn. Hudproblemer? Tætsluttende tøj. Desuden kan man købe isolering i ruller der kan gå op på loftet. Og med mindre du har en herregård, tager det altså ikke mere end max en dag. Den bedste løsning er enten indblæsning af mineraluld eller udlægning af bats/ruller. Forresten skulle jeg hilse at sige, at din kammerat - måren - har familie!

 

Hej Uldal!
Nu ikke så lyse-slukker-agtig - vel! Jeg ved det jo godt- - altså at I er mange, der taler for disse asbestose-fremkaldende produkter i baner, batts og granulat. Nu er det vel ikke sådan, at i er en flok, der er ansat af landets store producent af stenuld til at sidde her og tale alternativer til jorden - - hwa?
Og hvorfor ha` besvær og udgifter med at pakke sig ind i rumdragt og åndedreætsværn, hvis fredeligt papiruld kan bruges?                                                                                             
Jeg har altså sat mig for, at papiruld skal det være, og jeg er glad for at du dog nævner, at man godt selv kan gøre det - med eller uden "flødepisker". Derfor er det DE spørgsmål, jeg søger svar på  og ikke om alle mulige alternative materialer - - dem kan jeg nemlig altid ty til, hvis det andet absolut ikke lader sig gøre - ikk-da?
Ang. mårens familie, så har vi altaler, og bli`r aftalerne ikke holdt - - så har vi metoder nu - og jeg kan jo i hvet fald ikke sidde og fryse bare for at vente på, at mårfamilien flytter ind.

V.h.Samsøpigen


Samsøpigen

 

Nu er det sådan at at de forskellige dyr, kan leve ganske godt i mineraluld, men ikke i papiruld pga. de salte der er brugt til at brandsikre det, og hvis de prøver bliver de mumifiseret (udtørret) og så giver de ikke nogle lugt gener. Men en mår laver nok bare en rede oven på, så den får det ikke den store effekt på.

Se om du kan finde en murer som har en stænkpudsemaskine, du kan låne, den kan måske bruges. Men få et par baller hjem, og prøv så nogle forskellige ting

Men prøv at få et tilbud på at få det blæst ind, det kunne jo være at det blev næsten samme pris


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Kære, søde samsøpige! Der er ingen her, der vil dig noget slemt. Men kunne du ikke bare lade være med at spørge, når du alligevel har besluttet dig for, at fore dit hus med gamle aviser. Rumdragt - æhh gammelt arbejdstøj ka' også gøre det. Åndedrætsværn: Køb en grisemaske. Fredeligt papiruld - Hmmm! Fyldt med kemikalier i saltgranuleret form, for at holde mus og mug væk. DET er fakta! Jeg er ked af at sige det - men du bliver nok skuffet! Og NEJ, jeg har ingen relationer til branchen overhovedet - andet end at have set, på trods af en "anonym" leverandørs forherligelse af produktet, at det altså klasker efter nogen tid. Kondens, forældelse af papirets fibre, uensartethed i struktur. Men hvorom alting er: Hav en god arbejdslyst - men lav arbejdet på en vindstille dag!

 

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også