Papiruld luftning?

Efter et mårbesøg på loftet   er jeg nødt til at gøre noget ved isoleringen. Jeg har undersøgt højt og lavt og er kommet til den konklusion, at jeg vil gøre det selv med papiruld.

 Nogen mener så, at man ikke selv kan "lufte" det komprimerede papiruld tilstrækkeligt, og derfor ikke opnår produktets optimale isoleringsevne.
 Andre fortæller, at det sagtens kan lade sig gøre - man skal blot "piske-lufte" det med den type piskeris, man sætter på boremaskinen.
Er der nogen, der ved noget om det - eller har gode forslag til hvordan. Hvor meget kan man "piske" ad gangen? Eller bør man hellere vælge at få et firma til at puste det ind?
Kan jeg lade den gamle, lasede glasuld ligge, og så lægge papirulden ovenpå - jeg har selvsagt fjernet mårens uhumskheder?
Er en pris på 248,75 kr. pr. balle/17,5 kg en ok pris?

På forhånd tak - Samsøpigen

Samsøpigen

 

Efter et mårbesøg på loftet   er jeg nødt til at... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen Sælbyg!
Tak, det var væsentlig at vide, at det IKKE er en maling-pisker, hvad hedder dimsen så? - og ja, jeg har læst et sted at det helst skal danne skal i overfladen., som du nævner.
Jeg har desuden funderet lidt over, om man kunne bruge trykluft til luftningen. Jeg har en stor 500 l`s tom vandbeholder med låg. Er der nogen, der kan sige, om man kunne blæse det komprimerede papiruld luftigt i sådan en tønde????

Samsøpigen

 

jeg har mit arbejde som tømrer stiftet bekendtskab med papiruld ved flere lejligheder. Og jeg kan varmt anbefale produktet. Det pakker rigtig godt omkring spærfødderne og i tagfoden. Blæs gerne lidt ekstra ud i tagfoden - blot sikre at du stadig har udluftning nok. Udfordringen ved at isolere ved papiruld er netop at få det luftet rigtig godt. Det er jo ikke papiret der isolere men den stillestående luft mellem papiret. Jeg ville helt klart ringe efter en der kan blæse det ind - det giver klart det bedste resultat. Hvis du vælger selv at gøre det kan du f.eks. bruge en rive - men det er ikke optimalt.

Isolatøren vil også bruge en maske for det støver jo en del men det er altså ganske behageligt at arbejde med. Og sidst men ikke mindst, har selv prøvet at tænde ild (med gasbrænder) til rockwool og papiruld og førstnævnte brænder før papirulden....

Check siden papiruld.dk
Dejligt at du ikke bare giver op!

Bliv endelig ved og hold fast i din positive tankegang. Som du allerede har fundet ud af er der masser af inspiration at finde.

God fornøjelse!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Kan du ikke bruge en løv suger, den kan jo også blæse, så burde papirulden blive luftet op..

Høkeren: fin lille intetsigende kommentar, er det bare for at reklamere for din biks ?
Hej Boso!
Tak for gode og objektive oplysninger. Jeg vil nu lægge ud med at købe 1 forsøgs-balle og se, om det ER muligt selv at få det komprimerede papiruld luftet ordentligt - på den ene eller anden måde. Jeg har allerede forhørt mig hos et par "puste-firmaer", og noget kunne tyde på, at balleprisen for en privat-person, er så tilpas meget dyrere end det, firmaer køber ballerne til, så det faktisk ikke er ret meget, man kan spare, ved at gøre det selv.
Jeg vender tilbage med en melding om, hvad jeg ender op med at gøre. Nu har jeg i alle fald mere indsigt og et godt grundlag at vælge på.

Samsøpigen

 

Annonce
Hej Jens!
Jamen der skal da også være plads til muntre og kreative indslag. Du får 5 guldbamser for krativiteten, og løvsugeren kan afgjort være lige så godt et forslag som min tønde med trykluften. Jeg havde nemlig ikke lige taget med i btragtning, at luften jo altså også skal ud af tønden - og mon ikke pairet så ville følge med

Samsøpigen

 

nu blir det spændende! Du har tidligere skrevet at din loftlem er lille. Hvordan vil du nu få en 200 liter beholder derop? For du vil vel ikke lufte ulden i beholderen nede på jorden og så bære ulden op i spande? Med alm. isolering havde du været færdig nu. Vintertid er en god tid for isoleringsarbejde.

 

Nu har jeg læst hele debatten og jeg er også stadig fast besluttet på at komme papiruld i min etageadskillelse hvor jeg pt lige har fjernet hvad der svare til en sort sæk af min underbos nyopsprøjtet papiruld (vi vidste ikke det var nyt da vi fjernede alt for at stabelisere vores tværgående bjælke som er rådden i den ene ende ....)
så det skal vi jo til at ligge ind og alle steder jeg søger på det står der - kan købes i alle tømrehandlere...

men pt har jeg ikke "på nettet" fundet en tømrehandler i københavns området der reklamere med at have papiruld
og det koster lige i overkanten og få en palle leveret når vi har under 5kvm gulv at udfylde.. hvis 2-3kvm ikke kan gøre det...

så jeg ville høre om der var nogen der kunne sende mig et link til præcist hvor man kan køre ned og købe en sæk!


//Lotte

Du kan ikke købe en sæk. Papirulden forhandles i komprimerede BALLER, der er på størrelse med en lille gammeldags BALLE hø - - - altså er der ikke tale om en PALLE, som du har forstået det. Ulden er meget hårdt sammenpresset og skal "luftes" inden udlægning, hvilket er den store udfordring.
Jeg kunne købe papiruld-baller i en ganske almindelig trælasthandel  i Jyderup, men du har ret, jeg kunne heller ikke finde forhandlere via nettet, hvilket nok skyldes, at langt de fleste får et isoleringsfirma til at "lufte" og lægge papirulden.
Jeg måtte selv opgive mit projekt, da jeg ikke kunne "lufte" ulden tilstrækkeligt, og det ville blive for dyrt for mig at få et "puste-firma" til Samsø. Men hvis det kun er et mindre område, du skal lægge papiruld på, kan det nok lade sig gøre. Der gives jo mange sjove forslag her til, hvordan det kan luftes. 
Hej fra Samsøpigen

Samsøpigen

 

Tak for hurtigt svar
Ja der er tale om højst 2 kvm der skal nedligges da vi har kunne beholde det gamle i den ene side af gulvet (jord og sand).
nu vi nedlægger fra oven og ikke skal have det igennem et lille hul har jeg forstået at det skulle være "lettere" men ja må ud og kigge på en balle og så se om hvad de siger i forretningen hvis de har forstand på det.
det er min underbo der gerne vil at vi bruger papiruld da det er hvad hun har sprøjtet op i hele loftet (vi vidste det ikke og var nød til at fjerne for at komme ned til bjælken som skal understøttes) så det røg ud i troen at det var gammelt slidt isolering.. det var jo gråt og havde udseende som 100 år gammel skidt og møg. shit happens.

Tak igen

//Lotte

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også