Spørgsmål til montering af emhætte

Hejsa Jeg har lige købt en emhætte og vil nu sætte den op. Jeg har fået at vide at det bedste er at bruge spirorør og lyddæmpere i hårde rør. Mit problem er nu bare at emhætten har 150 mm studs og jeg kan ikke få de ønskede rør i den dimension. Jeg har selv følgende løsningsmodeller: 1. Tilpasse spirorør/dæmpere på 150 mm studs (fylde mellemrummet ud med noget og spænde det sammen nede ved motoren (er ved dog ikke hvordan den øget diameter af rør vil påvirke sugeevne/støj). 2. Gøre som beskrevet ovenfor men med en overgang fra 150mm til 160 mm lavet af Lindab. 3. Bruge den medfølgende reducering fra 150-120 mm. Jeg går udfra jeg han bruge spirorør/dæmper i 125 mm sammen med denne (her er jeg dog sikker på at jeg får reduceret sugeevne og mere støj). Nogle forslag eller expert-råd? Skipper
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Skipper

Håber der er nogen, som svarer på dit indlæg, da jeg har samme problem.

Og nu da jeg er ved det. Min rørføring bliver vandret, kan jeg bare lade mit spirorør ligge ovenpå forskalningen/loftet, eller skal røret hænges op i beslag.

Helt korrekt som Håndværkeren skriver. Men hæng den op/gør et eller andet ved den, så den ikke kommer til at lave resonans i hele loftet! Jeg har selv været ude og lægge gummidæmpere under et spirorør der lå direkte på spærrene. Man kunne høre det i hele huset, når den var tændt!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
En anden mulighed er at bruge isoleret fleksslange, det støjer betydeligt mere end den almindelige type.

/ Claus

Hej igen
Tak for svarene.
Som det ser ud nu, så kommer jeg til at gøre følgende (alt i 160 mm):
Spirorør fra emhætte op til loft, 45 grader buk over i en 900 mm lang lyddæmper, 45 grader buk, op igennem taghætte.
Oppe på loftet hænger jeg det hele fast under taget i spæret.
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg bedst laver overgang fra 160 mm rør over til taghætten som er rektangulær (måler vel ca. 12x17). Forslag??

Skipper
Annonce
Skrevet af ClausHillker på 20 feb 2010 18:06
En anden mulighed er at bruge isoleret fleksslange, det støjer betydeligt mere end den almindelige type.
Det var da ikke godt hvis det er tilfældet, så hellere en almindelig flex slange

Skipper, du kan lave en overgang af krysfiner der udvendigt har den cirkelrunde diameter der passer til røret / Slangen og hvor der så en skåret et passende retangulært hul der kan tilpasses luftafgang ventilen.
@Håndværkeren:

....støjer betydeligt MINDRE end.....

UNDSKYLD, min fejl....

/ Claus

Skrevet af ClausHillker på 21 feb 2010 13:11
@Håndværkeren:

....støjer betydeligt MINDRE end.....

UNDSKYLD, min fejl....
Det ved jeg da godt, men den lå lige til højrebenet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis