opvarmning af brugsvand og gulvvarmevand med el

Hej

Jeg skal have opvarmet vand til lavtemp. gulvvarme samt til brugsvand. Tanken var at gøre det med el (kender godt priser, men hus ligger ikke i Danmark), evt. med forberedelse til sol el. VP.

--
løsning 1: Kombineret vandvarmer til brugsvand samt til gulvvarme. Eksisterer sådan nogle? Var lige ved at bestille noet i denne stil, indtil jeg opdagede, at der med "centralvarme" mente varmekilde og ikke, at det var til radiatorvand. Eller har jeg dbl. misforstået det?
http://www.altra.dk/index.php?varenummer=BOKC200

løsning 2: En alm. vandvarmer til brugsvand samt en vandvarmer til gulvvarme. Kan nok hitte en alm. vandvarmer til brugsvand, men hvor får man fat i en til gulvvarme?

løsning 3: Akkumuleringstank med opvarmning af brugsvand + gulvvarmevand samt el-patron. Billigstemodel (250L el. større). Gerne forberedt til sol el. VP.

Hilsen Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I har ikke brug for en vandvarmer til gulvvarme, det er meget lettere at lave det med elvarmekabler.

I slipper for: beholder , pumpe, termostatventiler og risiko for utætheder.

I får: billigere system, bedre regulering.
Well, det kan der være noget om, hvis det er til direkt el, og kun det. Bedre regulering gælder ikke steder med gulvtæpper, der kan temp. blive for høj til fx. trægulv.

Ellers godt forslag! Men duer ikke i mit tilfælde, da gulvvarme allerede er lagt, som pexslanger under parketgulv ;-)

Ved desuden, at varmekilde en dag skiftes til en luft-vand varmepumpe. Men det må blive næste ejer, der klarer den. Jeg nøjes med en el-patron i tank af en eller anden art.
Hvad med at bruge en gasvandvarmer til vand og el eller andet til varme ?

Allan
Hej. Der er ikke gas i vejen.
Eller tænker du på flaske? Der er jeg for doven til at hente :-) Men tag for forslaget.

Jeg vil lige rette mig selv i spørgsmål. En kombi el-varmer med spiral kan godt bruges til at opvarme radiatorvand (gulvvarmevand i mit tilfælde)

Jeg har fundet den her:
http://www.altra.dk/index.php?varenummer=BOKC200

Den er lidt større end første link jeg postede, nemlig på 200L. Desuden er el-patronen på 4kW over 3 faser med 16Amp på hver (2½kvadrat på det være). Så lidt el skal der laves.

Når den tilsluttes, så er brugsvand i beholderen og min gulvvarme vil køre på slangen. Der er "kun" 4kW til opvarmning, men da jeg har en luft-luft varmepumpe, så skal gulvvarme bare være supplerings- og komfortvarme. Det er til små 100m2 gulvvarme samt brugsvand til 5. Varmer den for lidt, kan der evt. sættes en VVB foran i serie til at forvarme brugsvand. Jeg tror nu ikke, at det bliver et problem.

Hilsen Anders
Jeg har ingen konkret viden om konkrete produkter du bør vælge udover at du jævnligt skal kunne varme dit brugsvand op til en hvis temperatur for at undgå legionella. Men derudover har du så helt styr på hvor meget effekt enheden skal kunne levere for at holde dit hus varmt + lave brugsvand når det er -10 grader udenfor?

Det ville for mig være det første - det næste ville være at overveje om strømforsyningen er stabil fra værket. For hvis strømmen er så billig er det kun din miljømæssige samvittighed der retfærdiggør en investering i solvarme.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Ja, jeg tror at den er ok.

På en kold dag vil jeg have til til 100m2:
3,5kW ren el (hvis vi antager, at gnmsnt 0,5kW skal bruges på varmt vand)
2kW fra luft-luft VP (den er på 1kW, og når det er koldt yder den kun 1:2)
(desuden mulighed for at hive et el-panel frem, de få koldeste dage, der skulle være)

Hele første salen og kæderen har egne radiatorer. Det skulle være rigeligt.

Huset ligger i Sverige. Her er el-prisen ca. ½-delen af i DK, hvilket svarer til prisen for fjernvarme + gas. El kommer fra mange kilder, og jeg er 100% overbevist om, at når førstesalen lægges om til vandbåren varme, så kommer der også en rigtig luft-vand varmepumnpe, til at forsyne hele huset med varme. Dvs. denne beholder, jeg skal have nu, er bare midlertidgit. Og fra min regnen, så er det ok til at dække vores forbrug.

Hilsen Anders

P.S. Jeg plejede at læse din blog, du ved, den gamle, originale "I need more space" - "Why don't you move to Texas then?". Og havde BOFH excuse-of-the-day på min første palm også for efterhånden længe siden
den beholder du har fundet er en hvor du kun kan varme brugsvand op enten med EL eller med et fyr du har ved siden af
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis