gelcoat topcoat

Hej alle jeg er i gang med at total renovere en BAJA 220 Sport fra 1989 fra a-z. Den nu strippet total og vendt om på hovedet lige pt. jeg sleb båden ned og gav den gelcoat men ikke nok kunne jeg se da jeg begyndte at poler på den. den fik ca 4L på bunden ikke siderne. Men det er et stort arbejde at smøre det på vi brugte små maler ruller og det gik også fint, men de hærder jo op de små sataner. Så der ryger jo en del da vi ikke kunne blande mer en 0.5L af gangen. så nu er den slebet ned igen og nu får den meget mer, så jeg ikke får det problem igen. kan det lade sig gøre at fortynde det så man måske kunne bruge en textyl sprøjte til at på føre det med. eller har andre gode råd til det.
Tak Nicolai

Baja 220 sport 1989 total renovering :)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har forhåbentligt iblandet voks i gelcoaten? ellers tøre den ikke korekt op. (gelcoate kræver iltfri omgivelser for at hærde)
Men ved at tilsætte 1-2 % voks (parafinolie) så kan den hærde korekt op. (så bliver det til topcoate)

Jeg sprøjtede min jolle med gelcoate (+ voks og hærder) med en overkoppistol med 2,5 mm dyse
Jeg fortynnede en smule med accetone...

Men det er bestemt ikke sådan lige til, men da absolut en mulighed.
mvh jens
Ja okay det med voksen har jeg godt nok ikke hørt om, så har så heller ikke gjort det. Skal man altid gøre det, for det hærde godt nok op og blev fint men ikke nok på så nu får den noget mer. Hvad er grunden til at man putter voks i ved du det. Har snakket med Gel-top i Vejle i dag, lige efter af jeg havde lavet dette indlæg, om sprøjt bar gelcoat. Det eneste jeg frygter er at det hærder i sprøjten. når man venter på at man kan putte det næste lag på. Men må jo finde ud af mængden jeg skal bruge pergang, og rense sprøjten hver gang. Eller hvad gjorde du den gang du gjorde det, og får man en pæn over flade ved det ?

Baja 220 sport 1989 total renovering :)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis dit er hærdet op, så er det nok topcoate du har, ellers bliver det ved med at være lidt blødt..
Ved at blande voks i gelcoate, virker det ved, at voksen trækker op, til overfladen under hærdningen, og danner en lufttæt hinde, så gelcoaten kan hærde op...

Sålænge du heletiden, kommer frisk gelcoate i sprøjten, hærder det ikke op. (undtagen hvis der sidder noget udvendigt)
Jeg fik en rimelig pæn overflade, men ikke super blank, jeg vandsleb efterfølgende med korn 800 og afsluttede med korn 1200.
Hvorefter den blev maskinpoleret, så stod den fuldstændig blank.
Men fordelen ved topcoate (eller gelcoate + voks som jeg brugte) er at man allerede dagen efter kan slibe og polere.

Hvis jeg skulle male båd igen, så ville jeg vælge Hempels Poly-best 2-k maling, som er betydelig nemmere at arbejde med.

mvh jens
ja men nu snakker vi om en båd der nok kommer op på 150-180 km. den får ca 700-800 hk at leje med til en vægt på ca 1600 kg. så jeg skal havde noget der kan holde og det kan det. jeg har lige lagt lidt billeder på galariet hvis du vil se den (Baja220). Men du skal havde rigtig mange tak, for de oplysninger du har givet. Kommer garentret til stor hjælp

Baja 220 sport 1989 total renovering :)

Har voksen noget med hærdning at gøre?? Jeg har da aldrig haft problemer med hærdning uden voks..
Jeg har ladet mig fortælle at voksen kun er for at lave en glat og blank overflade og kun bruges i topcoaten.. alm. gelcoat vil så ikke hærde uden voks??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis det er rigtig Gelcoate (begrebene gel/top-coate rodes ofte sammen) så er den beregnet til, at man først smørre den på i støbeformen, derefter støbes der så ovenpå.

Derfor hærder Gelcoaten kun korekt op i anarobe omgivelser (iltfrie)
Voksen trækker til overfladen under hærdningen, og danner en lufttæt hinde som muliggør korrekt hærdning.
Jeg har købt Gelcoate ved et prof glasfiberstøberi, om der findes andre typer er jeg ikke klar over.

Men Gelcoaten kan jo godt tørre, men opnår ikke de egenskaber, som ved korrekt hærdning...

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også