Fastgøre reglar til bjælker?

Vi skal i gang med at lave loft. Vi har erstattet de gamle bjælker med nye og vil gerne have de skal være synlige. Nu skal vi så i gang med at lægge reglar op. Så er spørgsmålet: skal reglarne skrues fast til bjælkerne med vinkelbeslag? Vi har fået at vide, at de bare skal lægges op og fokuseret med et par lægter hist og pist, indtil gipspladerne er skruet op i dem. Men vi synes godt nok, at det virker noget ustabilt.

Lidt bonusinfo: Bjælkerne ligger med en afstand på 1,5 m. Det var afstanden mellem de gamle bjælker. Reglarne lægges op med en afstand på 40 cm. Så passer det nemlig med gipspladerne. Vi overvejede også 60 cm, men vi vurderede det til at være for meget. Bjælkelaget skal kunne bære en 1. sal engang.

Hilsen Henriette

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om bjælkerne kan bære en 1.sal senere hen, skal i nok have fastlagt inden i gør yderligere, for umiddelbart skal de bære en hel del, hvis de ligger med 1.5 meters afstand, så til den tid skal der sikker forstærkes bjælker, samt udlægges mellem bjælker, også er det jo lidt surt at hele loftet skal ned igen.

Hvilken dimensioner har de bjælker ?
Der har været 1. sal tidligere. Vi har bare revet alt ned og bygget op igen. Bjælkerne er 160x200. Du siger udlægges mellembjælker? Bjælkerne ligger på bagmuren op mod remmen. Hvis vi skal lægge mellembjælker , hvordan skal de så lægges? Vi har jo synlige bjælker.

Hilsen Henriette

 

Hvis i ikke udlægger mellem bjælker, skal gulvet tykkelse bare dimensioneres til den brede spænd.

Hvis der etableres 1.sal på huset senere hen, har i også en brandkrav i forbindelse med etageadskillelsen der skal opfyldes, dette kan i lige så godt opfylde med det samme.

Hvor meget vil i gerne have synligt at bjælkerne, kunne 70 mm i højden gøre det ?

For så ville jeg lave det sådan her.

Montere 45 x 95 mm reglar i begge sider helt op til overkant bjælke.
Udlægge 45 x 95 mm regler på tværs i begge ender, også med en inddeling med 100 cm c/c afstand mellem bjælkerne, herefter forskalle det hele pr. 300 mm samtidigt med der bliver opsat 100mm isolering mellem reglerne, herefter opsætte så 1 lag gips på forskallingen.

Ønskes på 1.salen et undergulv af spånplader og herefter et tæppe eller flydende gulv.
Ville jeg i stedet lægge regler med en c/c afstand på 600mm, så det overholder max. afstandene til gulvspånpladerne, så er denne del også klaret til senere hen, hvis denne løsning vælges, så husk at sætte vekslerne / relgerne på tværs i bjælkesko, eller med sømvinkler.
Bjælkerne skal faktisk næsten være fuldt ud synlige. Vi er blevet anbefalet af tømmerhandlen at lægge et lag gips (i strimler) på bjælkerne, da det lydisolerer (ingen knirken). Dernæst reglarpå tværs af bjælkerne med 40 cm afstand (anbefalet af en snedker), og så gulvspånplader ovenpå. Reglarne er 95x145. Der skal sættes to lag gips op i loftet.

Hilsen Henriette

 

Hvis du monterer 145mm regler/halvtømrer mellem bjælkerne og gips nedenunder, bliver der da kun ( 145 + 13 - 200 ) 42 mm synligt af bjælken i højden.

Umiddelbart mangler du også at opfylde brandkravene i den konstruktion, men mindre du tilføjer 100mm isolering, samt galvaniseret tråd for fastholdelse af isolering.
Annonce
Reglarne skal ligge ovenpå bjælkerne, ikke imellem. Der kommer selvfølgelig galvaniseret tråd samt 150 mm isolering.

Hilsen Henriette

 

Okay, så forstår jeg bedre.

Jamen så er opbygningen som sådan fin nok, lige udover du mangler understøttelse af gipsen mellem bjælkerne, dette kunne klares ved at benytte forskalling i stedet for at benytte tråd.
Obs. Tråd skal være 2 mm og udglødet jerntråd hvis det bruges i brandsikrings formål.
2 mm udglødet jerntråd skal fastgøres med 1½" - 2" krambe, c-c 300 mm, ikke noget galv tråd.
Tråd kan rigtigt nok erstattes med 22x95 mm forskalling c-c 300 mm.

PC.

Understøttelse af gipsen? Gipsen bliver skruet fast i reglarne for hver 40 cm, så jeg tænker det må være ok. Men som mit spørgsmål først gik ud på: Er det ikke en god idé at skrue reglarne fast med vinkelbeslag? Mange tak for dit svar :-)

KALEARTO: Vi har købt tråd til formålet i tømmerhandlen, så jeg går ud fra, at de har styr på, hvad det er vi skal bruge :-) Og jeg kendte godt "tricket" med at bruge forskalling i stedet for tråd. Tråd er bare billigere.

Hilsen Henriette

 

Ja, der må kun forekomme ikke gipsplade uden understøttelse af kanter med max. 200mm afstand, i jeres tilfælde er der 300mm langs siderne, så kan give problemer med at det komme til at "hænge" mellem forskallingen.

Vinkelbeslag eller anden fastgørelse ville være en god ide ja.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis