Fastgøre reglar til bjælker?

Vi skal i gang med at lave loft. Vi har erstattet de gamle bjælker med nye og vil gerne have de skal være synlige. Nu skal vi så i gang med at lægge reglar op. Så er spørgsmålet: skal reglarne skrues fast til bjælkerne med vinkelbeslag? Vi har fået at vide, at de bare skal lægges op og fokuseret med et par lægter hist og pist, indtil gipspladerne er skruet op i dem. Men vi synes godt nok, at det virker noget ustabilt.

Lidt bonusinfo: Bjælkerne ligger med en afstand på 1,5 m. Det var afstanden mellem de gamle bjælker. Reglarne lægges op med en afstand på 40 cm. Så passer det nemlig med gipspladerne. Vi overvejede også 60 cm, men vi vurderede det til at være for meget. Bjælkelaget skal kunne bære en 1. sal engang.

Hilsen Henriette

 

Vi skal i gang med at lave loft. Vi har erstattet... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Aha. Vi tænker at skrue gipsen direkte på reglarne, og således de ligger på tværs af bjælkerne. Altså samme retning som reglarne. På den måde bliver den fasede kant på gipspladen skruet fast samt 2 rækker skruer 40 cm inde på gipspladen. Og der kommer naturligvis to lag op. Er det ikke ok at gøre sådan?

Hilsen Henriette

 

Gipspladerne skal skrues pr. max. 200 langs alle kanter og langsider, både for at sikrer det ikke revner, og også at gipsen ikke kommer til at hænge, benyttes mindre skruer, og længere afstand mellem skruerne, ville jeg lige lagende sammen hvor der ikke er underlag til at skrue lagene sammen.
Tusind tak for dit svar. Så er det vist sat på plads :-)

Hilsen Henriette

 

Hvorfor formoder du at tømmerhandlen har styr på det?
Hvis de har solgt dig varmt galv. ståltråd har de solgt dig noget der ikke er lovligt at bruge til at holde isolering rent brand teknisk.
Det skal være udglødet 2 mm jerntråd.
Der er ikke ret mange i tømmerhandlen der har nogen som helst byggeteknisk baggrund.
Hvis du ikke tror mig kan du jo spørge den stedlige brandinspektør.

PC.

Var så lidt...
KALEARTO: Ikke tror dig? Det er ikke det, det handler om. Det har jeg på intet tidspunkt sagt. Jeg skrev blot, at jeg gik ud fra, at de havde solgt os det korrekte produkt. Ham vi handler med er uddannet tømrer, og ham har vi tillid til. Vi undersøger også en del på nettet, bl.a. her, hvor vi har megen glæde af råd og inputs.

Hilsen Henriette

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis