Periodisk fejl PC

Af og til ved opstart sætter apparatet i med en hyletone som vedbliver alt i mens der ingen ting sker. Derefter pause ca. 10 sek. og ny hyletone i hvad jeg tror er 30 sek. osv.
Så slukker jeg på afbryderen, venter 10 sek. og forsøger igen. Nogen gange er der liv, andre gange må proceduren gentages et par gange, men indtil nu er det lykkedes mig at genstarte
Af og til får jeg en fejlmeddelelse, at jeg bør gå i bios'en og sætte den til default og hver gang kommer der en af de her windows - fejlmeddelelser med "vil du rapportere..." men fejlen er ukendt af windows!
Er hyletonen et udtryk for at PC'en søger at fortælle noget om en defekt?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja mon ikke, det er en alarm der skal fortælle dig at den er rivende gal. Så se du heller at få den til en der har mere tjek på sagen end du, i værste fald kan den brænde sammen. Er den mere end 5 år gammel kan det slet ikke betale sig at rode i den, så er det ud på den blå hylde med den og indkøb af en ny !

 

V.h.  Håndværkeren

uden at lægge hovdet på blokken, bliver din cpu meget varm de bib du får er en indikation på dette
hvis du har mod på det, pli siden af, tryk på tænd, se om køler blæseren kører rundt, se om der er meget støv i.
hvis alle disse ting er ok få fat i en der har forstand på det (som Håndværkeren skriver)
hvis du er helt fortabt vil jeg gerne hjælpe dig kontakt: [email protected]
(det koster ikke noget at spørge)

mvh

peter
Tak for svar!
Maskine er ca. 2,5 år
Kan selv en del - hardware kan jeg selv skifte, men problemet er typisk når den starter op fra kold.
Hele PC'en er blevet pustet med trykluft og er ren.
Har skiftet skærmkort for ca. 1 måned siden og der sidder en vældig 'mølle' på det som kræver sep. strøm. Kan man forestille sig at strømforsyningen er 'blevet' for lille?
CPU-blæser kører!
Der er ikke tale om bip - det er snarere en laaaaang hyletone - andre forslag?
har dy tjekket log filen??
Fortæl lige hvad det er for en maskine, mærke og model. Hvilken BIOS er der i den.

Lidt oplysninger vil gavne. Hvordan er hyletonen - altså er det f.eks et antal lange og et antal korte eller hvad.

BIOS bruger nemlig beeps til at fortælle hvad der er galt. F.eks. RAM-fejl, grafikkortfejl, CPU-fejl, tasturfejl osv.

Men nu skriver du godt nok hyletone og ikke beeps - underligt.

Annonce
Har du det gamle grafikkort så prøv at sætte det i igen for at udelukke, at det ikke er det nye der fejler.
hvis jeg har forstået dig ret er det når styresystemet er startet at den bibber??
der bliver dannet en log fil hvad står der i den?
det kan måske give en ide hvor fejlen ligger

har lige spurt mine nørde venner de mener nu at der er et eller andet med din cpu

prøv at hente Ultimate BootDisk lad den kører et tjek, tjekker alt hardware

mvh
peter
Fedt med respons - tusind tak!
Beep er inden noget som helst kommer igang og i loggen refereres til to typer hændelser :7035 og 7036! I grunden kan vel godt kalde det et lang Beeeeeeeeeep ved opstart - á 20-30 sek.

Det gamle grafikkort er bortskaffet - det var dødt!

Maskinen er bygget på et Asus P5NSLI+ CPU Intel dual core 2 Duo/E6400 med (nyt) Asus Geforce GTS250 grafik+ 4 GB ram i blokke á 1 GB. (Kører med XP, såøh kun 3 GB fungerende!!)

BIOS - hvordan finder jeg ud af typen? Kan man tjekke temperatur på CPU i bios og hvad er ideal og tilsvarende kritisk?
Strømforsyningen er (kun) 480 W - jeg har ikke manualer mere og har derfor ikke mulighed for at finde ud hvor meget de enkelte enheder trækker.

Kan man forsøge afhjælpning ved at købe ekstern blæser hvis problem er temperatur eller er det bare at "pisse op mod vinden"? (undskyld mit franske!!)

Min nebos Pc havde også denne hyletone. Jeg har checket CPU temperaturen i biosen og den var på 78 grader.
Samenlignet med min, som altid holder stuetemperatur, så det lidt voldsomt ud. Jeg har skiftet hans CPU blæser ud, renset køleren og cpuen, smurt ny kølepasta på og den hyler ikke mere.

Det er nok svært at procesoren bliver koldere end den luft der er i lokalet til at køle den ned med, hvis man bruger en almindelig blæser, så det er nok det man skal gå efter.

Men hvis den hyler under opstarten, så tror jeg ikke det er pga temperaturen. Så hurtig kan den ikke nå at blive varm.
Det er en Phoenix Award bios, har jeg fundet frem til via AsusTek's hjemmeside :

http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=P5NSLI&SLanguage=en-us

Beepkoderne er således:

AWARD BIOS ERROR BEEP CODES

There are 2 main beep codes for the Award BIOS:
one long beep and two short beeps - Video error (reseat or replace video card)
two short beeps - Non-Fatal Error (reseat RAM, check other components)

Og da du ikke når at få noget på skærmen så er det med stor sandsyndlighed din grafikkort der skaber fejlen. Har du ikke netop beepkoden en lang og 2 korte (du nævner godt nok ikke de 2 korte).

På AsusTeks hjemmeside kan du under :

http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=P5NSLI&SLanguage=en-us

under "Bioshistory" se, at der er en nyere biosfirmware der løser et problem med at pc hænger når der bruges et nVidia dual-core VGA card. Ved ikke om dit kort er af den type.

Men kan du få den i luften var det et forsøg værd at opgradere BIOS til nyeste version. Bios-flasher og ny bios finder du i samme link d.o. Bemærk, bios-opgradering er ikke helt ufarligt, men følger man vejledningen til punkt og prikke bør det ikke gå galt!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis