Peugeot 405 bremsespørgsmål

Jeg er den lykkelige ejer af en Peugeot 405 1,6 fra 89. Jeg har netop været til syn med den, hvor jeg fik at vide at der skulle ordnes bremser bagpå. Dette blev ordnet ved den lokale mekaniker og jeg var derfor klar til at køre den til omsyn. Her afprøvede de tilfældigvis håndbremsen og der mente de, at den minimum skulle kunne bremse 18% af bilens egenvægt. Begrundelsen for dette var at den blev brugt som nødbremse. Den blev derfor IKKE synet. Jeg kørte derfor direkte fra synshallen til mekanikeren. Han kunne slet ikke forstå hvorfor den ikke gik gennem syn. Han forklarede, at det kun var en parkeringsbremse og ikke som de sagde i synshallen en nødbremse. Jeg har søgt på internettet for at finde flere oplysninger om dette og har fundet frem til Haynes værkstedsbog, som beskriver, at bilen har et 2-kreds bremsesystem. Dette forstår jeg ikke... Har synshallen taget fejl? og burde bilen ha' været synet? Hvor meget skal en bil kunne bremse (håndbremse) - Hvad skal bremsestanden vise?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke en nødbremse, som man for år tilbage mente, den skulle være. Som der står i de hellige skrifter, er det en parkeringsbremse eller standbremse. 
Den skal kunne holde bilen parkeret på en stejl bakke, jeg husker ikke hvor stejl.
Prøv at køre ned på en af de stejleste bakker i Svaninge bakker og se om den kan holde bilen parkeret, også baglæns.
Hvis den bremser nogenlunde lige, inden for vist nok 30% difference på baghjulene og kan holde den på den stejle bakke, skal den kunne godkendes.
For 20 år siden forlangte nogle synsfjolser, at en håndbremse på tør vej skulle kunne trække en blokade ved 80 km/t. Det fik jeg smadret nogle komplet nylavede bagbremser på en Jaguar XJ12 ved!! . Det kostede en gang komplet renovering igen.
Hvis det er lavet ordentligt, så kør til en anden synsfætter.

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis