At vende strømmen??

Hej
I forlængelse af mit indlæg "solceller til opladning" kommer endnu et spørgsmål

Jeg vil lave en elektrisk hønselem af en 12 volt ruderegulator fra en bil.

Mit spørgsmål er nu.

Når lågen skal op eller ned, så skal strømmen vendes, således at motoren køre modsat.

Er det et ræle som skal kobles ind til at vende strømmen eller hvad?

Hvis nogle kan finde et diagram over ligende projekt, så indsæt gerne link.

Tak
Hansi
50 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad med at bruge kontakten til ruderegulator?
Ellers skal der et par relæer, med dobbeltkontaktet til. (eller 4 stk enkelte relæer)
Linak en smart akuvator, som virker på den måde, der sættes strøm til og den køre ud, stopper af sig selv. Når så strømmen afbrydes, og kobles til, med samme polarietet, retunere den og stopper.
Hvad med 2 tænd og sluk ure, der sender strømmen hver sin retning ?

Allan
Hvad er der nu galt med det goe gammeldags snorretræk, det virker hvergang bruger ikke strøm og så får du bevæget dig lidt mere. For du skal da ud til Hønsene når du lukker for natten og åbner om morgenen. Gider du ikke det, skal du ikke have høns !
Tak for alle de gode svar (bortset fra "Håndværkerens") Han er jo altid så klog...

Vedr. tænd og sluk ure, så er det umiddelbart et problem når alt el kommer til at køre på 12 volt.
Jeg ved ikke hvad en akuvatorkoster, men jeg tror det er en dyr løsning. Det er ligeså meget for at konstruere noget selv, billigst muligt.

Til "Håndværkeren":
Selvfølgelig ser jeg til hønsene hver dag. Jeg har skifteholds arbejde og kan derfor ikke åbne og lukke for hønsene på samme tid i alle uger!! Hvis der var fordi jeg ikke gad at åbne for hønsene, så gad jeg nok heller ikke at bygge et hønsehus osv.

Hansi
Annonce
hansi hunt, du er nødt til at fortælle lidt om dine rudehejs.
Har de indbyggede endestop? (kontakter der afbryder når yderstillingerne er nået)
Eller vil du selv bygge et par endestopkontakter på?
Eller?
Det nytter jo ikke at motoren står og "maser" selvom lemmen er helt åben eller helt lukket.

MhH,

Bent.

Ja Håndværkeren er et værre gammelt R... ik-ås
Hvorfor ikke forsyne dimsen med en fotocelle, således at der åbnes ved solopgang og lukkes ved solnedgang. Det kan selv Hønsene finde ud af
Min plan med rudehejs er, at finde ud af hvordan den stopper når endepunktet er nået. Måske der sidder en "ting" i motoren, som får den til at stoppe, når den møder modstand.

At bruge kontakten til rudehejset, havde jeg også tænkt på. Jeg tror bare, at den vender strømmen, idet man trykker op eller ned. Dette skulle helst være automatisk. Jeg må hellere ud til en autoophugger og se hvad der ligger.
Fordelen med en el-rude er også at den ikke bruger støm når endepunktet er nået.

Håber på flere gode indslag
Tak
Hansi
brug to relæer til 12v som dem der sidder i alle biler brug et relæ til op og et relæ til at køre ned og evt.. et ur på til at åbne og så et ende stop i bund og et stop i top
Hvis du skal nøjes med to relæer, Skal det være med dobbelt kontaktsæt, som nok ikke er så almindelige...

Men ellers brug 4 stk enkelte, som der er oseaner af hos huggeren...

mvh jens
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis