Beregning af I- eller H-jerns bjælke?

Vi skal have lavet en udveksling midt i vores hus, og dette vil vi lave med en I-jerns eller H-jerns bjælke. Udvekslingen skal laves, hvor der ellers ville være en bærende væg. "Hullet" er 4 meter, og vi tænker at bruge en bjælke på 5 meter. Hvordan beregner vi dimensionen, således vi er sikre på, at der ikke sker en nedbøjning?

Hilsen Henriette

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der vil atlid være en nedbøjning - spørgsmålet er om det er inden for grænserne.

Berengning af det skal du lade et ingenør firma tage sig af, hvis du vil have din forsikring til at dække i tilfælde af skader. Eller vil undgå problemer den dag du sælger huset.
Det kræver en autorisation at gøre den slags.

Forhør dig hos et par ingenør firmaer om hvad det koster. Vil tro 2000-3000 vil kunne gøre det.
Jeg tænkte mere på, om der ikke findes en formel et sted på nettet? Det må være muligt at beregne selv og indsætte faktorer som snelast, vindlast, nyttelast og så videre. Og så måske vælge en dimension større for at være på den sikre side. Det har også noget at gøre med stålets styrke. Kan da godt være at jeg spørger dumt, men jeg har selv haft materialelære på teknisk skole (er gået lidt i glemmebogen), så jeg tænkte at det ikke var nødvendigt at betale en ingeniør for det lille stykke arbejde.

Hilsen Henriette

 

Der findes sikkert en formel på nettet til beregning. Aner bare ikke hvor. Man tager udgangs punkt i belastningen per m2 af det rum der ligger over bjælken. Du skriver ikke noget om hvad der er der over. Mener man siger 200 kg/m2. De faktorer du nævner der bør tages højde for klare man ved en sikkerheds faktor. Det er en ganske simpel beregning.

Braser dit hus sammen vil forsikrings selskabet helt sikkert se beregingen underskrevet af et ingenør firma. Om de vil anerkende din korrekte beregning i stedet for ved jeg ikke.
Hvis du er sikker på den er korekt dimisioneret, er der vel ingen problemer.
Hvis uheldet så er ude, vil forsikringen vel selv få lavet en beregning.
Det lyder lidt som om Hr-luffe lider af brødnid

jens
Hvis ikke det beregnes af ingeniør vil dette kunne give problemer med forsikringen, med også ved et evt. senere salg af huset.

Så brug den smule penge på at få det beregnet, så er du sikker på at det er lavet efter forskrifterne.
Annonce
Det er ret simpelt at beregne en bjælke såfremt man kender belastningen. Hvilkrn nedbøjning man kan acceptere afhænger helt af hvad der ligger ovenover. Stålkvaliteten har forresten ikke betydning for nedbøjningen.

Du skal dog være helt sikker på, at det hul du laver ikke har betydning for husets stabilitet både lokalt og overordnet. Det kan være meget sværere og omfattende at vurdere. Konsekvenserne af manglende stabilitet giver sig selv.

Man skal også overveje om konstruktionerne under bjælken (vægge og fundamenter) kan bære de omfordelte reaktioner fra bjælken.

Edit: Hvis du oplyser belastningen kan jeg hurtigt lave et overslag på en bjælkedimension. De andre forhold kræver dog lidt mere.


Venlig hilsen

Jens

Jeg prøver lige at pensle det lidt ud

Vi har lavet sokler til skillevæggene af lecablokke. De er sat i mørtel. Skillevæggene er af 100 mm HH multiplader. Hullet er 4 meter. Tidligere (inden vi rev det gamle det) var der på næsten samme sted i huset et hul. Herover lå en overdimensionet I-jernbjælke (kæmpestor). Bjælken kommer til at ligge på muren ovenpå en jernplade i begge sider. Så konstruktionsmæssigt skulle der ikke være noget i vejen (hope not  ).

Jeg har været ved at kigge i Styrkelære bogen. Har regnet mig frem til, at vi skal bruge en IPE180 eller HEB140.

Stålstyrken har lidt at sige, for det er en faktor, man medtager i beregningen. Jeg er gået ud fra den laveste stålstyrke, for at være på den sikre side.

Hilsen Henriette

 

Glemte at sige, hvad der er på 1. salen. Ingenting pt., men på et senere tidspunkt skal der laves beboelse. Der anvendes gulvspånplader beregnet til gulvvarme, stållægter og gipsplader til vægge

Hilsen Henriette

 

Hej Henriette

Stålstyrken indgår i beregning af bæreevnen, men ikke i beregning af nedbøjningen. Det vil sandsynligvis være nedbøjningne der er dimensionsgivende.

Hvor stort var det hul der var der før? Kan I ikke genbruge bjælken?

Hvor stor last har du regnet på bjælken? Hvor stort vederlag på væggen har bjælken?

Hov! Jeg ser lige du også er fra sydals. Det kan jo være vi er naboer ;-) . Hvis du ikke bor langt ude på Kegnæs, kunne jeg måske komme et hurtigt smut forbi her i weekenden, og se på sagerne og kontrollere din beregning.

Jens




Venlig hilsen

Jens

Ja, det er korrekt, Jens

Jeg tror det gamle hul var 3,50 m,. Bjælken er i hvert fald ikke lang nok. Den er nok også for høj, da vi nu skal have synlige bjælker. Kraften er sat til 1,5 kN, som skulle være normalt i forbindelse med etageboliger/lejligheder. Vederlag? Tænker du på, hvor tyk og lang væggen er? Den er 100 mm og vender samme vej, som bjælken skal ligge. Vi har tænkt, at den skal ligge 0,5 m ind på væggen i hver side.

Vi har regnet os frem til, hvis vi vælger en I på 180 mm, så vil nedbøjningen være 8 mm (det samme med en H på 140 mm). Det er indenfor 1/500, som man regner for acceptabelt. En 180 mm er dog liiidt for høj, da der ikke vil være plads til at pakke den ind i gips, så vi tænker at bruge 2 stk. 160 mm og punktsvejse dem. Eller gerne en H på 160 mm.

Vi bor i Vibøge. Hvis du kender Vibøge, så er det os, der har købt det grå hus midt i byen  

Hilsen Henriette


 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis