Beregning af I- eller H-jerns bjælke?

Vi skal have lavet en udveksling midt i vores hus, og dette vil vi lave med en I-jerns eller H-jerns bjælke. Udvekslingen skal laves, hvor der ellers ville være en bærende væg. "Hullet" er 4 meter, og vi tænker at bruge en bjælke på 5 meter. Hvordan beregner vi dimensionen, således vi er sikre på, at der ikke sker en nedbøjning?

Hilsen Henriette

 

Vi skal have lavet en udveksling midt i vores hus... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henriette

Vibøge er jo stort set rund om hjørnet for mig, så hvis du er interesseret skal jeg gerne komme et hurtigt smut forbi her i weekenden og se om I er på rette spor. Det er jo altid spændende at se andres LDS-projekter.

Det er rigtigt, at nyttelasten for almindlig bolig kan sættes til 1,5 kN/m2. Har du husket at gange med partialkoefficienten på 1,5 ved bæreevneberegningen? Der ud over skal du naturligvis medregne egenvægt af etageadskildelse samt ovenstående sillevægge og eventuelt tag for det areal bjælken skal bære.

Nedbøjningen skal overvejes for egenvægt + nyttelast (den samlede nedbøjning i daglig brug) samt for nyttelast alene (variation i nedbøjning i daglig brug). Hvilke nedbøjninger man kan acceptere i de 2 tilgælde vil afhænge af den givne situation.

Vederlaget er den ½ meter bjælken rager ind oven på væggen. Det lyder fornuftigt. Husk vederlagspladen ikke bøtr gå helt ud til endekanten af væggen (hullet).

Venlig hilsen

Jens

Husk så også at ikke alle indermure, kan stå distancen, med at bære sådan en jernbjælke...
Jeg måtte droppe en lignende løsning, da der er moler sten i mine indermure.
Bruger man egentlig, aldrig firkantede profilrør til sådanne opgaver?
Der er 100 mm H+H multiplader som indervægge i vores hus.

Jeg har aldrig set firkantede profilrør brugt til sådant et formål.

Hilsen Henriette

 

Hej Jens.

Min mand har overhalet mig indenom  Han har besøgt sin gamle lærer her til formiddag og fået ham til at lave en beregning. Han sagde, at hvis vi ville være på den sikre side, så måtte I-bjælken gerne være 200 mm. Vi kunne også bruge en H-bjælke på 160 mm. Min mand undersøgte priser i Stark, og I-bjælker koster jo nærmest ingenting i forhold til en H-bjælke. Min mand spurgte læreren, om to I-bjælker på 160 mm, som er punktsvejst, også kunne gøre. Det kunne det  Så bliver nedbøjningen max. 4 mm. Så vi vælger at lægge to I-bjælker á 160 mm op.

Men du skal have mange tak for dit tilbud. God weekend

Hilsen Henriette

 

Annonce
Den er fin. God fornøjelse med projektet.

Venlig hilsen

Jens

Tak skal du have

Hilsen Henriette

 

Mht. brugen af firkantrør istedet for I-profiler, så har det selvfølgelig noget at gøre med styrken af stålet kontra vægt/pris. Princippielt kunne man godt bruge firkantrør.
I Henriettes tilfælde hvor der vælges at bruge en 160mm I-bjælke, der har et enertimoment på 8,69*10^6 mm4 og en vægt på 15,8kg/m, ville man for at opnå samme styrke skulle bruge et firkantrør på 120x120 med en godstykkelse på 10mm. Det vejer 33,7kg/m. Man kunne også vælge at gå op i størrelse med mindre godstykkelse, men vægten vil altid være større og dermed være dyrere i indkøb.
En anden ting er også profilernes vridningsstabilitet.. Kort sagt så er I/H-profilerne bedre egnet til opgaven og billigere i indkøb.
Håber at det gav lidt klarhed :o)

Mvh. Martin
Nu har firkantrørne en betydelig bedre vridningsstabilitet, så det er nok prisen der gør, at man sjældent bruger dem.

Venlig hilsen

Jens

Glemte at sige til dig, Jens, at du er velkommen til at kigge forbi og se vores projekt alligevel

Hilsen Henriette

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis