EL-varme til 300 m2 ældre bygning. (el-installatører)

Hej,

Jeg har fået til opgave at lave et tilbud på el-varme (el-radiatorer) til ca. 300 m2 klubhus af en art.
Kunden har bedt om et tilbud på hvor man kan styre alle radiatorerne et sted fra og tilsvarende et tilbud, hvor man så bare styre hver radiator på dens termostat.

Nogen der har været ude og lave lignende før?? Tænkte på en styring over alle el-radiatorer??

Nogen der evt. har nogle gode forslag til andre varmekilder, som måske kunne være en bedre og billigere løsning?

På forhånd tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du ikke en varmepumpe ville være et bedere alternativ, evt. med et par el radiatore som suplerende varme til de koldeste dage ?

Det er jo noget med at de også renser luften, og fjerner evt. fugt fra omklædningsrum osv.

Mvh Thomas Hansen

Var også en af mine tanker, men har fået afvide at de har fået tilbudt varmepumper for et års tid siden, hvor tilbuddet blev afvist. Tror umiddelbart grunden har været at det har været alt for dyrt. (ude at vide det helt præcist)
Men synes nu selv at el-radiatorerne lyder som en dyr løsning i sig selv, i sær nu bygningen ikke er særligt godt isoleret.
Men har endnu ikke lavet så meget el-varme i eksisterende bygning før, så sidder og tænker på hvad der er af alternativer til en styring af alt el-varme..
Handler det ikke om at sætte nogle rumtermostater op i forskellige zoner og så lade dem styre via et relæ helt ude fra gruppen. Selfølgelig er det bedst, hvis termostaten sidder i den zone, der bliver reguleret!
Det bliver da en åndssvag dyr måde at varme op på, og jeg tror da helt sikkert på, at det er den løsning du er inde på med varmepumper suppleret med el-ovne, der er vejen frem. Skal det så gå hen og blive en så forbandet kold fimbulvinter som i år, kunne de der ud over have blot nogle få gasovne. De er billige og vældig effektive. Og lokalet skal vel ikke bruges 24 timer hver dag? Så kan man vel klare sig med lidt støttevarme.

Men har de fået tilbud på et jordvarmeanlæg, forstår jeg måske bedre at de er gået i baglås.

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kan klare styringen på forskellige måder.
man kan have termostater i forskellige rum samt udendørs og en PLC der så regulerer tempraturen ud fra det og eventuelt en drejeknap.
man kan have en termosstat i hvert rum hvor man styrer tempraturen direkte.
Man kan benytte luft til luft varmepumper de er blevet billige. og sådanne en har tjent sig selv hjem når den har brugt 2000kWh.
Man kan benytte ir stråle paneler, radiatore og sidst el kasosfære.

Jacob
Hvis du bruger normale EL radiatorer, bliver det hurtigt dyrt i EL, da disse har en virkningsgrad på 1:1.
Varmepumperne, ligger på 1:4 typisk, dvs "de er 4 gange billigere at fyre med"
Har kunden købt radiatorer eller hvordan?
Har du lavet en varmetabs beregning over rummet? Så du ved hvilken effekt du skal bruge?

 Mvh Christian / Elektriker

Annonce
Synes også el-radiatorer var en dyr løsning af hvad jeg havde læst mig frem til, og ville til hver en tid selv havde brugt varmepumper.
Havde fundet noget smart noget fra siemens, "DigiHeat", som var trådløst og et helt nyt system. Desværre har kunden nu fundet ud af at sådan nogle elradiatorrer, er ganske dyre og vil nu have olieradiatorer i stedet for..ehm!
Dette giver i følge mig slet ingen mening, da virkningsgraden vist skulle være den samme og prisen vel heller ikke er meget billigere, ud fra de få olieradiatorer jeg har fundet på nettet.

Må så ringe og høre Solar idag, om de er leveringsdygtige indenfor olieradiatorer til vægophæng eller om de kan anbefale noget, i det jeg ikke lige kan finde nogle større firmaer som sælger dem..
Problemet kunne måske findes i at det er en klub, der er på off. tilskud, og at man så har lettere ved at få en bevilling igennem med lav anlægsudgift ift. høje driftsudgifter. Det er set før i historien.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 17 feb 2010 08:45
Problemet kunne måske findes i at det er en klub, der er på off. tilskud, og at man så har lettere ved at få en bevilling igennem med lav anlægsudgift ift. høje driftsudgifter. Det er set før i historien.

Skod spasser regler.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis