Lydisolerende gipsplader?

Hej alle! Jeg har en andelslejlighed på 2. sal, hvor der desværre er meget lydt fra overboen. Det skyldes delvist, at ler-indskuddet mellem etagerne blev fjernet, da ejendommen blev by-fornyet omkring år 2000. Jeg har netop fået indblæst rockwool i mit loft, og det har hjulpet lidt, men der er stadig temmeligt lydt. Der er ikke plads til at lave et nedhængt loft uden at man ville være nødt til at fjerne gerigter fra vinduesindfatningerne og samtidig komme under den lovpligtige rumhøjde på 2,50 meter, men der er nok plads til at sætte en eller to gipsplader på. Jeg er derfor interesseret i at høre hvilke gipsplader, der er særligt egnede til at dæmpe lyd fra lejligheden ovenover. Mvh. Martin.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fibergips!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vægt hjælper selvfølgelig på det.

Men bedre endnu ville være at få opdelt det i flere lag med hver sin resonans, og derved flytte de gennemgående punkter igennem konstruktionen, dette nedsætter lyden gennemgangen væsentligt.

Umiddelbart hvis der er plads, ville jeg forskalle loftet på tværs af det eksisterende, fylde op mellem forskallingen med isolering, herefter afslutte med et eller 2 lag gips, alt hvad der er plads til.
Hvis det eksist. lerindskud er fjernet, så kan der være et brandproblem, lige som et lydproblem. som der jo er skriver du.
Hvem har lavet den der ombygning?
Man er ansvarpådragende når og vis man ændrer på konstruktionen.

Så hvidt jeg lige nu husker er brandkravet min. REI 60 (BD60) for Bærende og adskillende bygningsdele.

Et mundheld lyder: hvis man har klaret brand kravende han man også løst lyd problemer.

De 2500 mm er ikke et min. krav. de er bare dejlige at have.
Mindste tilladlige lofthøjde er 2300 mm.

PC.

Mange tak for svarene! STARK anbefaler mig at bruge Fermacell fibergips. Nogen der kender til det? Afstanden fra gerigter og op til loftet varierer meget i lejligheden, fra mellem ca. 0 mm til ca. 80 mm. Altså flere steder er der ikke meget plads, og derfor tænkte jeg, at det ville være bedst at nøjes med en gipsplade. Ifølge http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02_id56/0/54 (3.3.1, stk. 5) skal fri loftshøjde i en etagebolig være 2,5 meter, mens det kun er 2,3 meter i en fritliggende bygning. Det er dog, ifølge Teknisk Forvaltning i Københavns Kommune, ikke usædvanligt at man får dispensation fra denne regel, men sammenholdt med at gerigterne flere steder i lejligheden går næsten helt op til loftet, synes jeg, at det vil være for stort et indgreb at sætte andet end en ekstra gipsplade i loftet. Dette kan trods alt gøres uden at skulle fjerne alt for meget af gerigterne. Med hensyn til fjernelsen af det eksisterende lerindskud i etageadskillelserne, så blev det, så vidt jeg er informeret af de andre beboere i andelsforeningen, fjernet af det firma, der stod for byfornyelsen af ejendommen og ikke lagt tilbage igen. Da dette blev opdaget, førte andelsforeningen en sag imod firmaet/entreprenøren og fik tilkendt over en halv mio i erstatning, men vurderede at dette ikke var nok til at rette op på skaderne i den 18-lejligheder store bygning, hvorfor man valgte at prøve at leve med generne. Ved ikke på stående fod, hvad firmaet hedder, og selvom det er rigtigt dårlig stil at sjuske på den måde, synes jeg måske heller ikke det er helt fair at hænge dem offentligt ud herinde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis