Hvilken drejebænk er dette?

Jeg har kig på en drejebænk.
Sælger kender ikke fabrikatet.
Det ligner en Lorch, men er det ikke.
Jeg vil tro den har glidelejer. Det er vist et minus.
Kender nogen typen, og er den anvendelig til hobbyarbejde?

http://www.dba.dk/drejebaenk-stangd...-64380049/
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke navnet på drejebænken, men jeg har haft en næsten magen til ( i over 30 år), jeg kan trøste dig med, at der ikke er glidelejer, men derimod koniske rullelejer, som kan justeres.
Jeg havde sat en anden motor, på min så den kunne køre 2500 o/m det holder lejerne fint til..
Det er så absolut en anvendelig god lille drejebænk, dog uden mulighed for automatisk tilspænding og skæring af gevind.
Nu kunne jeg ikke rigtig se, hvad der var med af treklo, der skulle gerne være en min ø 100mm treklo med både udv. og indv. kløer med.

Min gamle drejebænk så sådan her:

det vil da være vanvittigt at give så meget for den som den er sat til
for få hundrede kr mere har du en helt elektra af god kvalitet med garanti og som du er sikker på ikke er slidt olig
En Elektra er det ikke en trædrejebænk?
dette "tre kloen" er en brille til at holde mod en stang (lang emne) der drejes.
er der pinoldokken med.!

je_ns.

det er en metal drejebænk. (ud fra cæntrepatron).

men den ligner en trædrejbænk i konstruktion.?
hans2.hansen
Det billede jeg har sat ind, er af min gamle metaldrejebænk, at den faste brille er med på billedet, er tilfældigt (brillen er hjemmelavet), jeg kunne ikke lige finde andre billeder, det er udelukkende sat ind for at vise selve spindeldokken mv..
Trekloen (også kaldet centrerpatronen) kan jo så ses bag brillen, hvilket vel ikke er så aktuelt.

Den på mit billede har da på ingen måde, noget med en trædrejebænk at gøre, der er en rigtig slæde, med fortsætter. og naturligvis en pinoldok, med morsekonus..

Så hvis det er det billede jeg har sat ind, du mener ligner en trædrejebænk, kunne du ikke tage mere fejl.

Den spørgeren henviser til, er jo også en metaldrejebænk, der er enda en revolvor slæde, samt en stikslæde med, foruden spændetangsudstyr.
Så det er lidt en unik maskine...
Annonce
Tak for svar.
Det ser ud til annoncen er væk.
Men det er altid godt at blive klogere.
je_ns.

okay så har jeg misforstået.!

at trekloen er "brillen". men ordet hentyder til centrerpatronen.?

en flot maskine.

det er ikke hværdags syn af en hjem bygget brille.
til metal drejebænk.!
Nej det er nok ikke så almindeligt, med en hjemmelavet brille..
Jeg stod med et emne, som ikke kunne laves uden, så den er lidt primitiv, men den virkede fint.

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis